Bolek Vraný: Nediskutujte o Marku Orko Váchovi

Zatím poslední kniha Marka Orko Váchy nese název Wakan Tanka a podtitul Hodiny náboženství pro věčné začátečníky. Wakan Tanka pochází z jazyka kmene Lakotů a dalo by se přeložit jako „Velké Tajemství.“ Orko tímto názvem vyjadřuje, o co mu půjde ve velké části knihy, totiž o různé falešné a často nevědomé představy o Bohu a církvi, které brání v cestě s Bohem. A tak raději než představami zatížený pojem Bůh volí Velké Tajemství, které hledáme a které se nám dává poznat, byť je nikdy zcela neprobádáme. 

Zdroj: eshop.cirkev.cz

Mluví pak velmi pěkně o tomto hledání i dávání se poznat a očišťuje různé termíny od nánosů představ. Další velkou část své knihy Orko věnuje tématu, jak dobře využít svěřený čas a růst v dobrém, místo topení se v nekonečných diskusích na sociálních sítích, falešných představách o úspěchu, o hledání pouhého well-being místo smyslu života. Orko totiž mimo jiné dobře vidí, že za námi věřícími často složitými cestami přicházejí zástupy hledajících, zatímco my z velké části diskutujeme o tom, jak do kostela chodí čím dál méně lidí.

Všechno jsou to důležitá a dobře zpracovaná témata, na která jsem kdysi sám hledal odpověď. Minulé Orkovy knihy mi pomohly vyrovnat se s řadou otázek a falešných představ o Bohu a křesťanské víře, které mě tížily. Některé ty představy jsem si jako konvertita do církve již přinesl, mnohé další jsem získal přímo v církevním prostředí, a ještě jiné jsem si přinesl a církevní prostředí je hodně prohloubilo. 

Po patnácti letech od přečtení Tančících skal jsem ovšem někde jinde, a tak mě celou knihou provází ani ne tak otázka, jako spíše výzva. Jak já svědčím o Bohu? Orkův pohled je mi velice blízký, na řadě míst si říkám, že něco podobného jsem chtěl lidem okolo říci i já. Dokonce mi leží v šuplíku téměř hotové svědectví o tom, jak víru chápu já. Z mnoha různých vnitřních i vnějších důvodů k vydání nedošlo. 

Celých prvních 155 stran Orkovy knihy jsem měl dojem, že je to jen soukromá výzva někde v mém nitru, na kterou mám reagovat, ale do recenze nepatří. Maximálně tak napsat něco velmi obecného o tom, že Orko by rád, abychom se neutápěli v nekonečných diskusích a místo toho svědčili o Bohu nebo tvořili cokoliv jiného. Jenže po otočení na stranu 156 se to už opravdu nedá. Jak jinak mám reagovat na větu: „Pokud nepíšete knížky, přátelé moji, tak je nejvyšší čas, abyste začali,“ než přiznáním se k vlastní knížce, která leží v šuplíku? Zvlášť když Orko tu svou větu píše proto, abychom si uvědomili, že každý z nás má dar něco tvořit, a ano, i my ostatní můžeme psát knížky. Jak jinak mám reagovat na Orkovu větu, která následuje o dvě stránky dále: „Pokud někdo četl moje knížky a po sklapnutí té poslední nenamaloval obraz nebo nenapsal píseň … nebo se nenaučil nový tanec nebo aspoň nové jídlo …, pak nepochopil, co jsem chtěl říct.“ Nepíši tu o své knížce v šuplíku proto, abych si dělal reklamu. Píšu o ní proto, abych dal Orkovi za pravdu a vám ostatním naději. Věřím a vím, že všichni máme nějaké dary a dokážeme tvořit krásné věci, i že na světě je plno krásných děl bohužel schovaných v šuplíku.

Moc si vážím jedné z posledních kapitol, v níž se Orko pokouší čtenáři ukázat, jak je právě on či ona, čtenář či čtenářka, Bohem krásně stvořen k Božímu obrazu, a jak může prožívat každý den jako umělecké dílo. Když pak Orko na některých místech dává nevyžádané rady mládeži, nepůsobí to jako moralizování, ale spíše v tom prosvítá etika ctnosti – jak poznat dobré, jak to konat a získat v tom zálibu, jak být krásným Božím obrazem.

Těžko se mi však píše recenze na knížku, v níž autor na straně 158 vyslovuje hluboce pravdivou výzvu: „Nediskutujte na sociálních sítích o mně a o mé víře. Diskutuj o té své. Nejde o to, zda jsou mé knížky dobré, nebo špatné, jde o to, aby byly dobré ty vaše.“ A tak jen velmi stručně. 

Orkova knížka je výborná jako obvykle. Určitě má co říci těm, kteří Boha hledají, i těm, které odrazují různé skandály provázející církev. Má co říci lidem trápeným různými falešnými představami o Bohu, o víře, o církvi, a dokonce i těm, které trápí falešné představy o sobě samých, o své malosti, nedostatečnosti, ošklivosti atd. Ale především ji chápu jako výzvu k pohledu na sebe i na své blízké jako na krásné, obdarované Boží dílo, schopné tvořit další krásná díla a svědčit o Bohu. Dostávám se tak zpět k prvnímu setkání s Orkovými knihami, které mi kdysi dávno pomohly vnímat sebe i svět právě tímto způsobem. 

Autorem textu je Bolek Vraný, bolekvrany.cz, vira-jednoho-technika.cz.

Zobrazeno 5124×
komentáře
Chinchulín

@čajomlík Bude mu radit že nemá lhát. Hezké předsevzetí. Pět vteřin po tom co sám prohlásí že opichování nemá rizika.

čajomlík

Navíc je jistě teplej. Je však třeba ocenit jeho osobní statečnost: že se Boha nebojí.

Zobrazit 8 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.