Mému knihkupci Honzovi
Dnes jsem měl dovolenou. Nejdřív zubař, pak jednání o nákupu materiálu na naši přístavbu a ještě zavést auto na generálku před technickou.
Od opraváře jsem musel domů autobusem. Četl jsem si od Benedikta XVI. promluvy o svatém Pavlovi a při pasáži
"Pro ně je Kříž moria, bláznovství, doslova nevědomost, pokrm bez chuti - a tedy spíš urážka zdravého rozumu než omyl."
jsem se v duchu zaradoval tak, až se sympatická studentka pokusila odsednou ještě dál. Tohle bude zajímavost za pět pro Honzu!
S kamarádem Honzou máme totiž dlouhodobou hru. Při občasných setkáních si říkáme zajímavosti, což je náš specifický slohový útvar, který lze nejlépe uvést na příkladu:
A*: "Věděl jsi, že §666 občanského zákoníku popisuje církevní sňatky?"
B: "Kecáš. To je zajímavost za pět!"
Pět je fakt, který ten druhý neznal a je fakt pecka. Jednička pak pravý opak.
A když na mě vyskočila moria - bláznovství, zadoufal jsem, že mám pětkovou záležitost. Tolkien sice nepsal vyloženě alegorii na křesťanství jako C.S. Lewis, ale Středozemě je přesto „dílo od základů náboženské a katolické, zprvu sice nevědomě, ale při redigování záměrně.“ A já už si v hlavě rozvíjel teorie o tom, že Morie která je v Pánu Prstenů jeskyní, zkratkou o které Gandalf Šedoplášť mluví takto: "Přinejmenším je to cesta, kterou od nás bude Nepřítel nejméně očekávat" je symbol Kristova kříže. Gandalf jde tmou a aby provedl ostatní přes uzoučký můstek, sám padne do stínu při souboji s bytostí nemálo pekelnou. V druhém díle trilogie se pak vrací v bílém plášti a tak trochu jiný než dřív**:-).
Ale pak jsem zaváhal - i kdyby to tak Tolkien nemyslel, byla by to zajímavá náhoda. Ale co když už jsem tohle někde slyšel nebo četl? Co když mi o tom říkal sám Honza? Je to jako s melodií, na kterou se snažím v posledních týdnech napsat slova. Mám silný pocit, že tu melodii znám.
Pointu nemám. Jen lehkou nejistotu smíšenou s radostí, že zase něco - možná znovu - vím. Snad.
*Píšu sice skromně A, ale byl jsem to já. To byl skvělý den!
**Jak každý katolický čtenář Tolkiena ví - Pán prstenů není Lewisovská alegorie. Přesto v Pánu Prstenů jsou křesťanské motivy. Někdo vidí v Gandalfovi, Frodovi a Aragornovi Proroka, Kněze a Krále. Mou úplně nejoblíbenější narážkou je způsob, kterým v Gondoru poznají návrat krále. "Ruce krále jsou ruce uzdravitele". Nebo snad to, že jen žena zabije hada?
díky Dromedarovi je tento blog nesmazatelný po vlivem frustrace, alkoholu nebo hnutí mysli vycházející z pokusu žít život řádněji a bez obezliček. A navíc - pokud se dromedar stane slavným, pak se díky tomuto spojení s ním stanu poznámkou pod čarou.
Přejít na blog
Jsem přesvědčen, že jde o "náhodu". Tolkienovi vyvstávaly příběhy pod rukama a byly provázané s jazykem. Věřím, že ještě dřív, než začal psát Pána prstenů měl rozhodnuto, že sindarsky "mor" znamená temný a "iâ" je prázdno, propast.
Doufám, že si taky vysloužím nějaké bodové ohodnocení, když dodám, že původně se Moria nazývala Khazad-dûm, tedy Trpasluj, doslova trpasličí síně či sídlo.
Moria je samozřejmě také biblický název hory, kde měl být obětován Izák (dokonce se podle této hory v 90. letech jmenovala izraelská ultraortodoxní politická strana).
Ale "cesta, kterou od nás bude Nepřítel nejmíň očekávat" je opravdu krásně vztáhnuto na kříž. Z toho kluka fakt jednou bude teolog!
To můj nejnovější poznatek je jen ten, že slovo "olifant" Tolkien asi obšlehl z starofrancouzské Písně o Rolandovi, kde se tak jmenuje roh, na který hlavní hrdina troubí.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.