MILOSRDENSTVÍ CHCI, A NE OBĚŤ– Z BOHOSLUŽBY SLOVA – PAMÁTKA SV. BONAVENTURY, BISKUPA A UČITELE CÍRKVE - PÁTEK 15.7.2022

Král Ezechiáš se roznemohl k smrti. Přišel k němu prorok Izaiáš, syn Amosův, a řekl mu: „Tak praví Hospodin: `Učiň pořízení o svém domě, neboť zemřeš a nebudeš živ.'„ Tu se Ezechiáš obrátil tváří ke stěně a modlil se k Hospodinu: „Ach, Hospodine, rozpomeň se přece, že jsem žil věrně a s celým srdcem v tvé službě. Dělal jsem, co ti bylo milé!“ A Ezechiáš propukl v hlasitý pláč. Tu Hospodin oslovil Izaiáše a řekl: „Jdi a řekni Ezechiášovi: `Tak praví Hospodin, Bůh Davida, tvého otce: Slyšel jsem tvou modlitbu a viděl jsem tvé slzy. Nuže, přidám k tvému věku ještě patnáct let. Z moci asyrského krále vysvobodím tebe i toto město a ochráním ho.'„ Izaiáš poručil vzít koláč z fíků a namazat jím vřed, aby se král uzdravil. Ezechiáš řekl: „Jaké je znamení, že budu moci vstoupit do Hospodinova domu?“ Izaiáš odpověděl, že Hospodin vyplní, co slíbil. Z  prvního čtení (Iz 38).

Události, které se zde popisují, spadají do posledních roků 8. století př.Kr., do doby panování krále Ezechiáše. Vyprávění o těžké nemoci, která krále postihla, a o jeho zázračném uzdravení na Izaiášovu přímluvu, dává vyniknout důvěryplnému vztahu Ezechiáše k Bohu a k prorokovi, který je uznáván za hlas Hospodinův. Na oznámení blízké smrti reaguje král vroucí prosebnou modlitbou, která se úspěšně dovolá Božího milosrdenství. Ezechiáš se uzdravuje.

Z evangelia (Mt 12,1-8): V ten čas šel Ježíš v sobotu obilím. Jeho učedníci měli hlad, a proto začali trhat klasy a jíst. Farizeové to uviděli a řekli mu: „Hle, tvoji učedníci dělají, co se v sobotu dělat nesmí!“ On však jim odpověděl: „Nečetli jste, co udělal David, když měl hlad on i jeho družina? Jak vešel do Božího domu a jedl posvátné chleby, které nesměl jíst ani on, ani jeho družina, ale jen kněží? Nebo nečetli jste v Zákoně, že v sobotu kněží v chrámě porušují sobotu, a přece jsou bez viny? Říkám vám, že zde je někdo víc než chrám! Kdybyste věděli, co znamená: `Milosrdenství chci, a ne oběť', neodsuzovali byste nevinné. Neboť Syn člověka je pánem nad sobotou.“

Evangelista Matouš v tomto úryvku popisuje jeden z častých sporů mezi Ježíšem a farizeji, pokud jde o zachovávání sobotního klidu. Mojžíšův zákon předepisoval, že v sobotu, jako v povinném dnu odpočinku, zasvěceném Bohu, je třeba se zdržet jakékoliv práce, i zvláště naléhavé, jako je práce na poli v době orby a sklizně. Ježíšovo tvrzení: „Syn člověka je pánem nad sobotou“ má šokující dosah. Především říká, že Ježíšova autorita je v důsledku jeho synovského vztahu s Bohem Otcem, jemuž se vzdávala čest svěcením soboty, je vyšší než autorita Mojžíšova. Jen Ježíš jako Syn Boží může stanovit, co je dovoleno a co dovoleno není. On jako ten, kdo lidem zjevil lásku Otce,  sděluje, že mezi požadavkem lásky a Zákonem nesmí být rozepře. Neboť Hospodin si přeje: „Milosrdenství chci. A ne oběť“. 

Odkaz  na    liturgické texty  z lekcionáře  k  bohoslužbě  slova na  pátek 15.7.2022.  

1. čtení: Iz 38,1-6.21-22.7-8

Mezizpěv:  Iz 38, 10.11.12abcd.16 , odpověď: Ty, Hospodine, jsi zachránil mou duši, aby nezahynula.

Evangelium: Mt 12,1-8

Zobrazeno 331×
komentáře
tlejboj

"Neboť Hospodin si přeje: „Milosrdenství chci. A ne oběť“.
- Tady by bylo dobré, aby si Hospodin, resp. jeho vykladači, dobře rozmysleli důsledky takových zkratkovitých hlášek. Protože, konec konců, podle čí vůle byl Hospodinův Syn obětován na usmíření našich hříchů? Aha?

Matonick

"Neboť Hospodin si přeje: „Milosrdenství chci. A ne oběť“.
Jsem věřící křesťan, takže musím odmítnout podobné názory, jako že by podle vás mohl Bůh vyhlašovat nějaké „zkratkovité hlášky“ bez dobře promyšlených důsledků. Abych však reagoval na vaši poznámku. Je pravda, že teologové (vykladači Písma svatého) se tímto velmi důležitým problémem podrobně zabývají. A je možno v množství materiálů vyhledat i uspokojivá vysvětlení. Například, že mezi starozákonními oběťmi a Ježíšovou obětí výkupnou je obrovský rozdíl. Kdo má zájem nad tím rozjímat, má možnost. Doporučuje to v dnešním textu i Ježíš - Syn Boží.

tlejboj

"mezi starozákonními oběťmi a Ježíšovou obětí výkupnou je obrovský rozdíl."
- Ale že oběť je oběť, bez ohledu na její (staro/novo)zákonnost, to i uznáte jako věřící křesťan, ne? Navíc Hospodin zjevně používá plurál - nechce "oběti"; to by mohlo naznačovat, že odmítá obě: jak starozákonní, tak novozákonní.

tlejboj

Já, být Jiftachem, Pannou Marii při uvedení Páně do chrámu, či dokonce samotným Ukřižovaným Kristem Pánem, stál bych nad výrokem „Milosrdenství chci, ne oběti!“ poněkud v rozpacích.

Matonick

To máte pravdu oběť je oběť. Bůh ji měl podle Písma ve svém plánu spásy a přijal ji svobodně i jeho Syn. Je to obrovský dar Boží lásky nám lidem pro náš život.

Zobrazit 5 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.