Přátelé gregoriánského chorálu

Popis společenství

https://youtu.be/Y33Tyz-QeE8
1. kdybyste někde slyšeli tu antifonu na začátku nahrávky, napadlo by vás, že slyšíte gregoriánský chorál?
2. snesli byste chorál "a la Marcel Pérès" v liturgickém provozu?
3. hodí se podle vás žalmové verše in falso bordone pro temné hodinky (a proč)?

FantomasCZ

A k tomu článku:
Celé officium je zpívané, a to každý den. Vigilie jsou bohužel recto tono s výjimkou hymnu a Te Deum, Laudy a Prima též, s výjimkou responsoria breve, versiclu a hymnu. Dál už se všechno zpívá přesně podle Žaltáře a Antifonáře. Nešpory se opravdu většinou zpívají na jednu antifonu, jen na velké slavnosti (Festa Sermonis) se zpívají všechny antifony, jak to má být (konečně, novinka stará ani ne půl roku).

Psalmodie jsou tradiční cisterciácké, na Benedictus a Magnificat jsou ovšem vlastní, s bohatšími mediacemi, všechno podle Antifonáře.

Antifony se už konečně nedublují, nikde. Tak to bylo u cisterciáků vždy, teda do 2VK.

FantomasCZ

A ten hymnus... Nevím, podle čeho se zpíval. Teď už to je sjednocené, ale jak se svážely ty velké Žaltáře a Antifonáře odevšad, někde byly nápěvy trapistické, někde cisterciácké, někde nějaká místní varianta. Takže tam máme celkem asi 3 různé verze, a v tu dobu se to ještě příliš neřešilo.

Mimochodem, ten Hymnář, co máme na stránkách je jakýsi novus ordo produkt z Heiligenkreuz. Takže tam je sice naskenován původní tradiční Hymnář, ale je trochu vykuchán a pozměněn. Každopádně my ho nepoužíváme, jede se v rámci možností podle nejnovějších Žaltářů, tedy z roku 1952.

Každopádně na officium i na mši svatou může do VB přijít prakticky kdokoliv, jen účast na Vigiliích je dobré domluvit s otcem převorem (a doufat, že nezapomene), protože na nich se běžně s lidmi zvenku nepočítá :-)

Zobrazit 20 komentářů »

Tenhle koncert
https://www.hudbanasoutoku.cz/capella-mariana/
letošního budějckého festivalu staré hudby bude online (detaily viz jinde na tomtéž webu).
Nabídne m.j. malý výběr chorálních zpěvů ze středověké podoby oficia sv. Vojtěcha, Václava a Ludmily.

Pravda, výběr z výběru zpěvů dosti široce známých, bez výjimky nahraných na desce SGP "Bohemorum sancti in caelesti Ierusalem" https://www.supraphonline.cz/album/515-cesti-svetci-v-jeruzaleme

Napsat komentář »

Hledal jsem nějakou nahrávku, jak zněl chorál podle Jaroslava Orla (st.) a překvapeně jsem zjistil, že je stále skladem tohle CD (nahrávka 1990, vydání 1994) http://eshop.fermata.cz/vazna_hudba/cantus_gregorianus_gregoriansky_choral
Tak jsem si ho dnes přinesl z pošty a právě se točí v přehrávači.

FantomasCZ

Ano? A jak to vypadá? Dá se to srovnat s "moderní" semiologickou interpretací, jako to dělá třeba David Eben a prakticky všichni slušní choralisté v dnešní době?

dromedar

"a prakticky všichni slušní choralisté v dnešní době"

Já nejsem "slušný choralista v dnešní době", o semiologii nic nevím, ...

"jak to vypadá? Dá se to srovnat s "moderní" semiologickou interpretací ...?"

... a tak to nepoznám. Ale pokud vím (nejspíš odtud https://prehravac.rozhlas.cz/audio/2540057), Jaroslav Orel u nás ještě před revolucí měl patřit k průkopníkům semiologické interpretace chorálu, takže dost pravděpodobně ano.

Zobrazit 2 komentáře »

http://www.manuscriptorium.com/apps/index.php?direct=record&pid=AIPDIG-KKPS__DA_I_4______1RNIZI3-cs
Strahov, sig. DA I 4, 83v-86v
mezi zpěvy pro mandatum "Ubi caritas", s mnohem více verši, než je obvyklé dnes. Mezi nimi tenhle výhrůžný:

Qui non habet caritatem, nihil habet
et in tenebris et umbra mortis manet

Napsat komentář »

Z cyklu "Alternativní (v tomto případě vítěznější) životy svatých":
včera při nešporách jsem se přehlédl a zazpíval "Hodie Simon Petrus _accendit_ crucis patibulum" :)
https://gregobase.selapa.net/chant.php?id=1918

FantomasCZ

:-D No jo, na to tady máme jiný odborníky :-) Teď zrovna jsme v pondělí jednoho "slavili" :-)

Zobrazit 1 komentář »

V neděli u Maltézů mše v 10.00Protože je to 3. neděle v měsíci, tak latinská s gregotiánským chorálem. Zpěváci na kůru v 9:30
Repertoir:
Lux et origo + příslišjné proprium 6. neděle velikonoční.

dromedar

Já měl za to, že Pod řetězem na konci mosta (nebo jak se to správně) je latinská s chorálem co neděli. Tak zase jednou na omylu.

Co se tam zpívává jinak?

tina

Už se těším.

Zobrazit 2 komentáře »

Když teď strahovští #premonstráti dělají na YouTube docela dobrou reklamu své liturgické a chorální praxi, možná stojí za zvláštní zmínku kniha, o které jsem donedávna neměl tušení - 2014 vydaný premonstrátský vesperál, zřejmě obsahující texty a nápěvy latinského pokoncilního oficia podle tradice řádu na celý rok.
https://www.schweitzer-online.de/buch/Handgraetinger/Vesperale-Praemonstratense/9783932931857/A28428348/

spawes

2. ...dá celkem dobře sehnat...
- Co jsem potřeboval, to jsem si na webu sehnal.
3. Kdo stojí o pokoncilní officium...? :-)
- Já tedy rozhodně ne :) A nejenom o officium. Pár řečnických otázek: Proč "vylepšovat" to, co bylo staletími prověřeno? Nebo se na to podívejme z druhé strany - jaké to má ovoce? a je naše víra stejná? Jde v gregoriánském chorálu (zpěvu při liturgii) nejdříve o umělecký zážitek a až pak o spásonosné směřování ke konečnému Cíli?

dromedar

@spawes "Jde v gregoriánském chorálu (zpěvu při liturgii) nejdříve o umělecký zážitek a až pak o spásonosné směřování ke konečnému Cíli?"

Nic takového tu nikdo ani nenaznačoval.

"Kdo stojí o pokoncilní officium...?"

Evidentně já a někteří další, kteří poslední liturgickou reformu přijímají jako danou a hotovou (volitelný dromedaří dodatek: i při všech mouchách v zásadě dobrou), a zároveň nepovažují latinu a gregoriánský chorál za mrtvou předkoncilní veteš.

Zobrazit 6 komentářů »

https://soundcloud.com/joannes-laurencius/sets/marian-antiphons-marianske-antifony-cd-messa-della-madonna
Tuhle páně Lorencovo chorální schola dává zadarmo poslechnout svou nahrávku mariánských antifon.

1. Soutěžní otázka: Která z nich nefiguruje ve funkci závěrečné mariánské antifony v (latinském) pokoncilním breviáři? (Nebo přinejmenším v editio typica z r. 1971 - editio typica altera doma zatím nemám a nemůžu tudíž zkontrolovat.)
2. Souhlasíte, že kdo je neumí zazpívat, je falešný přítel gregoriánského chorálu a bude s ostudou vykopnut?

FantomasCZ

To je náhodou super, ten Beuron. I ta liturgie byla krásná. A skoro bych řekl, že to původně nebylo tak rychle, ale může za to rychlost přehrávání pásku. A to se děje prakticky u všech starých nahrávek.

Mimochodem, sv. Bernard, Francouz, požadoval, aby se chorál zpíval pěkně chlapsky, ne si to nějak šeptat pod vousy... Takže tomu by se to nejspíš taky nelíbilo. Jinak to tempo bylo absurdní. Chápal bych trochu volnější tempo, když má zpívat 50 mnichů v chóru, ale když tam byli tři nebo kolik, absolutně to nedává smysl.

dromedar

Já měl za to, že ono "pěkně chlapsky" v cisterciácké reformě chorálu mělo být hlavně o rozsahu - aby všechno bylo zpívatelné v relativně normálním mužském rozsahu, bez potřeby zpěváků zvlášť cvičených na velký rozsah, nebo dokonce vylepšování rozsahu medikamenty (jak to někde Bernard vytýká clunyjským, ale nevím, kde přesně, protože to vím jen zprostředkovaně z jedné z knížek o cisterciácích, co jsem četl před lety, ještě jako gymnasista)

Zobrazit 9 komentářů »

https://neposeda.signaly.cz/2004/pry-nejake-rady-na-zaver-koronavirove-epidemie
"o sobě samých, o druhých lidech ... o vašem vztahu s Bohem" mě čas karantény nenaučil nic.

Jeden poznatek praktický: trakty z Graduale Romanum pro velikonoční vigilii mají všechny velmi podobně vystavěnou nekomplikovanou melodii v 8. modu a všechny je nacvičit je srovnatelně snadné (nebo dokonce snazší), než udělat totéž s příslušnými českými responsoriálními žalmy.
(Když uvažovanou českou verzí je Korejs a píseň po přechodu Rudým mořem se bere v prokomponované verzi, jsou ty trakty snazší určitě.)

Co čas karantény naučil vás?

Neposeda

Tak jsem se nakonec dočkala tří minut slávy na TV NOVA. Ani nevím, jak se ten kontaktní pořad jmenuje. Byl jen pro dobu karantény. Měla…

Napsat komentář »

http://www.liturgie.cz/clanky/a/zpevy-po-ctenich-behem-velikonocniho-tridua
Nebýt P. Suchána, ani bych si nevšiml, že "Antiphonale Romanum II" (2009) zavádí jakýsi volitelný "tonus simplex" pro "Christus factus est". Výsměch ovšem je, že má jen část zelenočtvrteční a velkopáteční. Pro Bílou sobotu, kdy jedině by byl opravdu potřeba, k disposici není.

dromedar

Nejsurovější je k dromedárům a podobně hlasově neobdařeným zvířatům "Christus factus est" edice vatikánské (a stejně ještě i v solesmeském A. Monasticum 1933) s rozsahem "c1-g2".
Nová solesmeská redakce (třeba úvodem zmiňovaná kniha) je o stupeň vlídnější - klesá jenom k d.
O další stupeň mírnější je edice medicejská, která nestoupá k g, ale jen k f.
Netřeba se ptát, které verze jsem se přidržel.

Zobrazit 1 komentář »