Kostely

Popis společenství
Stránky pro sdílení informací a fotografií o chrámových stavbách.
https://www.pozary.cz/clanek/239757-nad-vyhorelym-kostelem-sv-michaela-v-kinskeho-zahrade-v-praze-docasne-vznikne-ochranna-konstrukce/
nakonec na poměry celkem "radujmese veselmese"
https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/201123zasveceni-noveho-kostela-krista-spasitele-v-praze-na-barrandove
Leon III. Isaurijský approves
Kostel sv. Cyrila a Metoděje
Praha, Karlín

Dílčí "možná inspirace beuronskou školou" je o ničem. Prostě @bailamos vidí beuron i tam, kde žádný není.
Objev při toulání kurzorem po mapách.cz
https://www.propamatky.info/cs/zpravodajstvi/hlavni-mesto-praha/tema/novostavba-kaple-obohatila-historicky-hospodarsky-dvur/3253/
Titul kaple hodnotím pozdviženým obočím, výtvarné zpracování "hm".

Vskutku pozoruhodně. Garáž vedle kravina ... Moderní kostely a kaple mohou mít velké kouzlo a možnosti Ale tohle ... nu, snad se tam budou cítit jak potřebují. Ale aby to nebylo jako s naším sv. Mozkomorem. Všem se teď davove začal libit. "Libit".
Zásadní argument zněl : " Ať je třeba zelený a beztvarý, ale je NAŠ! "
Věřím že, těm kdo na něj dali nejvíc se prostě líbit musí. Krásne je to, za co jsme dali peníze. Tak to teď funguje A k čemu můžeme mít vlastnicky vztah.
Tak doufám že budou s garáží taky spokojeni. Třeba by brali do ní podobného Mozkomora. Ale my ho nedáme, to ho radši zbourame!✌️

@KMirjam – v Kostomlatech pod Milešovkou byl ještě v 90. letech vedle kostela na náměstí prasečák. Pamětnící vzpomínají na mše doprovázené spokojeným chrochtáním vepřů. A pokud vím, nikomu to žádnou hlubokou duchovní újmu nezpůsobilo…

@Vojtasafr chrochtani prasat a umelecka kvalita jsou uplne jine veci.
A o duchovni ujme uz rec neni vubec
Jen mi nekdy prijde smutne - a to ted odbocuji i od teto konkretni " garaze" , ze se nejak z ( nejen z cirkevniho) umeni vytraci soucasne esteticke kvality ale i pozadavky na ne.
Jakoby stacilo ze je neco "cirkevni", nebo ze obraz ci socha ma nabozenskou tematiku, ale jake je to po umelecke strance, byva uplne fuk.
To same u ruznych nabozenskych pisnicek. Ty se schvaluji a hraji zda se spis podle kriteria, kolikrat se v nem objevi slovo Jezis. Je ovsem fakt, ze řkc v tom hraje opravdu prim. I valna vetsina pisni z Kancionalu, pisne z 19.stol, je priserna. Jsou bud vlezle, nebo sentimentalni. V tom zavidim bratrum evangelikum, kteri pouzivaji napevy z dob, kdy jeste hudba..

Ani to ovsem neni o ujme duchovni. K hloubce duchovniho prozitku nebo zkusenosti neni treba nic "okolo". Duchovni zkusenost clovek muze zakouset treba na skladce, a nerusene se modlit na autobusovem nadrazi. Vsechny nejakym zpusobem rusive prvky, prostredi , vizualni i akusticke prekazky, by mohky byt skvelou vyzvou. Testem nasi schopnosti soustredit se navzdory vsemu, co rusi. Cim vic, tim lepe.
Jedine, co cloveka muze napadat, ze nez stavet misto kostelu garaze, nebo - jako v pripade nove "sochx" v nasem kostele, ktera diky leplovskemu postupu znicila krehkost puvodniho arch.zameru, proc potom mame vubec kostely, proc je nenechame spadnoit...a venujeme tomu tolik pece a penez
@dromedar
Snad se nám centrální liturgický prostor nevyhnul úplně. Zatím jsem našla třeba toto
Aktuální záběry ze stavby chrámu Krista Spasitele na Barrandově.
JIZ BRZY!

Stojí vůbec v Čechách nějaký kostel takového toho echt centrálního německého střihu (žádný půl- nebo čtvrt-kruh, ale kruh nebo elipsa lavic kolem oltáře a ambonu, příp. také baptisteria), nebo se nám to vyhnulo úplně?
Pamatuju si někdy z let 2008-10 celodenní seminář o liturgickém prostoru, kam sám Klemens Richter přijel přednášet o tom, že uspořádání "autobus" dávno není cool a eklesiologii a liturgickou teologii Druhého vatikánského koncilu nejlépe odráží "komuniální prostor" (rozumí se to centrální uspořádání), ale boom "komuniálních prostorů" nějak zatím nedorazil.
Ne že by mě to mrzelo, ale překvapuje mě to.
Roste !
Zptava z kuloárů: muselo se slevit z původních nároku pro nedostatek peněz.
Tam budou uctívat mimozemšťany, nebo proč je to tak sci-fi?
LOL
https://www.katholisch.de/artikel/28883-theologe-mit-gebaeudeverkauf-oder-abriss-zeigt-kirche-eigenen-verfall
Autor článku varuje, že bourání nebo prodej nepotřebných kostelů může mít ošklivé důsledky v symbolické rovině, ale připouští, že jsou i kostely, jejichž zboření žádnou škodu nenadělá. To by mohlo vysvětlovat, proč se v posledních desetiletích u nás kostely stavějí tak, jak se stavějí: je to s vědomím, že svému původnímu účelu nejspíš nebudou sloužit moc dlouho, a tak se už předem minimalisují symbolické škody, až se církev bude muset nepotřebné budovy zbavit.