Příspěvky

Přidej svůj příspěvek se štítkem #celibát


JiKu

Máme i u nás analogické případy:
http://www.apha.cz/ing-jan-kofron-prijal-knezske-sveceni

Zpíval (vedl zpěv) jsem na tom svěcení. Ať žije a vzkvétá rodina Kofroňova :-)

MadlenkaMachulová

O tom jsem nevěděla, díky za rozšíření obzorů, koknu na to! ;)

PetraO

Taky jsem o tom přemýšlela, posílám odkazy na úvahy na toto téma: myslím, že se dotýká okrajově - https://petrao.signaly.cz/1808/brime-nebo-dar ; přímá souvislost: https://petrao.signaly.cz/1402/cirkev-po-zdobrovolneni-celibatu Při psaní jsem uvažovala čistě logicky, neznám důvěrně žádnou rodinu z jiné církve, kde farářka/pastor/kazatel vede sbor a zároveň má rodinu.

JanValtr

Můj táta je od roku 1994 (tj. mých 11 let) trvalým jáhnem. Ne že by kombinace "profesionálního svatého" a hlavy rodiny byla bezproblémová. Nicméně jsem nucen konstatovat, že tento článek je slátanina naprostých nesmyslů. Pardon.

Filipek

@janvaltr Omlouvat se nemusíte. Pokud se ovšem neomluváte za to, že nevíte, jaký je rozdíl mez knězem a jáhnem. Pak se omluva přijímá.

JanValtr

@Filipek : "Kdykoli sloužím mši nebo když zpovídám, pořád myslím na svou rodinu a je to logické, tak velké pouto nemůžete jen tak zrušit. Snažím se dobře si připravovat kázání, modlit se za lidi ze své farnosti a k tomu nezapomenout odvézt děti na baseball. Občas mi říkají, že jsem málo s nimi. A to bolí."
Termín "mši" nahraďte slovem "bohoslužbu slova", "zpovídám" termín "vedu duchovní rozhovor" a máte obdobné výchozí podmínky.
Je snad jasné, že ke službě v církvi by neměl být ordinován nikdo, kdo na to nemá... kupříkladu čas. Tedy kdo musí rozvážet děti na baseball. Ale v jedenácti jsem si fakt už došel (na kole či autobusem dojel) sám, kam jsem potřeboval. Navíc jsme neměli auto a táta řidičák. A společného času jsme prožili až moc - kolem církevních záležitostí.
Mám rozebrat další?

PetraO

@JanValtr: Vy jste část dětství prožil v době, kdy se rodiče u nás nemuseli bát potomka pustit na kroužky samotného. Nebo jste bydleli v lokalitě, kde to až takový problém nebyl, aby děcka šla do kroužků sama. V USA a zemích západní Evropy byla už před mnoha lety a i dnes je situace vpodstatě jiná. A do značné míry to bohužel dorazilo i sem: kroužky začínají dětem až cca v 16:30, kdy je tam rodiče mohou zavést/zavézt, počkat než skončí a pak si potomka vyzvednout a jít/jet s ním domů...

JanValtr

@PetraO: Já si to uvědomuji. Také je třeba říct, že jáhenská služba má svou hodnotu, a vysvětit všechny trvalé jáhny ze dne na den na kněze by znamenalo de facto likvidaci trvalého jáhenství, které třeba v německé či francouzské církvi hraje velkou roli (na trvalé jáhny je tam každoročně svěceno přibližně tolik mužů, co na kněze), a to by byla škoda. Kdybych do toho mohl kafrat, tak bych ženaté muže s malými dětmi světil na jáhny a teprv až jim děti odrostou, tak bych jim umožnil získat kněžské svěcení.

ŠIekšanda


Také si myslím, že pokud by neexistovaly metafyzické důvodu celibátu (což nehodnotím, neb tomu nerozumím), z hlediska společenského je kněžství služba jako každá jiná - lékařská, vojenská, apod. a jestliže i tyto se dají vykonávat v manželství, pak je tomu tak i u římskokatolistického kněžství, jstejně jako u řeckokatolíků nebo pravoslavných.

JanValtr

Celibát je úžasný (když se žije poctivě). Už jenom ta sexuální energie, pokud se s Boží pomocí daří transmutovat, dává člověku sílu raketového motoru a niternější přístup k Bohu (nutno ovšem podotknout, že mnohé celibátníky naopak dost drtí a křiví - a je to na nich vidět). A pak ten fakt, že člověk nemá jiné závazky než vůči církvi, představuje ohromný prostor pro službu.
Na Plenárním sněmu katolické církve v ČR prý předložil tehdejší děkan KTF prof. Armbruster SJ svou vizi budoucí církve o dvou skupinách kněží - těch udržovacích, starších, ženatých a těch misijních. To bych podepsal. Pro práci s mládeží, pro speciální pastoraci a úkoly kněze celibátní, kteří jsou k dispozici v režimu 24/7, kdykoli kamkoli přeložitelní - takoví vojáci církve, a pro farářování v Horní-Dolní klidně ženaté.

ŠIekšanda

JanValtr: Těmi vojáky by mohli být právě jezovité, seleziání, redemptoráci a podobné partičky.

JiKu

Na EXISTENCI svěcení probovaných virů na pomocné kněze nemám žádný silný názor.
Ale mám dost silný názor na zavádění rasantních změn, a tohle by rasantní změna nezpochybnitelně byla.
K takové změně musí být vážný důvod, to, že by to po ní bylo (snad) o trošku lepší, než bez ní, takovým důvodem není.
Co si pamatuji na rasantní změny v církvi (za mého života), jejich plody jsou spíše pro pláč.

Proč je kněží u nás málo? Protože málo lidí cítí silnou motivaci se jimi stát.

A je jich vůbec málo? Je náš současný poměr mezi počtem kněží a počtem věřících nějak alarmující? Je nějak diametrálně odlišný proti situaci řekněme za první republiky? Pokud někoho baví hledat data, rád bych se dočetl odpověď.

Vrahzvólstrýtu

Vztahuje se na KC informační povinnost?

JanValtr

@JiKu Nejde jen o poměr mezi počtem kněží a počtem věřících, ale též - či spíše především - o pokrytí území (farností) kněžími. Venkovské kostely už sice plné nebudou - určitě ne při bohoslužbě ve všední den, ale deset dvacet lidí by se ještě mnohde každodenně sešlo, kdyby tam byla mše svatá (či bohoslužba slova). Nesejdou se, protože farář ze sousední vesnice má dalších x-farností, a není nadán darem multilokace. Mnohde jsou mše svaté slouženy třeba už jen jednou za měsíc.

Myslím, že se dost podceňuje, kolik víry a náboženské praxe v minulosti předaly svým dětem a vnoučatům matky a babičky zvyknuté účastnit se každý den mše svaté (často právě se svými potomky).
Žádná firma by neučinila takový ústup z pozic, jen aby zachovala určitou vlastnost svých zaměstnanců. Proč ŘKC ano, nechápu.

MadlenkaMachulová

@Šlekšanda Já bych neřekla, že kněžství je jako jakékoli jiné zaměstnání, spíš bych ho přirovnala k životu v manželství. Do obojího vstupuje člověk na celý život, kdežto zaměstnání můžete celkem snadno změnit.

Na radikální změny bych byla stejně opatrná jako @JiKu . Navíc si umím dost dobře představit, jak tu po zdobrovolnění celibátu řešíme rozvody. Spíše než rušení celibátu bych viděla jako ideální změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec.

minimax

A jak se vyrovnáte s námitkou, že v jiných církvích a náboženských společnostech to funguje?

minimax

Mimochodem omlouvám se, že píši pokaždé z jiného nicku; nějaký KKT z RT mi stále maže účty.

JiKu

Když už budeme tak nezávazně diskutovat, doporučuji důsledně rozlišovat dvě možnosti. Tu pravoslavnou, která ovšem funguje jen díky tradiční výchově dívek schopných stát se manželkami(unést tu roli) budoucích kněží (že by se kněží mohli ženit, o tom vůbec diskuse nejde). A ty "pomocné kněze na půl úvazku" z ranku řekněme osvědčených trvalých jáhnů, neb osvědčení se v jáhnování bych viděl jako podmínku nutnou, ostatně tak to je i u mladíků.

JanValtr

@MadlenkaMachulová : "Spíše než rušení celibátu bych viděla jako ideální změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec." A z článku: "V dnešní době není moc IN tvrdit, že nepotřebujete sex k tomu, abyste byli šťastní."

Madlenko, počkej, ono to přijde. Byl zážitek vidět sladce poklidné katolické panenky, jak s nimi kolem třicítky začala lomcovat sexualita. A kněz přeživší erupci mladistvé nadrženosti nemá nejhorší za sebou: kolem 40 nastupuje bolavý věk nenaplněného otcovství, kdy mnozí selhávají.

Člověk je stavěný na život v páru. I neurobiochemicky: dost jsme s psychiatričkou probírali chybějící oxytocin. A dar nahrazení sexu spiritualitou nelze vynucovat.

minimax


Madlenka: „změnit současné myšlení mladých (jak to aspoň vidím kolem sebe, pokud máte jiné zkušenosti, tak jste šťastlivci), že když nežijete aktivním sexuálním životem, nežijete vůbec. “
— Nějaké návrhy, jak dosíci kýženého?

Pavel_Jan

Díky za uveřejnění důkazu, že takhle to prakticky nelze. Je u toho vidět, že víc než theologické důvody proti zrušení celibátu se tu jeví obtížnější praktické důvody.
K výrazu „zdobrovolnění“ – je to nesmysl. Kněžský celibát je pevně spojený s kněžským povoláním. A jak povolání kněze, tak zároveň s tím i celibát, je dobrovolné.

JanValtr

Ono není vlastně moc o čem diskutovat. Jen se podívejte kolik novokněží bylo v Moravské církevní provincii ještě v devadesátých letech, kdy už se skuhralo, že je málo povolání (na roky 91/92/93 nehleďte, to se seminář v Olomouci teprve obnovoval), a kolik jich je dnes. Předloni došlo k bizarní situaci, že v Olomoucké arcidiecézi byli vysvěceni hned dva biskupové, ale pouze jeden diecézní kněz. Napřesrok zde nejspíš nebude vysvěcen žádný kněz. A to se bavíme o diecézi s jednou nejvyšších návštěvností bohoslužeb (kolem sto tisíc lidí každou neděli), se "svatým" Slováckem, kde na bohoslužby chodí celé vesnice - na slavnostní v krojích. Dlouhodobý průměr ve Francii je +- 100 novokněží ročně. Francie má 97 diecézí. To nejde pastoračně udržet.
http://www.knezskyseminar.cz/lide/tabla-novoknezi/

JiKu

Kolik odhadujete, že by bylo zájemců o pomocní kněžství na jednoho zájemce o kněžství nepomocné?

Já odhaduji tak 1:1.

Takže neudržitelnost pastorace to neřeší.

minimax

Já tak 1:5

PetraO

@JanValtr: Ono to farářování v Horní-Dolní pro ženaté by bylo komplikované z hlediska logistiky: doprava dětí do škol, kroužků, dostupnost lékařské péče apod. Lidé, kteří mají rodiny a žijí na vesnici jsou v podstatě závislí na automobilu a zřejmě i pomalu přestává být výjimkou, že na jednu rodinu jsou auta dvě.

JanValtr

@JiKu: Zatím je Váš odhad přesný. Jak jsem psal, ve Francii a Německu na cca 100 novokněží připadá 100 trvalých jáhnů. Jenže slyšel či četl jste někdy pastýřský list, který by ženaté muže vybízel ke studiu teologie s výhledem na jáhenství? Já ne. A že by se třeba ke studiu vybídly i manželky anžto budoucí pastorační asistentky? A že by třeba pro děti - zatímco rodičenstvo bude o sobotách ve fakultních škamnech nasávat theologii - připravilo hlídání a program? Ne. Pořád se věřilo, že Hospodina donutíme nekonečnými modlitbami, aby nám naplnil semináře devatenáctiletými zájemci o celibátní kněžství. Inu nenaplnil. Vhodná kampaň a organizace studia a formace, založení detašovaných učeben teologických fakult, kam by o sobotách dojížděli vyučující, a studium přes internet by poměr ženáčů zvedlo.

PetraO

@JanValtr: Co se týče množství svěcených kněží zejména v první polovině devadesátých let - přelom tisíciletí: mnozí šli do semináře až po revoluci, protože před listopadem 1989 kvůli kvótám, tj. povolenému množství státem, nemělo šanci.

minimax

Myslím, že trvalé jáhenství (prakticky takové lepší ministrantství) a kněžství se nedá srovnávat. Kněžství mi přijde mnohem lákavější. Kdybych já byl KHSák, tak by mě ani nenapadlo dělat jáhna. Ale kněze klidně.

JanValtr

@PetraO : Však jsem psal, že na kněze by měli být svěceni až osvědčení trvalí jáhni s velkými dětmi. A třeba s podmínkou, že se odstěhují na venkovskou faru (nebo alespoň budou ochotni do farnosti pravidelně dojíždět).

minimax

JanValtr: To leda že by byli kompletně placeni z církevních peněz. Já bych myslel, že by měli své zaměstnání a kněžili si v rámci osobního volna.

JanValtr

@minimax : V budoucnu budou mnohem víc běžné různé formy výkonu kněžské služby: řeholní - celibátní - necelibátní - na plný úvazek - při civilním zaměstnání - vykonávané v důchodu...

minimax

Taky si myslím.

JanValtr

@minimax : "Myslím, že trvalé jáhenství (prakticky takové lepší ministrantství) a kněžství se nedá srovnávat. Kněžství mi přijde mnohem lákavější. Kdybych já byl KHSák, tak by mě ani nenapadlo dělat jáhna. Ale kněze klidně."

Viděl či slyšel jste někdy ministranta kázat? To nedocenění Písma a jeho poučeného výkladu je jedním z nejhorších katolických nešvarů.
Proto budu vždy za zachování trvalého (dlouhodobého) jáhenství, protože my katolíci jsme se poněkud usvátostnili: při každé příležitosti se musí sloužit mše svatá, zpověď každý měsíc či dokonce častěji... Jenže Písmo je základ a Bible znalý jáhen jako služebník Slova a jako vykonavatel svátostných i nesvátostných služeb (příprav na křest a jeho udělování, příprav na manželství a oddávání, pohřbívání...) má v církvi své místo.

minimax

Soukromě si myslím, že se Písmo dost přeceňuje. Jistě, je to vhodný pramen. z něhož je třeba v některých věcech vycházet, ale bez tradičního katolického výkladu je běžnému člověku nepřístupné, takže vlastně pro život katolíka jsou důležitější ty výklady a vůbec nauka Církve, než samotné Písmo, alespoň polde mě.

minimax

A kázat může podle mě kde kdo, stačí, když má naučené aby nekázal nesmysly, nebo to může i číst z postil.

PetraO

@JanValtr: ono to není tak jednoznačné - katolické poklidné panenky versus třicátnice. Nutno brát v potaz nejen tu biochemii, ale i společenský tlak (ať přímý nebo nepřímý) okolí: "Už ti táhne na třicet, kdy se budeš vdávat, mít děti? Máš už někoho?". Hlavně na vesnicích se to jaksi řeší víc. Úvaha k tématu tu: https://petrao.signaly.cz/1611/zena-21-stoleti

Hali

PetraO: Ten tlak na ženy ohledně vdávání/dětí, nemluvě o dotěrných otázkách zda dotyčná někoho už má či nemá nastává někdy podstatně dřív než na prahu třicítky. Ale to je spíše téma na jiný článek než ten o celibátu kněží.

PetraO

@Hali, určitě ano, reagovala jsem spíše na komentář JanValtr o katolických poklidných panenkách.

JanValtr

@Hali Já bych ten tlak neviděl tak negativně. Mám velikou úctu k panenství, a to ani nemusí být panenství formálně zasvěcené. Ale když holka chce ze zcela dobrovolného rozhodnutí zůstat svobodná, pak by ji přirozené otázky okolí, o kterých píšeš, neměly iritovat. Za tou podrážděností lze totiž tušit nezpracovaný mindrák, totiž že její osamocenost je ranou, jejíž podráždění dotazem zabolí. A v tom případě může skutečně být dobrým skutkem - je-li člověk jejím blízkým - s danou dámou "zatřást", jak říká psycholog Klimeš (viz video). V takovém Německu tvoří nešťastné bezdětné padesátnice, co promarnily svou plodnost, významnou sociální skupinu.
[47:20 - mělo by se to v tom čase spustit samo]
https://www.youtube.com/watch?v=DcKgwCDLw88&feature=youtu.be&t=2839

Hali

Jene díky, až budu mít více času, tak si ten odkaz pustím :-) Jinak zastávám názor, že celibát kněží svůj smysl má a i čistě prakticky např. u našeho dosti vytíženého pana faráře si nedovedu vůbec představit, že k tomu všemu měl manželku a děti.

Zobrazit 40 komentářů »
dromedar

* myslí se ta doporučovaná diskuse na fb

Adalberto

@epimetheus Ještě k tomu jazyku - odkaz jsem dával do Hospody, asis to neviděl; reakce na Jiřího Pavlíka:
http://www.duseahvezdy.cz/2019/01/23/jazyk-jako-trojsky-kun/
"Pokud (a pouze v takové míře, v jaké) se řeckým filosofům nebo Tomáši Akvinskému podařilo zákonitosti skutečnosti vystihnout, zůstává přínos jejich díla trvalý a jejich „jazyk“ nemůžeme jen tak vyměnit za nějaký modernější."

Zobrazit 31 komentářů »
zasebepp

Nicmene se to parkrat preklopilo do velmi osobnich hovoru, kupodivu byli velmi sdilni, jako kdyby byli radi, ze je nekdo posloucha se zajmem (to je zrejme i u Vachy, takove veci patri do rozhovoru kneze a jeho zpovednika, ne pred prevazne ateisticke divaky DVTV, ten zpovednik, pokud je dobry, mu pomuze, u divaku vzbudi maximalne litost). A presne takhle to vypadalo. Vyhasli, asi i nestastni, jinak treba i dobre fungujici ve farnostech, ale neschopni zpracovat sve trapeni a nejak produktivne jej pretvorit. Prislo mi, ze jim chybi takove vnitrni stesti z toho, jak ziji sve povolani, z toho, jaka moc jim byla sverena. Jako kdyby ten pramen byl vyschly. Tam byl koren problemu, vsechno ostatni, od sexu pres alkohol po hromadeni hmotnych statku, byl jen unik.

zasebepp

Ok, nechci byt prehnane osobni, odvodila jsem z toho, ze: 1) kazdy knez by mel mit dobreho kamarada kneze, ktery ale neni kamarad ve smyslu "pochlebovac", "ja na brachu, bracha na me", ale cloveka, ktery v pripade potreby umi i bouchnout do stolu a byt neprijemne uprimny, ale zaroven si udela cas a umi naslouchat, aby se nemuseli ventilovat Veselovskemu a holkam, za 2) je treba posilovat svatostny charakter knezstvi, ktery nekteri nespravne zamenuji za klerikalismus, ve skutecnosti kneze proste nikdy nenaplni to, ze je kazatel, bavic, poradatel akci pro mladez, vedec, organizator, pracovnik v socialnich sluzbach, administrator,... je predevsim Alter Christus. A za to stoji obcas zatnout zuby.

Zobrazit 53 komentářů »
PetraO

@veruska-m: Hromadné zpovědi a duchovní přijímání: Při hromadné zpovědi by jistě věřící prezentovali to, co je publikovatelné pro šiřší veřejnost a ryze soukromé věci by si tak nechal pro sebe nebo pro individuální zpověď, pokud by k ní šel... Určitý návod pro hromadnou zpověď nabídl i P. Bonaventura Bouše OFM, snad se dá dohledat na internetu (jsem jinde než materiály). Jsme i lidé tělesní. Potřebujeme i nějaké vnější, hmatatelné znamení. Běžné přijímání eucharistie může mnohem více pomáhat prožít osobní setkání s Ježíšem, duchovní přijímání může být pro nejednoho člověka příliš abstraktní nebo jen jakási náhražka...

PetraO

@veruska-m: Hmotné zabezpečení: Jasně, že platy kněží a jejich manželek-pastoračních asistentek by nebyly závratné... Pokud pojišťovny a banky velkým klientům (velkým firmám, organizacím apod.) poskytují levnější pojistné (stejný systém jako množstevní slevy), farnosti by logicky mohly totéž řešit prostřednictvím svého biskupství/společnosti za tímto účelem založené v rámci biskupství apod.

Zobrazit 9 komentářů »
PetraO

Na Ježíši a Marii Magdalské jsem se snažila vyjádřit, jak by rodinný život ženatého kněze měl vypadat, na bezejmenných spolubratřích a jejich manželkách vystihnout, jak by asi u nejednoho kněze vypadal.

ToB

Je to pokus, ale myslím, že Dan Brown už napsal dost pitomostí o Ježíšově životě...

Zobrazit 6 komentářů »
Erumoico

moc hezky napsaný :)

Klarysa

Hodně Božího požehnání a pomoc Ducha svatého do hledání Boží vůle:) Není to snadné, ale Pán ti odpoví a je to pak mazec, když ti dojde, co ti tím chtěl říct....

Zobrazit 6 komentářů »