Příspěvky
Přidej svůj příspěvek se štítkem #mše
https://zenit.org/articles/text-of-vatican-document-on-sign-of-peace-at-mass/
6 c) "In any case, it will be necessary, at the time of the exchange of peace, to definitively avoid abuses such as: ... the introduction of a “song for peace”, which is non-existent in the Roman Rite."
Znám jenom jedno místo, kde tenhle "abuse" žije, a patrně je to pietně opatrovaný plod práce samotného P. Reinsberga :)
#liturgie #mše #pozdravení+pokoje
v počátcích křesťanství se při mších improvizovalo, ale v počátcích křesťanství taky vznikaly třeba bludy. Neodvažovala bych se to dávat do přímé souvislosti, na to nemám vzdělání :) ale myslím si, že právě tím, že se jednotlivé církve vyvíjely samostatně, docházelo k různým nedorozuměním... proto si myslím, že ujednocení, i v oblasti například liturgických modliteb, je na místě a jak jsi řekl, určité změny alespoň "legalizovat" :))
Ratzinger o tom píše v Duchu liturgie - píše, že se to NIKDY nedělo jako dnes - i prvotní křesťané vycházeli z židovské liturgie, která byla pevně daná. A dokud nebudeme liturgii brát jako nám danou, ale jako něco, co si sami můžeme vymýšlet a libovolně upravovat, nemůže to být liturgií Boží církve. Ratzinger i přímo zmiňuje, že by těch pár míst, kde se dnes při mši improvizovat dá (a není to před otčenášem ani před Agnus Dei!) by improvizaci zakázal taky, respektive že se to jednou určitě stane.
Já s ním souhlasím všemi deseti.
@Mikina: Bludy vznikají stále a vznikat budou, dokud budou teologové. Protože hledání v neznámých končinách vede nutně i k bloudění.
To, aby se jednotlivé církve vyvíjely do jisté míry samostatně ("samostatně" neznamená bez vzájemných kontaktů na různých rovinách), je podmínkou životaschopnosti církve. Velká přísně centralizovaná a unifikovaná organizace není životaschopná.
@pavel-v: Bohužel jsem zmiňovanou knížku četl jen jednou, dost dávno a ne dost důkladně, takže nemůžu být plnohodnotným partnerem v rozhovoru o tom, co Ratzinger. Dovolím si ale vypíchnout v posledním komentáři zmíněnou diferenci mezi "liturgie jako něco, co je nám předáno" a "všechno do posledního puntíku je předepsáno v misálu".
Ale Misál přece nabízí často mnoho možností, tak proč je nevyužít? Ale to je bohatství liturgie, a ne nekontrolovaná kreativita, o které jsi napsal článek (a díky za něj!). Při různých příležitostech se dá vybrat z různých čtení, existují 4 eucharistické modlitby -- mimochodem, proč ty (aspoň podle mě) nejpěknější, tj. 1 a 4, jsou málokdy slyšet? :( -- v neděli se může použít asperges atd. atd. Prostě, co jsem měl možnost pozorovat, tak ty všelijaké improvizace mešních modliteb jsou šíleně rušivé a v podstatě se u nich přestávám modlit, i když bych chtěl...
A proč by měla? Já si zjišťoval na začátku jestli to je nějak povinné. Nic jsem o tom nenašel.
1. Protože tak velí aktuální celocírkevní kampaň, chcete býti dobrým mainstreamovým katolíkem a dobrý mainstreamový katolík projevuje svou dobrost a mainstreamovost alespoň minimální vnějškovou účastí na každé celocírkevní kampani.
2. Protože je to klíčový koncept probíhajícího pokusu o posun v sebepochopení církve a kdo neposouvá ani posouvání nebrání, tím je posouváno.