Milí přátelé, čas se nachýlil. Od teď již není možné vkládat své otázky. Na pana doktora Lormana se ale můžete obrátit určitě soukromě, věřím, že tu na signálech s námi zůstane. Poslední otázka: Je to tak pane doktore?:) Děkuji Vám za Váš čas a odpovědi a přeji klidný zbytek postní doby.

jjjlo

Určitě s Vámi na signálech zůstanu, jestli Vy zůstanete se mnou. Jinak dohledat mne na případné další otázky či nejasnosti není těžké: pod stránkami Katolické teologické fakulty UK: [email protected]

jjjlo

Díky za tuto příležitost. Ať Vás všechny nás Pán plní radostí!

Zobrazit 2 komentáře »

Pane doktore, přijde mi, že děláme v církvi spoustu aktivit a někdy tak plýtváme silami a nesoustředíme se na podstatné. Také mi chybí větší spolupráce uvnitř církve a mezi organizacemi, které jsou nějak s církví spojeny. Na co by podle Vás měla česká církev klást důraz? Kam vrhnout své síly? Do čeho investovat peníze a čas hrstky kněží a laiků pracujících v církvi?:) Děkuji.

jjjlo

Mám stejný pocit. I v té naší malé české a moravské církevní provincii se tříští projekty - běží jich několik zároveň, jsou nekoordinované a vzájemně si zbytečně konkurují. Leckdy mám dojem, že ani nejdou k jádru.
Nesouhlasím s Vámi, že je to hrstka kněží a laiků, kteří v církvi pracují. Dlouhodobě mám dojem, že naše církev podceňuje laiky a neumí využívat jejich obrovský potenciál a elán.
A ptáte-li se, kam a do čeho se pustit? Máme veliký dar v papeži Františkovi. Zkusme ho víc poslouchat a vyjděme na periférii. Naše církev musí víc investovat do milosrdenství: aktivně hledat lidi na svých okrajích i za nimi. Víc řešit těžké osudy lidí, u kterých nemáme jako křesťané důvěryhodnost. Opustit své teplé vyježděné koleje: nechceme se nechat nachytat na švestkách, protože lidé nám

jjjlo

přinášejí situace, se kterými si nevíme rady ani my, ani církevní právo. Ale - po pravdě - lidé často nechtějí radu a odpověď, často chtějí jen blízkost a podporu. Porozumění. Sami vědí, že situace je svízelná. Přestaňme řešit budovy a neuroticky střežit tradice a věnujme lásku živým lidem, kteří jsou kolem nás. Nesme jim Krista a v něm sebe samé.
Mám rád myšlenku snad Františka Vláčila a mnohokrát si na ni v církvi vzpomínám (třeba právě v souvislosti se synody o rodině): "Kdo chce, hledá způsob; kdo nechce, hledá důvod."

Zobrazit 2 komentáře »

Ještě jedna otázka:

Prosím o Váš názor na tento problém, příklad: manželům to ve vztahu neklape. Manžel přestal chodit do kostela, občas se se ženou vážněji hádají, manžel se přestal doma s rodinou modlit atd. atd. Být raději upřímný a snažit se vysvětlit dětem (předškolní a školní věk), že jsem v nepohodě apod. a nebo raději "hrát" (kvůli dětem), že se nic neděje (chodit s nimi v neděli na mši), ale být tak trochu falešným hráčem? Trochu s tím souvisí…lepší špatný vzor než žádný vzor? Děkuji, B.

jjjlo

Dobrý večer. V uvedeném problému rozpoznávám několik rovin. Děti jsou v celé situaci zcela nevinně. V tom je celá situace ještě obtížnější, proto je důležitá souhra obou manželů - jakkoliv prověřovaná rozpory. Děti by se neměly stát prostorem úlevy manželky typu. "No jo, tatínek se nám teď přestal modlit." nebo tak podobně. Tím by nadělala sama víc škody.
Na druhé straně si myslím, že i ve vztahu s Bohem nastávají situace, kdy se s ním člověk 'hádá', kdy má potíže s modlitbou, s vírou. I to k životu s Bohem. A myslím si, že formálnost a pouhá vnějškovost je škodlivější než pravdivost. Myslím si, že pro děti to může být velmi cenná zkušenost, ve které mají navíc ještě nablízku oba rodiče, že i tohle se ve vztahu (s Bohem) stává. Obávám se, že to může potkat i je.
Myslím, že děti se

jjjlo

nemohou stát důvodem, pro který tatínek do kostela prostě bude muset chodit. I dospělý člověk má nárok na krize ;)

Zobrazit 2 komentáře »

Od anonymního uživatele:

Dobrý večer pane doktore,
jak je to se zabíjením nepřítele ve válce, posloucháním rozkazů nadřízených a nebo role velitele, který rozhoduje např. o útoku s cílem zabít teroristickou skupinu nebo zabití v sebeobraně při napadení útočníkem doma v době míru apod. Co na to katolická morálka? Čeho se držet? A co v případě ohrožení státu – jít na vojnu do války a nebo se snažit vyhnout a zůstat doma s rodinou?
Moc děkuji za odpověď

jjjlo

Dobrý večer, zkusím najít odpověď 'odzadu', ale nejsem žádným specialistou na etiku válečného konfliktu.
Předně v případě ohrožení státu nemohu zůstat se svou rodinou, vždyť je ohrožena i ona, stejně jako rodiny mých bližních. Musím přijmout odpovědnost za ochranu druhých.
V tomto je klíčové kritérium spravedlivého a nespravedlivého válečného konfliktu.
A s tím souvisí i otázky na začátku Vašeho dotazu. Jedna ze složitostí současných válečných konfliktů je, že nepřítele lze často velmi těžko identifikovat. Navíc konflikty nejsou leckdy vedeny mezi státy, ale např. mezi státem a teroristickou skupinou, jejímiž členy jsou i občané vlastního státu.

Zobrazit 1 komentář »

Dále předkládám:

Prosím Vás, jaké závazné dokumenty či doporučení vydala katolická církev pro oblast manželské sexuality? Patří mezi ně dokument Humanae vitae?
Děkuji.

jjjlo

Ano, Humanae vitae (1968) se v pokoncilní době stala jejich symbolem. Důležitým textem je také koncilní deklarace Gaudium et spes v článcích 48 - 53, zejména pak čl. 50-51, ale to je rok 1965. Z roku 1981 pochází adhortace Jana Pavla II. Familiaris consortio, která se k těmto otázkám také vyjadřuje. Z předválečné doby pak Casti connubii z roku 1930.

Zobrazit 1 komentář »

Anonymní dotaz od A:

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda je hříchem přerušovaný pohlavní styk. Je to bráno jako antikoncepce?
Děkuji

jjjlo

1. tzv. přerušovaná soulož je zpravidla brána jako antikoncepce, tedy jednání s cílem zabránit početí. Nutno říci, že jde o metodu značně nejistou!
2. podmínky hříchu jsou tradičně tři: dobrovolné a vědomé zlé jednání. Pokud jsou naplněny tyto tři podmínky, je takové jednání chápáno jako smrtelný hřích. Je tedy třeba se ptát, nakolik je takové jednání dobrovolné. A pak: nakolik je zlé samo o sobě. Osobně přerušovanou soulož za vnitřně zlé jednání nepovažuji. Ale toto je otázka, ve které panuje v současnosti značná nejednota.

Zobrazit 1 komentář »

Jakou byste viděl úlohu mužů a žen ve farnosti? Příklad: muži by měli pomoci opravovat padající kostel a faru a ženy by se měly modlit a připravovat programy pro děti?:) Jak by mohla fungovat zdravá
farnost? Jak dosáhnout ve farnosti sblížení a opravdové přátelské komunity? Chozením jednou týdně na mši svatou to podle mě nevznikne...Děkuji.

jjjlo

Souhlasím s Vámi, že chozením na bohoslužby, při kterých ještě všichni sedí za sebou v řadách jako v autobuse, zdravé společenství nevznikne.
Myslím, že úlohy ve farním společenství nemusí být takto genderově rozdělené.
Jsem přesvědčený o tom, že zdravá farnost se pozná především podle přítomnosti tatínků v produktivním věku. Ti jsou pro mě lakmusový papírek, protože zpravidla mizí jako první.
A ti jsou schopní už svou přítomností způsobit mnoho: nejen něco opravit či vykopat. Ale taky vytáhnout lidi na sport, dovážit přílišnou péči maminek-katechetek;)).
Myslím, že pro zdravou farnost jsou moc důležitá nejrůznější setkávání lidí napříč generacemi a při různých příležitostech. Pro zdravou farnost je typická chuť slavit - společné slavení je krásná příležitost - vždyť Eucharistie -

jjjlo

to je oslava. Ale pak - výročí, narozeniny, liturgické svátky.... společně jíst, pít, zpívat, putovat, sportovat, pracovat, modlit se, smát se, plakat..... o to se jedná.
a pak: ve zdravé farnosti mají řadu spirituálních úloh laici - modlitební společenství, modlitby před jídlem, biblická setkání....

jjjlo

Myslím, že pro chlapy je totiž osobnost pana faráře daleko obtížněji přijatelná než pro ženy.

Zobrazit 3 komentáře »

Pane doktore, máte 4 děti. Předpokládám, že některé už chodí do školy:) Setkal jste se ve školce nebo škole s genderovou nebo sexuální výukou, se kterou byste nesouhlasil? Jak toto řešíte nebo jak byste to doporučil řešit? Děkuji.

jjjlo

Milý pane Vacku, tři z mých dětí chodí do školy, všechny prošly nebo procházejí prvním stupněm státní školy, jeden ze synů nyní navštěvuje církevní gymnázium.
Musím přiznat, že jsem se dosud nesetkal s nevhodnou sexuální nebo genderovou výchovou. Včera mi zrovna můj 14tiletý syn sdělil, že probírají antikoncepci. Tak jsme si na to konto chvilku povídali.

Zobrazit 1 komentář »

Jak to je s menším a větším zlem? Co na to říká křesťanská morálka? Je možné pro nějaké dobro způsobit zlo? Např. zneškodnění (myšleno zabití) teroristy (který by mohl zabít stovky lidí), i když s ním zabiji několik "civilistů"? Apod.

jjjlo

Dobrý večer, Václave. Nějaké snazší otázky by nebyly ;))
Zabití teroristy, který hodlá zabít stovky lidí, při kterém riskuji zabití několika civilistů jistě nepatří mezi rozhodnutí pro dobro. Tato situace je dilematická. Jaké mám možnosti? Že nebudu jednat? Mám jen čekat, až svůj plán provede? Nakolik jsem si jistý, že tento záměr má a má i prostředky k jeho realizaci? Pokud je tato jistota významná, nemohu nejednat. A pak: budu-li jednat, jaké mám možnosti? Nemohu civilisty uchránit? Jsou vyčerpány jiné možnosti?
Může se stát, že neexistuje žádná dobrá volba - proto je tato situace dilematická. Jediné, co mi zbývá, je rozhodnutí se pro menší zlo, a to může být zneškodnění teroristy s rizikem zabití několika civilistů. Nerozhoduji se přeci pro zabití nevinných lidí, rozhoduji se

jjjlo

pro ochranu stovek nevinných, které chce terorista zabít. Smrt několika civilistů v případě zásahu je nechtěným důsledkem mého jednání, ke kterému jsou nouzí situace nucen.

Zobrazit 2 komentáře »

Milý pane doktore,
co rikate na toto? http://www.christnet.cz/zpravy/27099/nemecke_rehole_si_preji_otevrenost_cirkve_homosexualnimu_partnerstvi_a_rozvedene_katoliky.url

Mně to příjde už moc;(. Že už přestřelili.... Ale je pravda, že Německo bylo vždy jiné... ale podle mě to tříští církev...

jjjlo

Milý Jendo, omlouvám se, že odpovídám až dnes, ale Váš dotazi mi nějak zanikl mezi ostatními.
Než začnu odpovídat, chtěl bych jen zareagovat na výtku, že Německo bylo výždycky jiné --- je to velmi častý český církevnický předsudek. Jestli se neměcká církev něčím od české liší (pokud se to vlbec dá vyjádřit takto paušálně), tak je to poctivá snaha a odvaha řešit skutečné problémy. Němečtí teologové mají obecně velmi důkladné vzdělání. Ani oni, ale ani většina biskupů v Německu nedělá, že by problémy neexistovaly. Možná nám to někdy přijde přehnané, možná máme potíže s některými liturgickými zvyklostmi - možná proto, abychom si nemuseli zvykat na různost a pluralitu. Ale - jestli Vás můžu poprosit - nenechte se chytit do tohohle předsudku.

Zobrazit 1 komentář »

Pane doktore, jakou roli by měla hrát v sexuální výchově dětí škola? Pokud vůbec nějakou. Nestačí
jenom rodina? A co církev? Má zde také nějakou úlohu? (Pokud ano, jak ji plní?) Děkuji.

jjjlo

Ajaj, sexuální výchova. Myslím, že škola musí v sexuální výchově hrát roli, ať se nám to líbí či nelíbí. Je pochopitelné, že stát, kterého jsme součástí, chce do těchto otázek vstupovat, protože se jedná o otázky vysoce sociálně relevantní. Jistě je primárním a výsadním místem sexuální výchovy (raději bych hovořil o výchově ke vztahům nebo tak něco) vlastní rodina. A to v dobrém, ale mnohdy bohužel i ve zlém.
Já osobně se domnívám, že by dokonce účast na hodinách tzv. sexuální výchovy (a byl bych rád, kdyby se podařilo pro naše děti připravit koncept neredukovaný na pouhé technikálie) měla být povinná. Odpovědností rodičů a vůbec dospělých je pracovat na koncensu. Nemohu se spokojit s tím, že před škodlivým pojetím ochráním sice své vlastní děti, ale děti sousedů nechám napospas.

jjjlo

Zvlášť v případě rodinných patologií je potřeba 'sousedská' solidarita. Někdy se argumentuje tím, že škola bude přinášet jiné hodnoty, než jsou ty naše domácí. To není žádné novum. To už se děje. A v tom vidím i určitou hodnotu školy, že seznamuje děti se světem, jehož jsou součástí. Dokud děti chodí do školy, můžeme je v tomto procesu doprovázet.
Navíc škola má socializační úlohu - stejně jako církev. K tzv. sexuální výchově dochází zpravidla už dávno předtím, než nám to jako rodičům dojde: ze strany spolužáků či kamarádů z ministrantské skupinky;)
A církev má zcela jistě svou úlohu, především v kvalitě vztahů, se kterými se děti v církevním společenství setkávají. I tady platí, že výsadní odpovědnost za hodnotovou výchovu dětí mají rodiče - tedy i oproti panu faráři či paní katechetce

Zobrazit 2 komentáře »

Pane doktore, můžete nám vysvětlit, co znamená morálka a co znamená etika? Je v tom rozdíl? Děkuji.

jjjlo

Ano, je v tom rozdíl. Morálka je soubor všech možných doporučení, rad, norem, příkazů a zákazů, které nám běhají v hlavě a které jsou charakteristické pro tu kterou společnost. Etika je pak rozumová reflexe tohoto komplexu či jeho dílčích norem.

Zobrazit 1 komentář »

Dobrý večer. Vítáme na signálech pana doktora Lormana. Děkujeme za Váš čas! Své otázky můžete, milí kolegové uživatelé, psát sem na nástěnku až do 19.00.

Napsat komentář »

Předkládám otázku od V.:

Dobrý den,
jaký máte názor na antikoncepci z pohledu věřících? Resp. spíš na jedinou dovolenou neantikoncepční metodu PPR?
Děkuji.

jjjlo

Tzv. symptotermální metoda je podle mne nejlepší ze současných metod zohledňujících přání manželů vyhnout se početí potomků. Nejsem lékař, ale už jsem několikrát byl přítomen střetu stoupenců tzv. PPR a přinejmenším stejně fundovaných příslušníků opačného tábora, kteří tvrdí, že v jejich případě metoda není spolehlivá a uvádí řadu argumentů. Z morálního hlediska je zřejmé, že volba způsobu regulace porodnosti musí být výsledkem dohody obou partnerů (GS 50). Při její tvorbě musí brát v potaz učení církve. Nicméně rozhodnutí je jejich odpovědností, které se nemohou zříci.
Jakékoliv abortivní kontracepci je třeba se vyhnout vzhledem k ochraně nenarozeného lidského života, který chráníme od samého početí. Stačí tak?

Zobrazit 1 komentář »


Přeji Vám hezký den. Chtěl bych se zeptat: Proč vznikla svátost manželství? Proč si myslíte, že se někteří partneři i partnerky vyhýbají manželského svazku? Děkuji předem za odpovědi.

jjjlo

Dobrý den. Omlouvám se, že odpovídám až dnes. Nějak se mi Váš dotaz ztratil z očí.
Proč vznikla: protože je životní partnerství dvou osob naprosto přirozená potřeba daná touhou po doplnění a péčí o dobro druhého/druhých. Svátost manželství je jen pozvednutím přirozenosti, jejím přijetím ze strany Boha - jakousi druhou stranou Božího vtělení.
A proč se někdo vyhýbá manželskému svazku? Osobně nejsem přesvědčený o tom, že by to bylo proto, že by si lidé manželství nevážili. Spíš si myslím, že je to naopak. Čekáme od něho velmi mnoho. A máme dojem, že bude vyžadovat také mnoho od nás. Ale naše zkušenost s námi samými je nepřesvědčivá. Vysoká hodnota manželství může být důvodem, proč do toho nejít.
A pak - upřímně: v případě kolapsu manželství nás čekají ze strany státu a zejména církve

jjjlo

obrovské potíže, kterým by se člověk přece raději vyhnul.
Vstup do manželství chce odvahu a jistou naivitu, naivitu lásky založené na víře a naději.

Ufonek95

Děkuji moc za odpověď.

Zobrazit 3 komentáře »

Je podle Vás utilitární etika (dělat jen to, co je pro nás užitečné a přínosné), něco co je pro člověka přirozené, k čemu má sklony? Jak se nejlépe vyhnout tomu, aby člověk jednal pouze podle hlediska vlastní užitečnosti a přínosnosti?

jjjlo

Ano, domnívám se, že tzv. utilitární etika je v našem rozhodování a uvažování běžnější. Ale nepleťme ji s pouze bezohlednou snahou prosadit si to, co mi přinese větší užitek - i na úkor ostatních. Utilitární etika je relevantní etický myšlenkový proud.
A s argumentací vedenou s ohledem na myslitelné důsledky daného jednání se setkáme i v morální teologii i v papežských textech. Zpravidla jsou však kombinovány a limitovány argumenty např. ve prospěch slabých a těch, kteří nemají hlas (např. bezvýhradná ochrana nenarozeného života). Výlučná utilitaristická argumentace je nedostačující.

jjjlo

A pokud se ptáte, jak se takovému jednání vyhnout ve vlastním praktickém životě, pak - nechat se proměňovat láskou, protože pohled na druhého a touha po dobru pro druhého mě leckdy vede k dobrovolnému sebeomezení. Boží sebezjevení v osobě Ježíše Krista je vzorcem tohoto poněkud odlišného způsobu rozhodování, charakteristického pro agapický rozměr lásky;)

Zobrazit 2 komentáře »

Dobrý den, občas se ve svém okolí setkávám s paradoxním jevem. Mladé páry, které si slíbí předmanželskou čistotu začnou hodnotu svého vztahu i jiných vztahů škalovat a hodnotit téměř výhradně podle jediného kritéria a to, zda se jim podařilo "vydržet" před manželstvím bez sexu nebo ne, případně zda v manželství používají PPR metodu či ne. Jak takovým párům naznačit, že by se měli při přípravě manželství zaměřit i na jiné, často podstatnější věci?

jjjlo

Dobrý večer, to je dobrá otázka. Pokud se pokusím spekulovat, proč se tak děje, pak si troufnu - ale možná nespravedlivě - napsat, že je toto téma a tento zápas pochopitelně velmi zaměstnává. Otázka je, co znamená Vaše slůvko 'škálovat', nebo 'škatulkovat'? Jednak si myslím, že do intimního života druhých párů nemá nikdo co strkat nos. A jednak se bojím pasti určitého loktování a shlížení na druhé spatra.
A jak to naznačit? Já bych jim to prostě řekl. Navíc tahle soustředěnost na sledování vlastní sexuality bude mít v manželství krátký dech. Mnohem důležitější a nosnější budou otázky vztahů: důvěry, řešení konfliktů, hledání dobré vůle, odkládání vlastních představ a plánů...

Zobrazit 1 komentář »

Hezký den, chtěl bych se zeptat, co byste doporučil partnerovi, který "má problém" s nedostatkem sexu v manželství. Předpokládejme ne zdravotní příčinu či jinou zaviněnou vnějšími vlivy a nedostatek v řádu měsíců apod. S kým se poradit, článek, publikace apod. (nejlépe konkrétní tipy)? Děkuji.

jjjlo

To je těžká věc. Navíc se netýká morálky. Spíš si myslím, že 'problém nedostatku sexu' v partnerství je otázka daného páru. V čem nedostatek sexu spočívá? Co na to partnerka? Komunikují spolu o téhle věci?
Spíš než moralista by tady asi pomohl psycholog, psychoterapeut, manželská poradna, příp. sexulogická poradna, párová terapie....
Jde o potíž obvou dvou partnerů, kterou musí řešit spolu.

jjjlo

Rozhodně bych tento aspekt vztahu nepodceňoval. Sexuální intimita má velký význam pro vyjádření vzájemné lásky partnerů. Když schází, může kolabovat i vědomí, že jsem milován.

Zobrazit 2 komentáře »

Dobrý den, pane doktore, rád bych se Vás zeptal na následující:
1. Existují podle Vás skutky, které jsou samy o sobě (vnitřně) špatné (lat. intrinsice mala)?
2. Pokud ano: Patří k nim používání neabortivní antikoncepce (např. kondomu)?
3. Existuje podle Vás podstatný morální rozdíl mezi používáním kondomu a metod PPR, pokud manželé mají morálně správný důvod vyhnout se početí?
4. Pokud takový rozdíl existuje: v čem podle Vás spočívá?

Děkuji.


jjjlo

Dobrý večer.
1. Když se ve středověku rodil koncept tzv. intrinsece mala, dálo se tak v rámci sporu s nominalistickou polohou morální teologie, která vyvozovala platnost mravního nároku z platnosti autority, která nárok formulovala. Asi podle hesla: Je to špatné, protože je to zakázané. Intrinsece malum znamená: vnitřně špatné je průkazně špatné, ať už k tomu vnější autorita říká, co chce, jestli je to špatné, nemůžu to přece chtít. Často se dnes setkávám s tím, že na to zapomínáme. A argumentujeme nedobře způsobem: "Je to intrinsece malum, protože to církev/papež zakazuje."
2. Vzhledem k tomu nepovažuji neabortivní antikoncepci užívanou při jednotlivém manželském aktu za vnitřně špatnou. Za intrinsece malum považuji jakoukoliv abortivní metodu, stejně jako úplné vyloučení plození

jjjlo

z manželského života.
3. Podstatný rozdíl podle mne existuje. PPR předpokládá vytrvalou pozornost alespoň jednoho z páru a omezuje tedy spontaneitu sexuálního aktu. A - pokud pár spolu o svém intimním životě skutečně otevřeně komunikuje se vzájemnou láskou - vede k rozvinutí jiných projevů blízkosti či erotické a sexuální aktivity v tzv. plodných dnech. To může vést k obohacení intimního života těchto manželů. Kondom odstraňuje tyto 'překážky', umožňuje tedy spontánní sex bez ohledu na 'rytmus ženy', což může (ale nemusí) vést k omezení vynalézavosti. A v neposlední řadě snižuje prožitek sexuálního aktu. Nicméně v pozadí manželské sexuality stojí požadavek vzájemného respektu a lásky. Vždyť kterákoliv metoda, a to i PPR, se může proměnit v nemilosrdný bič jednoho partnera užitý proti

jjjlo

druhému.

Zobrazit 3 komentáře »

Vážený pane doktore, co říkáte na to, že v naší přesexualizované společnosti spolu někteří manželé vůbec nespí? Proč církev někdy až příliš "kouká manželům do ložnice"?

jjjlo

Dobrý večer, Krásnáženo (supr nick;)). Nevím, jestli spolu někteří manželé nespí - pokud to tak je, je to zvláštní, protože intimita a prožívaná sexualita patří k manželství. Ale pokud je to jejich dohoda a svobodná vůle obou dvou, je to jejich věc.
S druhou otázkou budu dělat trochu hloupého a zeptám se, co myslíte tím, že "církev až příliš 'kouká manželům do ložnice'". Takhle je Vaše otázka totiž moc široká. ;)
Díky za pochopení

Zobrazit 1 komentář »
  • 1
  • 2