Křesťanství, přátelé, signály.cz

Prožívej naplno svůj duchovní život. Společně s přáteli. Více o signály.cz »

Zaregistrovat se

Jiří Zajíc

Jiří-Zajíc / Jiří Zajíc / 67 let

Uživateli Jiří Zajíc se líbí odkaz na stránce společenství Skauti.
Jiří Zajíc komentoval odkaz na stránce společenství Skauti.
Jiří Zajíc komentoval video na stránce společenství signály.cz - tipy na videa.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatele petisek.
Uživateli Jiří Zajíc se líbí odkaz uživatele petisek.
Jiří Zajíc komentoval článek Pascalovská Turbonostalgie.
Jiří Zajíc se nyní i zde přátelí s uživatelem BenjaminRoll.
Jiří Zajíc komentoval článek Lásku zraňuje lhostejnost.
Jiří Zajíc komentoval fotku v albu 24. prosinec 2018.
Jiří Zajíc

Lásku zraňuje lhostejnost

Jiří Zajíc

Když bylo Gabriele Bossisové, úspěšné autorce a režisérce divadelních her, 62 let, zažila na lodi během turné po Kanadě naléhavé vnitřní oslovení, které se vymykalo všem jejím dosavadním zkušenostem. Ač z počátku prožívala velkou nejistotu, co ten…

dromedar "Osobně mám naprostou jistotu, že jsou to skutečně Ježíšova slova. To, co říká, se totiž tak liší od běžné zbožnosti tehdejší doby, že by si to nikdo z lidí nemohl tehdy vymyslet."

To z toho, co je tu reprodukováno, není vůbec zřejmé. Normální "sentimentální Ježíš z první poloviny 20. stol."

Jiří Zajíc @dromedar
>>Normální "sentimentální Ježíš z první poloviny 20. stol."<<
Jak jsi na to přišel?
Uveď nějaké zdroje, podle nichž je Ježíš takhle charakterizován.
Občas k takové zbožnosti má tendenci Gabriela, ale Ježíšovy reakce jsou úplně jiné.
Z toho, co mám z té doby, vidím Boha i Ježíše ÚPLNĚ jiného. Spousta "zbožnosti", boží velebnost a nedosažitelnost, Jeho majestát, ale žádná blízkost, žádný důraz na bližní.
Kdyby OPRAVDU tohle byl typický projev chápání Ježíše 1. poloviny 20. století, tak by to století muselo vypadat podstatně jinak.
Ježíšovy důrazy i celý slovník, je jasně pokoncilní. Právě to člověka na první pohled trkne.
Tedy pokud něco opravdu ví o tom, jak byl prezentován předtím.

Uživateli Jiří Zajíc se líbí článek AŽ SE TEKUTÁ MODERNITA VYPAŘÍ.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatelky Neposeda.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatelky KMirjam.
Jiří Zajíc komentoval článek Quo vadis, lide český.
Jiří Zajíc

Quo vadis, lide český

Jiří Zajíc

Desítky let byla v Jindřišské ulici v Praze prodejna křesťanské literatury. Nejdřív patřila Charitě, pak Zvonu, Vyšehradu a nakonec Karmelitánskému nakladatelství. Býval jsem tam častým návštěvníkem, protože tam pracoval sympatický personál a…

KMirjam Skvělý článek. Bohužel, jako by marasmus, který zachvátil naší společnost s postupem let, a smetl s sebou odhodlanost 89 a víceméně nadšení zlatých devadesátek, se netýká jen politiky, ale i církve. Svoboda kterou jsme si vycinkali jakoby měla jednu vadu na kráse. Jak to ostatně zformuloval i Václav Havel. Že svoboda a demokracie může dávat neomezený prostor i těm, kdo to s ní nemyslí dobře, zatímco těm s úmysly čistými často svazuje ruce. Byl to velmi přesný postřeh. Avsak my bychom si měli také stále znova pokládat otázku, kde je udělali chybu! V čem jsme propasli svou příležitost?
Sám za sebe ovšem mluv ií onen sestupný tremd, kdy " od Havla k Zemanovi" vede podobné strmý sraz , jako od Tomáška k Dukovi. Jak podobné!

Jiří Zajíc Nejprve k těm "zlatým devadesátým".
Rozhodující bitva se odehrála už v letech 1991 a 1992 a skončila totálním vítězstvím Klause a Mečiara - a jasnou porážkou Václava Havla a Petra Pitharta a většiny bývalých disidentů.
Bohužel výraznou roli - ve prospěch Klause - v tom sehrál Václav Benda. Statečný člověk, dobrý myslitel, ale mizerný politik.
Zdaleka jsme nebyli jedinou zemí, která se dostávala z područí totalitního systému, kde občansky nevzdělaní lidé,. kterých je v takové zemi většina, zvolí vládce s totalitním smýšlením a odvrhnou ty, kteří jim přijdou příliš váhaví a slabí.

Jiří Zajíc K Františku Tomáškovi.
V 70. letech, zvláště po CHARTĚ 77 nám přišel jako hodný, ale celkem neschopný člověk na biskupském stolci. Poměřovali jsme ho kardinálem Stefanem Wyszyńským - a to bylo úplně jiná liga. Dobře o tom svědčí kniha "Kardinál Tomášek: Svědectví o dobrém katechetovi, bojácném biskupovi a statečném kardinálovi."
Podstatné bylo, že pro Františka Tomáška byl zásadní oporou Jan Pavel II. a současně se také dokázal opřít o kvalitní rádce: Oto Mádr, Josef Zvěřina, Tomáš Halík.
Právě tohle dnes zoufale chybí Dominiku Dukovi. Lidé kolem něj mu nejsou schopní poskytovat přiměřenou zpětnou vazbu. Na to být dobrým arcibiskupem i kardinálem měl Dominik Duka jistě lepší předpoklady než František Tomášek. Jenomže bohužel Tu možnost už skoro jistě propásl.

Jiří Zajíc Kde jsme - my katoličtí křesťané - udělali chybu?
Většina se ve skutečnosti docela dobře "zabydlela" v "reálném socialismu". Stačilo jim, že režim povolil "uspokojování náboženských potřeb" (rozuměj sloužení mší a zpovědí).
Ti si pak po Listopadu 1989 připadali jako náhle hození z relativního bezpečí do nebezpečné vánice svobody.
Do toho přišla past "restitucí" (je třeba poctivě připomenout, že právě Dominik Duka jako tehdejší provinciál dominikánů jako jeden z mála před restitucemi výrazně varoval).
A fatální strategická chyba pokládat "pravici" - zejména tu českou - za spojence. Proto se církev nebrala za lidi, kteří padali do nezaměstnanost, ztráceli bydlení, přicházeli o zdraví. Více méně mlčky akceptovala "klausovské axiomy": každý se má starat jen o sebe, kdo je chudý, je neschopný.

Jiří Zajíc Další pohromou byl debakl ohledně tajně svěcených kněží v linii Felixe M. Davídka, které sice někteří biskupové na začátku (nejvýrazněji Miloslav Vlk v Českých Budějovicích) rádi začlenili do církevních struktur, ale zásahem slovenských biskupů Korce a Dubovského (kteří byli na počátku této světitelské linie) se do věci začala angažovat Kongregace pro nauku víry - a výsledkem byl požadavek podmíněného svěcení VŠECH těchto lidí, což vedlo k velikým zklamáním a konfliktům, které rozbíjely jednotu církev celá 90. léta.
A do toho ještě katastrofa na Katolické teologické fakultě v Praze, která pod velením Václava Wolfa vůbec nesplňovala parametry moderní vysoké školy. Dlouhou dobu však měla podporu výrazné většiny biskupů i kněží. Skutečný kříž Miloslava Vlka.

Uživateli Jiří Zajíc se líbí video uživatele petisek.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatele Václav Vacek.
Uživateli Jiří Zajíc se líbí odkaz uživatele Václav Vacek.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatele petisek.
Uživateli Jiří Zajíc se líbí článek JAKO STÉBLO TRÁVY.
Jiří Zajíc
Uživateli Jiří Zajíc se líbí článek Věřím na gender.
Uživateli Jiří Zajíc se líbí status uživatelky KMirjam.
Jiří Zajíc komentoval video uživatele Inigo.
Jiří Zajíc komentoval odkaz uživatele petisek.
Jiří Zajíc komentoval článek Jdeme cestou Václavovou, nebo Boleslavovou?.
Jiří Zajíc

Jdeme cestou Václavovou, nebo Boleslavovou?

Jiří Zajíc

V pátek 19. května roku 2000 probíhala v Poslanecké sněmovně rozprava k návrhu zákona o státních svátcích. V podstatě se vedla jen o jednom z nich, který byl nazván Den české státnosti – Svatý Václav. Přítomný předseda vlády Miloš Zeman si vyžádal…

Libor Bláha Vzheledem k té hrstce, co šla bránit zemi, ať za hranice nebo v odboji, je otázka, nakolik to nadšení bylo myšleno vážně.

dromedar "Vzhledem k té hrstce, co šla bránit zemi, ať za hranice nebo v odboji, je otázka, nakolik to nadšení bylo myšleno vážně."

Vůbec ne. "Etický náklad" na toho, kdo se individuálně rozhoduje stát odbojářem nebo krkolomně utéct do cizí armády, je nesrovnatelně vyšší než na toho, kdo rukuje do řádné armády. Není fér to takhle srovnávat, natož třeba spekulovat, že když pak bylo málo odbojářů, bojová morálka řádné armády by v případě obrany byla špatná.

Jiří Zajíc

Dospělí a výchova k občanství

Jiří Zajíc

V roce 2009 se Česká republika podruhé zúčastnila rozsáhlého celosvětového výzkumu znalostí a postojů týkajících se občanství (Mezinárodní studie občanské výchovy). Nedopadli jsme nijak valně: Průzkum ICCS jednoznačně ukazuje na velmi nízkou úroveň…

Jiří Zajíc komentoval příspěvek na stránce společenství Skauti.
Jiří Zajíc komentoval video na stránce společenství signály.cz - tipy na videa.
Jiří Zajíc komentoval článek Žádný nebulvární titulek mě nenapadá.
Jiří Zajíc

Reflexe vlastního morálního jednání

Jiří Zajíc

Tématem tohoto článku je uvedení do skutečnosti, která je pro lidský život, zvláště, má-li to být život zodpovědný, naprosto zásadní: Jde o co nejpravdivější náhled na to, jak se rozhoduji. A to nejen v nějakých klíčových momentech života (například…

Jiří Zajíc komentoval článek O prosté víře.
Jiří Zajíc se nyní i zde přátelí s uživatelkou HelenaH.
Jiří Zajíc se stal členem společenství Církevní umění.
Uživateli Jiří Zajíc se líbí článek Ad fontes.
Jiří Zajíc komentoval článek Svobodě dává hranice láska.
Jiří Zajíc komentoval článek Nad povykem okolo Frljičovy hry.
Jiří Zajíc

Svobodě dává hranice láska

Jiří Zajíc

Není to zdaleka poprvé. Ve jménu umělecké svobody zvolí autor takové výrazové prostředky, které bolestně zasahují příslušníky nějakého náboženského vyznání. Poprvé v masivním měřítku se to týkalo filmu Martina Scorseseho Poslední pokušení Krista. To…

KMirjam @JiříZajíc inspiroval jste mě k vlastnímu vyjádření: https://kmirjam.signaly.cz/1805/nad-povykem-okolo-frljicovy-hry

Jiří Zajíc @KMirjam
Na některé podstatné záležitosti jsem reagoval už pod Vaším článkem :-)
Případ vánočního "Ježíška" - to je samo o sobě průšvih. Jsem zásadním odpůrcem zneužívání Ježíše ke klamání dětí. Sám jako dítě s tím mám velmi špatnou zkušenost.

K případu Charlie Hebdo jsem před časem reagoval na článek Tomáše Halíka: svým (vyšel na ChristNetu - Proč mohu i nemohu být Charlie Hebdo).
Mně skutečně velmi vadí bezohlednost těch, kteří pod záminkou tvůrčí svobody ze sebe vysoukají cokoliv, aniž by je vůbec zajímalo, jestli tím někomu neublíží.
Chápu, že v tom našem nemocném světě téměř cokoliv se stane, někoho nějak zasáhne bolestivě. Ale dělat to programově - a to tihle umělci dělají docela s oblibou - pokládám pro naše mírově soužití za velmi nebezpečné.

Jiří Zajíc
– upraveno

Před třemi lety jsem tady na Signálech narazil v příspěvku sestry Magdalény na knížku On a já. Tak teď jako poděkování nabízím tento článek

Jiří Zajíc

Podivné mlčení kolem Laudato si'

Jiří Zajíc

V květnu roku 2015 vydal papež František svou první encykliku – Laudato si‘ s podtitulem O péči o společný domov – a z různých stran zaznívalo, že jde vskutku o přelomový počin. A když ji pak nakladatelství paulínek u nás vydalo v docela slušném…

Jiří Zajíc

O tom českém vlastenectví

Jiří Zajíc

Ještě nedávno se slovo „vlastenec“ v běžné řeči užívalo jen pro trapnou sportovní událost, kdy si mužstvo vstřelilo gól do své vlastní branky. A pokud se u nás objevily nějaké náznaky vlastenectví, tak to bylo prakticky vždycky jen v souvislosti s…

petisek Chci vyjádřit, že je to složité. A pokud máte recept, tak sem s ním. Je hezké a potřebné stavět ideály před oči, ale pak žít v realitě. Ani skokani si nestaví laťku hned o půl metru výš, než kolik skočí.

Jiří Zajíc Myslím, že má základní "teze", která je v té úvaze, totiž že vlastenectví nemůže stát na strachu (z druhých), ale na lásce k vlasti a z ní plynoucí konkrétní péči o vlast, není nijak "vysoká laťka".

Nepřehlédl jsem shodu. Vyjádřil jsem se jasně:
"Sám v tom pěkném článku z dubna 2015 konstatujete, že to s vlastenectvím u nás je bídné. "

A integrace v nové společnosti? Těžká věc. Úspěch je, když se v první generaci podaří aspoň natolik, aby člověk byl schopný se slušně postarat o sebe a svou rodinu. Emocionálně to v jistém smyslu bolí až do smrti. Můj bratranec, který v roce 1984 emigroval s rodinou do USA, si tam nezvykl až do konce života. Proto byl "cizinec" spolu se sirotkem a vdovou tím, kdo měl být zvlášť chráněn ;-)

Říkají o něm:


Neposeda říká o něm:
Moudreho pritele je snad jeste tezsi najit nez moudrou zenu;-)
Další přátele »