Jindřichohradecká úzkokolejka

Pokud jste zvyklí alespoň občas cestovat vlakem či jiným kolejným dopravním prostředkem, nejspíš Vaše oko přivyklo u nás již tradiční vzdálenosti kolejí, která se v Čechách používá na všech dopravních prostředcích, to znamená na všech linkách pražského metra, vlakových tratích a tramvajových linkách. Naštěstí zde existují výjimky, které rozhodně zaslouží pozornost. Klasickému rozchodu kolejí, 1435 mm, se vymyká tramvajová trať z Liberce do Jablonce s hodnotou rovného metru a pak také úzkokolejka v Jindřichově Hradci. A právě té se budeme dnes věnovat. 

Úzkokolejka. Zdroj: www.vysocina.eu

V roce 1897 vznikly z Jindřichova Hradce dvě úzkokolejky s rozchodem 760 mm, které měly sloužit jednak dopravě osob, ale také převozu uranu z nedalekého dolu. Není zcela jasné, proč se stavitelé rozhodli pro tento úzký formát železnice, ale možných vysvětlení je několik. Stavba úzkokolejky je mnohonásobně levnější, stejně tak následná výroba vlakových souprav. Další možný důvod je lepší manévrovatelnost v krajině, neboť úzkorozchodné železnice snesou mnohem menší poloměr zatáčení na stejně dlouhém úseku kolejí než normální železnice. 

Parní souprava. Zdroj: www.ckanada.cz

Pro České dráhy se však po revoluci stala údržba Jindřichohradecké železnice prodělečnou a tak koleje odkoupila soukromá akciová firma Jindřichohradecké místní dráhy, která na nich začala provozovat pravidelné linky motorových vlaků a také vyhlídkové jízdy parních souprav. Každodenně jsou vypravovány vlaky na dvou linkách obousměrně, jedna do Obrataně (46 km) a druhá do Nové Bystřice (33 km). I když jde o pravidelný spoj, přece se jedná o zážitek. Soupravy mají totiž kvůli užšímu rozchodu výrazně omezenou maximální rychlost, která však umožňuje si detailně prohlédnout krajinu České Kanady a zvláště pak mnohá malá nádraží v ní zasazená, přes která linky projíždí. 

Jindřichův Hradec - Obrataň. Zdroj: mapy.cz

Veškeré informace o speciálně vypravovaných soupravách a o všech aktualitách naleznete na jhmd.cz. Běžné linky se dají dohledat i na jízdních řádech od Seznamu a lístky na ně lze koupit online. Obě tratě umožňují i přepravu kol, což v krajině Jižních Čech jistě mnozí ocení. V okolí tratí je také vybudována turistická infrastruktura, včetně nespočtu cyklostezek a turistických tras. Pokud jste alespoň trochu fanoušky železnice nebo jihočeské krajiny, návštěvu vřele doporučuji. 

Jindřichův Hradec - Nová Bystřice. Zdroj: mapy.cz

Autorem textu je Petr Junek.

Most u stanice Albeř. Zdroj: upload.wikimedia.org

 

Zobrazeno 113×
komentáře
Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.