V neděli 22. 3. bude od 19h na chatu odpovídat ThLic. Mgr. Jaroslav Lorman, Th.D. – teologický etik a překladatel. Svoje otázky můžete již teď vkládat na stránku tohoto společenství.


Přeji Vám hezký den. Chtěl bych se zeptat: Proč vznikla svátost manželství? Proč si myslíte, že se někteří partneři i partnerky vyhýbají manželského svazku? Děkuji předem za odpovědi.

jjjlo

Dobrý den. Omlouvám se, že odpovídám až dnes. Nějak se mi Váš dotaz ztratil z očí.
Proč vznikla: protože je životní partnerství dvou osob naprosto přirozená potřeba daná touhou po doplnění a péčí o dobro druhého/druhých. Svátost manželství je jen pozvednutím přirozenosti, jejím přijetím ze strany Boha - jakousi druhou stranou Božího vtělení.
A proč se někdo vyhýbá manželskému svazku? Osobně nejsem přesvědčený o tom, že by to bylo proto, že by si lidé manželství nevážili. Spíš si myslím, že je to naopak. Čekáme od něho velmi mnoho. A máme dojem, že bude vyžadovat také mnoho od nás. Ale naše zkušenost s námi samými je nepřesvědčivá. Vysoká hodnota manželství může být důvodem, proč do toho nejít.
A pak - upřímně: v případě kolapsu manželství nás čekají ze strany státu a zejména církve

jjjlo

obrovské potíže, kterým by se člověk přece raději vyhnul.
Vstup do manželství chce odvahu a jistou naivitu, naivitu lásky založené na víře a naději.

Ufonek95

Děkuji moc za odpověď.

Václav Vacek
Václav Vacek

Hezký den, chtěl bych se zeptat, co byste doporučil partnerovi, který "má problém" s nedostatkem sexu v manželství. Předpokládejme ne zdravotní příčinu či jinou zaviněnou vnějšími vlivy a nedostatek v řádu měsíců apod. S kým se poradit, článek, publikace apod. (nejlépe konkrétní tipy)? Děkuji.

jjjlo

To je těžká věc. Navíc se netýká morálky. Spíš si myslím, že 'problém nedostatku sexu' v partnerství je otázka daného páru. V čem nedostatek sexu spočívá? Co na to partnerka? Komunikují spolu o téhle věci?
Spíš než moralista by tady asi pomohl psycholog, psychoterapeut, manželská poradna, příp. sexulogická poradna, párová terapie....
Jde o potíž obvou dvou partnerů, kterou musí řešit spolu.

jjjlo

Rozhodně bych tento aspekt vztahu nepodceňoval. Sexuální intimita má velký význam pro vyjádření vzájemné lásky partnerů. Když schází, může kolabovat i vědomí, že jsem milován.

Milý pane doktore,
co rikate na toto? http://www.christnet.cz/zpravy/27099/nemecke_rehole_si_preji_otevrenost_cirkve_homosexualnimu_partnerstvi_a_rozvedene_katoliky.url

Mně to příjde už moc;(. Že už přestřelili.... Ale je pravda, že Německo bylo vždy jiné... ale podle mě to tříští církev...

jjjlo

Milý Jendo, omlouvám se, že odpovídám až dnes, ale Váš dotazi mi nějak zanikl mezi ostatními.
Než začnu odpovídat, chtěl bych jen zareagovat na výtku, že Německo bylo výždycky jiné --- je to velmi častý český církevnický předsudek. Jestli se neměcká církev něčím od české liší (pokud se to vlbec dá vyjádřit takto paušálně), tak je to poctivá snaha a odvaha řešit skutečné problémy. Němečtí teologové mají obecně velmi důkladné vzdělání. Ani oni, ale ani většina biskupů v Německu nedělá, že by problémy neexistovaly. Možná nám to někdy přijde přehnané, možná máme potíže s některými liturgickými zvyklostmi - možná proto, abychom si nemuseli zvykat na různost a pluralitu. Ale - jestli Vás můžu poprosit - nenechte se chytit do tohohle předsudku.

Václav Vacek
Václav Vacek

Pane doktore, máte 4 děti. Předpokládám, že některé už chodí do školy:) Setkal jste se ve školce nebo škole s genderovou nebo sexuální výukou, se kterou byste nesouhlasil? Jak toto řešíte nebo jak byste to doporučil řešit? Děkuji.

jjjlo

Milý pane Vacku, tři z mých dětí chodí do školy, všechny prošly nebo procházejí prvním stupněm státní školy, jeden ze synů nyní navštěvuje církevní gymnázium.
Musím přiznat, že jsem se dosud nesetkal s nevhodnou sexuální nebo genderovou výchovou. Včera mi zrovna můj 14tiletý syn sdělil, že probírají antikoncepci. Tak jsme si na to konto chvilku povídali.

Václav Vacek
Václav Vacek

Jakou byste viděl úlohu mužů a žen ve farnosti? Příklad: muži by měli pomoci opravovat padající kostel a faru a ženy by se měly modlit a připravovat programy pro děti?:) Jak by mohla fungovat zdravá
farnost? Jak dosáhnout ve farnosti sblížení a opravdové přátelské komunity? Chozením jednou týdně na mši svatou to podle mě nevznikne...Děkuji.

jjjlo

Souhlasím s Vámi, že chozením na bohoslužby, při kterých ještě všichni sedí za sebou v řadách jako v autobuse, zdravé společenství nevznikne.
Myslím, že úlohy ve farním společenství nemusí být takto genderově rozdělené.
Jsem přesvědčený o tom, že zdravá farnost se pozná především podle přítomnosti tatínků v produktivním věku. Ti jsou pro mě lakmusový papírek, protože zpravidla mizí jako první.
A ti jsou schopní už svou přítomností způsobit mnoho: nejen něco opravit či vykopat. Ale taky vytáhnout lidi na sport, dovážit přílišnou péči maminek-katechetek;)).
Myslím, že pro zdravou farnost jsou moc důležitá nejrůznější setkávání lidí napříč generacemi a při různých příležitostech. Pro zdravou farnost je typická chuť slavit - společné slavení je krásná příležitost - vždyť Eucharistie -

jjjlo

to je oslava. Ale pak - výročí, narozeniny, liturgické svátky.... společně jíst, pít, zpívat, putovat, sportovat, pracovat, modlit se, smát se, plakat..... o to se jedná.
a pak: ve zdravé farnosti mají řadu spirituálních úloh laici - modlitební společenství, modlitby před jídlem, biblická setkání....

jjjlo

Myslím, že pro chlapy je totiž osobnost pana faráře daleko obtížněji přijatelná než pro ženy.

Tereza Demlová
Tereza Demlová

Anonymní dotaz od A:

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, zda je hříchem přerušovaný pohlavní styk. Je to bráno jako antikoncepce?
Děkuji

jjjlo

1. tzv. přerušovaná soulož je zpravidla brána jako antikoncepce, tedy jednání s cílem zabránit početí. Nutno říci, že jde o metodu značně nejistou!
2. podmínky hříchu jsou tradičně tři: dobrovolné a vědomé zlé jednání. Pokud jsou naplněny tyto tři podmínky, je takové jednání chápáno jako smrtelný hřích. Je tedy třeba se ptát, nakolik je takové jednání dobrovolné. A pak: nakolik je zlé samo o sobě. Osobně přerušovanou soulož za vnitřně zlé jednání nepovažuji. Ale toto je otázka, ve které panuje v současnosti značná nejednota.

Tereza Demlová
Tereza Demlová

Dále předkládám:

Prosím Vás, jaké závazné dokumenty či doporučení vydala katolická církev pro oblast manželské sexuality? Patří mezi ně dokument Humanae vitae?
Děkuji.

jjjlo

Ano, Humanae vitae (1968) se v pokoncilní době stala jejich symbolem. Důležitým textem je také koncilní deklarace Gaudium et spes v článcích 48 - 53, zejména pak čl. 50-51, ale to je rok 1965. Z roku 1981 pochází adhortace Jana Pavla II. Familiaris consortio, která se k těmto otázkám také vyjadřuje. Z předválečné doby pak Casti connubii z roku 1930.

Tereza Demlová
Tereza Demlová

Od anonymního uživatele:

Dobrý večer pane doktore,
jak je to se zabíjením nepřítele ve válce, posloucháním rozkazů nadřízených a nebo role velitele, který rozhoduje např. o útoku s cílem zabít teroristickou skupinu nebo zabití v sebeobraně při napadení útočníkem doma v době míru apod. Co na to katolická morálka? Čeho se držet? A co v případě ohrožení státu – jít na vojnu do války a nebo se snažit vyhnout a zůstat doma s rodinou?
Moc děkuji za odpověď

jjjlo

Dobrý večer, zkusím najít odpověď 'odzadu', ale nejsem žádným specialistou na etiku válečného konfliktu.
Předně v případě ohrožení státu nemohu zůstat se svou rodinou, vždyť je ohrožena i ona, stejně jako rodiny mých bližních. Musím přijmout odpovědnost za ochranu druhých.
V tomto je klíčové kritérium spravedlivého a nespravedlivého válečného konfliktu.
A s tím souvisí i otázky na začátku Vašeho dotazu. Jedna ze složitostí současných válečných konfliktů je, že nepřítele lze často velmi těžko identifikovat. Navíc konflikty nejsou leckdy vedeny mezi státy, ale např. mezi státem a teroristickou skupinou, jejímiž členy jsou i občané vlastního státu.

Tereza Demlová
Tereza Demlová

Ještě jedna otázka:

Prosím o Váš názor na tento problém, příklad: manželům to ve vztahu neklape. Manžel přestal chodit do kostela, občas se se ženou vážněji hádají, manžel se přestal doma s rodinou modlit atd. atd. Být raději upřímný a snažit se vysvětlit dětem (předškolní a školní věk), že jsem v nepohodě apod. a nebo raději "hrát" (kvůli dětem), že se nic neděje (chodit s nimi v neděli na mši), ale být tak trochu falešným hráčem? Trochu s tím souvisí…lepší špatný vzor než žádný vzor? Děkuji, B.

jjjlo

Dobrý večer. V uvedeném problému rozpoznávám několik rovin. Děti jsou v celé situaci zcela nevinně. V tom je celá situace ještě obtížnější, proto je důležitá souhra obou manželů - jakkoliv prověřovaná rozpory. Děti by se neměly stát prostorem úlevy manželky typu. "No jo, tatínek se nám teď přestal modlit." nebo tak podobně. Tím by nadělala sama víc škody.
Na druhé straně si myslím, že i ve vztahu s Bohem nastávají situace, kdy se s ním člověk 'hádá', kdy má potíže s modlitbou, s vírou. I to k životu s Bohem. A myslím si, že formálnost a pouhá vnějškovost je škodlivější než pravdivost. Myslím si, že pro děti to může být velmi cenná zkušenost, ve které mají navíc ještě nablízku oba rodiče, že i tohle se ve vztahu (s Bohem) stává. Obávám se, že to může potkat i je.
Myslím, že děti se

jjjlo

nemohou stát důvodem, pro který tatínek do kostela prostě bude muset chodit. I dospělý člověk má nárok na krize ;)

Václav Vacek
Václav Vacek

Milí přátelé, čas se nachýlil. Od teď již není možné vkládat své otázky. Na pana doktora Lormana se ale můžete obrátit určitě soukromě, věřím, že tu na signálech s námi zůstane. Poslední otázka: Je to tak pane doktore?:) Děkuji Vám za Váš čas a odpovědi a přeji klidný zbytek postní doby.

jjjlo

Určitě s Vámi na signálech zůstanu, jestli Vy zůstanete se mnou. Jinak dohledat mne na případné další otázky či nejasnosti není těžké: pod stránkami Katolické teologické fakulty UK: jjjlorman@ktf.cuni.cz

jjjlo

Díky za tuto příležitost. Ať Vás všechny nás Pán plní radostí!

Do společenství patří