Síť názorů, odkazů, videí, fotek...

Pojď ji spolu s námi plést. Více o signály.cz »

Zaregistrovat se

Štítek reholni zivot

Štítky umožnují sdružovat různý obsah z celých signály.cz. Toto je obsah se štítkem reholni zivot.

Videa, odkazy, názory

Přidej svůj názor, zajímý odkaz nebo video se štítkem #reholni+zivot

– upraveno
suposlav

Ou, pozdě... :-)

dromedar

Dá se dohnat před slavnými sliby. Což se ovšem v klauzurovaných komunitách dělá hůř, pročež je třeba budoucí karmelitku pochválit, že svou patrně poslední PR příležitost nepromarnila.

suposlav

OK, počítám s Tebou, že se mnou pak před případnými věčnými sliby uděláš rozhovor pro signály. Tajně doufám v natolik neotřelé otázky, že celé interview skončí skandálním fyzickým napadením reportéra :-)

Líbí se mi Modlím se
1
dromedar

Pro Signály? Jako že mi @Kollenka namaluje novinářskou průkazku, půjčí reflexní vestičku s nápisem "Press" na zádech a diktafon, a potom to otiskne na nějakém redakčním blogu?

To asi slíbit nemůžu. Ale mohl bych pak pro ten účel na Signálech zřídit nějaké undergroundové "alternativní médium" a břevnovský rozhovor uveřejnit tam.

Recepík

Skanzeny jsou taky fajn.

tina

Už se vrátil jeden, co spíš zatím moc nezpívá, a během několika dnů přibude další, co zamlada zpívával výborně, tak uvidíme... A jak mi kdysi ocitoval jeden opat z Anglie toto moudro: "Konečné slovo v osudu každého kláštera má nakonec Duch svatý!" Nemusíš si nic vyčítat...

dromedar

Myslím, že název každoročního slánského "Týdne mnichem" je zvolený tak, aby byl krátký a chytlavý, i za cenu drobné nepřesnosti. Karmelitáni sami sebe nikde jinde jako mnichy neoznačují. Zdá se ale být běžnou praxí označovat členky klausurovaných kontemplativních ženských větví některých mendikantských řádů (právě karmelitky, dominikánky) jako mnišky:
http://www.karmel.cz/index.php/rodina-karmelu/sestry-karmelitky
http://www.moniales.praha.op.cz/stranky/kdojsme_c.html

dromedar

Kdyby někdo chtěl hájit označení karmelitánů jako "mnichů", mohl by poukázat na to, že to před odchodem ze Svaté země a transformací na mendikantský řád byl řád poustevnický a tedy mnišský.

dromedar

Ještě jsem si vzpomněl na debatu na stejné téma s dědečkem, někdejším dominikánským novicem: ten za rozlišovací známku mezi mnichem a řeholníkem měl chórovou povinnost, a tak řadil dominikány mezi mnichy.

suposlav

Dominikáni jsou natolik flexibilní řehole, že se dle mého mohou nazývat oběma způsoby.

https://ze-zivota.signaly.cz/1703/p-krbec-u-kartuzianu

Těžko se rozhoduji, jestli je mi odpornější líčení onoho "povolání" v první části článku, nebo "teologie kontemplativního života" v závěru.

Bůh, který je po ruce s rychlou odpovědí (Bůh charošů?), a mnišství takřka zbavené obrovského napětí zmaru, jehož smysl je skryt v tom samém nedostupném místě, kde (snad) leží i kotva křesťanské naděje. #povolání #řeholní+život

Blogový příspěvek byl smazán.

Vianney

Já to nechápu taky, ale třeba to má "širší souvislosti" (tj. někdo mohl zaregistrovat, že už to není aktuální a proto to vyšoupl - takové věci se tu přece poslední dobou párkrát staly). Dál bych to asi nerozebíral.

JiKu

Obecně jistě.
Problém je v tom, že přitom nesmíme předepisovat Duchu svatému, jak se má jeho provanutí v praxi projevovat, neb jak známo, vane kudy chce a jak chce.
Není žádný rozumný důvod, proč by se mělo jeho vanutí projevovat stejnými symptomy, jako v prvotní církvi. (například mluvením jazyky).

slachmánek

Spíš si uvědomuju, že je v Církvi obecně velmi málo darů Ducha (projevů). A bude jen dobře, když rozmanitých, ale ať jsou ;-)

Vianney

Trochu jsi mi připomněl mé pravoslavné přátele. Kdysi jsme o něčem takovém debatovali (rozebírali jsme "jejich" a "naše" zvyklosti) a u nich údajně existuje takové doporučení: člověk by neměl pomýšlet na kněžství, dokud mu není naznačeno druhými osobami "že by se na to hodil". Takže taky do toho mluví zvenčí.

dromedar

"A na závěr dnešních modliteb za kněžská povolání: když narazíte na někoho, koho byste rádi viděli na faře, řekněte mu to."

pavel-v

Znamená to, že tam přecházejí na Misál Jana XXIII.?

Jinak myslím, že je to formulováno moc pěkně. To "cítění se být povolán" je myslím jedna z nutných (ale ne postačujících) podmínek.

JiKu

Mě zaujalo to o tom tykání/vykání.
Přemýšlím, kolik lidí v církvi znám, vůči nimž si dovolím nebo jsem ochoten akceptovat nějakou nesymetrii. Tedy abych já jim vykal a oni mě tykali, nebo naopak.

To naopak je možná nějaký přechodný stav toho, že někdo má ke mě takovou úctu, že se mi dočasně bojí tykat. Každopádně nic dlouhodobě udržitelného.
Aby mi někdo tykal, komu vykám, to byl jediný člověk - kněz (P. Kohlíček), můj farář z dětských let, jeden z těch, kterým jsem jako kluk ministroval. Úsměvný relikt z dětství. Podpořený tím, že co jsem odrostl, potkávali jsme se vždy jednou za několik let.

Stránky, které mi tykají, mají u mě utrum.
(My si tady tykáme = vy si tam klidně tykejte dál, sbohem!)

JiKu

@pavel-v: Možná, že mnišský život formuje daleko víc breviář, než misál. A reforma breviáře byla ještě drastičtější.

Vianney

@JiKu: Taky bych se přikláněl k tomu, že mnišský život formuje víc liturgie hodin, než misál.

A i v mnišské liturgii se ten breviář nějak reformoval - starý má jen jeden týdenní cyklus, a v novější verzi z toho lze udělat dvojtýdenní cyklus. Ale pořád je to podstatně delší, než breviář (už ten název breviář evokuje něco, co je zkrácené).

dromedar

@pavel-v Oni v roce 2009 přešli na předkoncilní liturgii - mši i oficium - a observance. (Ta "přísnější observance", co mají trapisté dodnes v názvu, je dnes velmi slabý odvar toho, co byla dřív.) Jako jediný klášter v rámci řádu. Trapistický řád je - narozdíl od "obyčejných" cisterciáků - silně centralisovaný, a takové móresy v něm nejsou vítané, takže pan opat směle přeskočil řádové autority a vyžádal si k tomu privilegium rovnou od B16. (Kdyby o tom vznikly nějaké pochybnosti, tak ne, tohle nepovažuji za dobrý příklad mnišské poslušnosti. Ale u samých kořenů cisterciáckého řádu je holt skupinka nespokojených mnichů, která proti všem pravidlům utekla ze svého kláštera založit si jiný, přísnější ...)

dromedar

@JiKu k tykání malý rychlý namátkový průzkum "verbovacích" stránek českých klášterů a řeholí:

http://novydvur.cz/cz/formation.html - neoslovuje
http://klastervyssibrod.cz/Stat-se-mnichem - většinou neoslovuje, ale když výjimečně ano, tyká
http://www.jesuit.cz/povolani.php - tyká
http://www.ofm.cz/frantiskani/vstup-do-radu/ - neoslovuje
http://op.cz/?a=214 - tyká
http://premonstrati.org/?s=formace - neoslovuje

JiKu

Vono to vlastně moc nevadí.
Kandidát, který by si vybíral společenství podle webových stránek asi stejně za moc nestojí.

dromedar

Mně to přijde normální a přirozené (proto mě také odlišná praxe překvapila), i s ohledem na to, že oslovovaný "kandiduje" na poslední místo v chóru.

ontarios

Z hlediska marketingu velmi dobře zvládnutý text.

dromedar

Z hlediska marketingu bych lomil rukama: chlapi, vy se vůbec neprodáváte! Máte v ruce všechny trumfy: sedm let zpátky jste způsobili takový poprask, že se na vás díval celý svět; jste toho času jediný klášter, kde žije stará podoba trapistické liturgie; s původními trapistickými zvyklostmi byste si (dnes) snadno mohli vyrobit image jednoho z nejpřísnějších klášterů na světě; a vy z toho nedokážete vytřískat ani jednoho nového mnicha!?

(Popravdě jsem se před těmi sedmi lety ošklíbal: "á, opat vymírajícícho kláštera potřebuje dělat marketing, tak přehodil výhybku na trident". Už si nejsem docela jistý, že jsem mu nekřivdil.)

JiKu

Jestli má být něco opravdu Božím dílem a ne vytřískáváním pomocí marketingu, tak nejpřísnější klášter na světě.
Bude-li to Bůh chtít v té podobě, jak to je, tak nevymřou.
Podle mě vymírají jen kláštery, které Bůh k ničemu nepotřebuje.

ontarios

No, právě naopak myslím. Mladí lidé touží po výzvě a tou je právě proces proměny, který v klášteře probíhá.

dromedar

@ontarios Když někdo vstupuje do trapistického kláštera, tak většinou touží po výzvách vlastních (solidně rozjetému) mnišskému životu, ne po výzvách tápavého hledání, co to vlastně mnišský život je a jak by měl vypadat. "Probíhající proces proměny" pro mě není reklamní slogan. Spíš naopak.

alweryon

"s původními trapistickými zvyklostmi" - Mají tam i konvrše?

dromedar

@alweryon Zdá se, že spíš ne. Že "Sjednocovací dekret" i v Mariawaldu platí dál. Ale je to otázka tak zajímavá, že by stála za e-mail. Přeci jen, práh, který musí překročit ten, kdo se v "latinském" klášteře chce stát plnohodnotným chórovým mnichem, je dost vysoký.

suposlav

Nemáš ještě holku?
Nebuď z toho bezradný,
život dovede být
i bez toho dost bezvadný!
Máš-li trudný pocit,
že jsi pořád sám,
neváhej ni minutu,
a přidej se k nám.
Budeš šťastný zajisté,
jmenujem se trapisté

dromedar

:) rap de la Trappe? (pro správný efekt se musí trochu zkomolit výslovnost na [rap dəla trap])

Vianney

@suposlav :-D Kam na tohle chodíš? Málem jsem si smíchy poprskal monitor.

suposlav

Přiznám se bez mučení, jedná se o polovykradenou a doplněnou citaci jednoho současného trapisty z jeho "loučení se svobodou". Nic není tak sladké jako vést se na vlně popularity způsobené kreativitou jiných :-)

ontarios

Myslet si, že změna v liturgii způsobí příval nových adeptů mnišského života je podle mě nesprávné. Bez náležité odevzdanosti i předkoncilní liturgie nepomůže. Odevzdanost prožívaná v NOM, naopak přitáhnout může. A naopak. Nechápu, proč by podstata změny k lepšímu měla záviset na změně formy.

alweryon

dromedar: díky za odpověď. V knihách otce Ludvíka a otce Jeronýma mi tohle rozdělení vždy přišlo hrozně sympatické. Myslím, že se na tomhle rozdělení dobře žilo to, že Církev má různé údy a ukazovala pokora. Mrzí mě to ale i v jiných oblastech - tedy tohle je extrémní oslí můstek - ale přesto že vím, jak je katolická inteligence důležitá, kéž by mohl být na jeden katolický gympl jeden učňák.

JiKu

Odevzdanost prožívaná v NOM, naopak přitáhnout může.

Naprosto nechápu. Odevzdanost prožívaná KÝM může přitáhnout KOHO?

ontarios

Odevzdanost komunity přeci.

Adalberto

@alweryon
Podle těchto seznamů je v ČR gymnázií 19, ostatních středních škol 13.
http://www.cirkev.cz/skolstvi/skoly/kategorie/3
http://www.cirkev.cz/skolstvi/skoly/kategorie/4

alweryon

adalberto: No ty seznamy to krásně ilustrují. Už to, že gympláků není ve společnosti takové procento a i ty ostatní střední školy jsou většinou pajdáky nebo zdravky (což pro sebe řadím k intelektuálnějšímu střednímu vzdělání s maturitou). Já ale nechci kritizovat. Vím, že po revoluci se obnovovalo co to jen šlo. A dokonce jsem slyšel, že v Olomoucké arcidiecézi má vzniknout lesnické učiliště - což je perfektní a právě doufám, že to takto bude pokračovat. Katolické učiliště tesařství, klempířství, automechaniků...

dromedar
dromedar
Emma

Že si nemyslím, že by s někým mluvil a s jiným ne. Byť samozřejmě u každého je to trochu jiné ;)

dromedar

Dovolím si uložit si tady odkaz na pěknou ilustraci toho, jak "Bůh nikomu nestraní" https://kreditybudoustacit.wordpress.com/2016/03/19/genesis-kdo-s-kym-a-proc-analyza-socialni-site/

Lucie007

Díky za článek:-). Velmi oceňuji otevřenost autora. Osobně bych to asi ještě nedokázala, ale možná časem přijde ta doba i pro mě.

Pravda je, že vstup do kláštera se naplánovat opravdu nedá:-)), vlastní zkušenost:-).

Další pravda je, že bohužel i v dnešní době, nebo přesněji pár let zpátky, 2000 - 2005 jsem se setkala s komunitou, která u nás začínala, takže jelikož členů měli velmi málo, bylo někdy to lanaření velmi cílené, zvlášt zaměřené na mladé 15 a více, kteří ještě nejsou zralí, protože se s nima dá manipulovat.... Od té doby tam nejsem, takže nevím, podle zpráv ale myslím, že se v mnohém zlepšili, a situace je tam jistě už jiná, než v době, kdy já jsem odcházela.
Pro mě osobně velmi bolestný rozchod, protože nedokázali přijmout moje svobodné rozhodnutí odejít. Takže se představená vyslovila, že jsem ztratila svoje povolání. Nedá se to popsat, ale pro člověka, který se snaží poctivě a uřpimně hledat svoje povolání ta věta může být velmi, velmi bolestná. A těch lidí, kteří zažili něco podobného, kdy se třeba někdo na jejich adresu vysloví, že je Jidáš a pod, a kdy tohle řeknou představení, tak těch je pořádl ještě hodně. A vůbec některé obdivuji, že neztratili víru v Boha, církev..... Protože čím si museli projít bylo doslova peklo.
Dnes už také vím, proč to tenkrát nešlo, a taky, že Bůh má svoje možnosti a vyplatí se důvěřovat Bohu více než lidem.

Je dobré, aby sám jednotlivec zkoumal u druhých, zda to co říkají, je v souladu s jejich skutky, jak se k sobě chovají, zda se nechovají jako farizeové, zda je u nich lidskost.....

majinecka82

S dovolením také já bych se připojila k této debatě.

Mám za sebou3,5 roku řeholního života a určitě v mém případě to bylo tak jak píšeš. Když ptáčka lapají.....

Jenže já tam nešla kvůli nim, abych jim "doplnila" počet.Chtěla jsem sloužit Bohu a žít v Církvi radostná a šťastná....Místo toho však jsem prožívala pravý opak.....

Myslela jsem, že po mé zkušenosti už nebudu nikdy ničím překvapená,ale Tvoje zkušenost je také dobrá....

Nechápu, proč by to někdo měl "vytrubovat", že chce k nim nastoupit příliš předčasně....

Možná, že Tě Bůh ušetřil mnohých sklamání a zranění.

Bůh jim všem žehnej .....

Přeji Ti mnoho Božího požehnání a děkuji Ti za pěkné články.

Někdy je dobré nebýt pyšným mnichem nebo řeholnicí a kráčet tímto světem s nálepkou "obyčejný laik" než s nálepkou "svatý mnich", ale ke svatosti mít daleko......

Zlatí svatí laici.....