Diskuzní společenství II.vatikánský koncil (1962-1965)
Popis společenství
Korunovační přísaha papežůDruhý vatikánský koncil - přehledDVK (1): základní fakta
ale kněžství u nich je něco jiného než u nás.
Kdy si tipujete, že se povolí svěcení žen nebo posvěcení necelibátníci ? Teď ve Vatikánu získává navrch generace, který vyrůstala po IIVK, tak bych si dovolil tipovat do 5 let po smrti současnéjo papeže.
Ano a taky biskupky a celá jejich církev se rozpáadá v současnosti v základech, protože to vyvolalo velkou nevoli mezi věřícími - jsou tu i odpady, tradiční anglikáni již na monhoa místech oznámili svůj návrat do katolické církve, protože budou moci nadale užívat tradičního ritu liturgie, kterého se zúčastňují.
V českých zemích byli ženy na kněze, bez povolení svatého stolce sveceny jen jednou - víme o případě Ludmily Javorové z podzemní církve Koinotés, která kooprevovala především v Brně a jeho nejbližším okolí. Javorová navíc byla svým biskupem Davídkem vysvěcena nikoliv z důvodu toho, že je zapotřebí mít nějakou "rovnoprávnost mezi muži a ženami v duchovenském stavu", ale Davídek to obhajoval hlavně tím, že až StB pozatýká všechny duchovní a biskupy, tak ženy budou méně nápadné. Ať to bylo jakkoliv, Javorová dodnes věří tomu, že je právoplatně kněz, ač poslechla církevní úřad a kněžský úřad nevykonává. Její ostatní kolegyně, které byly vysvěceny pro jáhenský stav se dobrovolně svých funkcí zřekli a svá svěcení neuznaly za právoplatné.
Kardinál Tardini v červenci 1959 rektorům a děkanům v Římě:"Je více než pravděpodobné,že koncil bude mít spíš praktický než dogmatickýa sp íše pastorační než ideologický charakter ..."
a prosím přečtěte si ji :
http://www.vatican.va/archive/hist_councils/ii_vatican_council/documents/vat-ii_const_19651118_dei-verbum_cs.html
jestli tohle není dogmatika par excelance, tak fakt patříte do pomocné....
kapitoly KRISTUS NAPLŇUJE ZJEVENÍ, PŘEDÁVÁNÍ BOŽÍHO ZJEVENÍ,APOŠTOLOVÉ A JEJICH NÁSTUPCI, HLASATELÉ EVANGELIA, POSVÁTNÁ TRADICE,VZÁJEMNÝ VZTAH MEZI TRADICÍ A PÍSMEM, VZTAH OBOU K CELÉ CÍRKVI A K UČITELSKÉMU ÚŘADU,BOŽSKÁ INSPIRACE A VÝKLAD PÍSMA SVATÉHO
"S tím vším vcelku i jednotlivě, co bylo stanoveno v této věroučné konstituci, souhlasili otcové posvátného sněmu. A my…
Zobrazit více
Nenapadlo vás někdy, že problém není v postvatikánské církvi ale ve vás ? Že jednoduše do dnešní církve nepatříte a nejste katolíci ?
Luther si myslel o dokumentech Vatikánu to samé, co si myslíte vy a co myslí většinoví tradiční katolíci dnes o dokumentech vatikánského koncilu, tj. že nejsou pravověrné.
Vatikánský koncil byl reakcí na poválečnou ateizaci Evropy, lidé sice formálně byli v církvi, křesty, biřmování fungovali, ale na otázku, zda věříte v Boha mladí katolíci odpovídali, že nevěří (Belge, Francie, Německo, u Itálie to nastalo až v 80. letech ), resp. že nevědí. I dnes je například v Belgii více katolíků než věřících :-) Církev byla považována za retardovanou společnost ve vztahu k průměru.
Po pravdě nutno říci, že podobný proces agnostizace probíhal již dávno i v severských luterských zemích, kde ale šlo především o odpor proti státní církvi. Státní náboženství bylo zrušeno povětšinou až v 70.-80.letech minulého staletí. Nebyl tam ale problém s tím, že lidé věřili jen v část učení vzhledem k celkem liberální protestantské teologii.
Katolická církev na to z mého pohledu zamýšlela zareagovat tak, že se de facto stane protestantskou ve smyslu liberalismus správy a retoriky, ponechá si svátosti, nebude negovat modernismus a ostatní věci otevře k diskusi na později. Přiklonila víc ke kalvinismu a nikoliv k luterským církvím. Neuvědomili si ale že agnostismus a ateismus zasáhl i tu protestantskou část, takže tento způsob musel pastoračně selhat. Kdo chtěl liberalismus nebo flexibilní církev, tak byl u protestantů již předtím, kdo chtěl svátosti, pak by k protestantům nešel nikdy, i kdyby církev stále tvrdila, že Mojžíš popsal v Písmu ii svoji smrt..
Tudíž příliv od protestantů žádný, od ateizovaných/agnostiků zůstala v první generaci formálnost a jejich děti už nechtějí ani to a odpad od víry jako jako takové neustal, protože zde nebyl problém v detailech učení ale vůbec ve víře jako takové. Pouze se uspokojila část liberálních v katolické církvi na úkor konzervativců.
Návrat k Tridentu by ale stejně nic nevyřešil, z katolíků by se stala nicotná sekta (min. v Evropě) a postupně by jejich počet dosáhl počet židů. Samozřejmě by to bylo doprovázeno ještě antiheretickým vylučováním jak je u tradičních (a obecně čistých) zvykem.
Asi se všichni (výjimečně) shodneme s Danielem, že: "Pro mnohé z nás znamená tento pastorační koncil přelom v pojetí víry v moderním světě..."
Akorát to každý z nás chápe jinak.
To jsem taky očekávla, že každý si to jinak vyloží. Ale je dobře, že na obsahu diskuze se shodneme. :o)
Jinak také jsem se bavil s jedním knězem o koncilu. Ten jej nějak nezavrhoval, ale hned se opřel do liturgické reformy a ihned útočil na to, kam jsme došli (spíše kam jsme neměli dojít), protože on jako malý ministrant se naučil žít s předchozím ritem a liturgickou latinu ovládal natolik, že jí perfektně rozuměl (nejpozději ve svých 14 letech tedy již byl elitní ministrant ;-) ) a o období po koncilu a reformě, kdy byl vysvěcen na kněze mluví již negativně "potili jsme krev a co z toho máme, kostely namísto toho, aby se plnili, jak se proklamovalo na koncilu, se vyprazdňují."
Albrecht hold nemá nás "tiché" katolíky v lásce a přitom je to jedna z přirozeností věřícího, vyznávat Boha také v tichosti a to i během mše svaté. Mnohdy modlitba srdce řekne víc než tisíc plytkých slov.