Freddie

Freddie / František Ostrý / 33 let

Napsat komentář »
Abo

Se článkem musím nesouhlasit. V 19. století byla chrámová hudba v mnohem větším úpadku, než je tomu dnes. Katolické chrámy byly v té době po přechodu na zpěvníkové písně doprovázené hrou na varhany a byla to také jediná možná hudba, kterou bylo v chrámech možné potkat. Gregoriánský chorál zůstal pouze v katedrálách, ale i odtamtud se mnohdy zcela vytratil pod vlivem zmiňovaných varhan. Naproti tomu dnes zažívá hudba v katolických chrámech velkou renesanci. Housle, kytary, flétny a další nástroje oživily hudbu v našich chrámech a daly možnost skládání zcela nových liturgických písní, které jsou dnes rozšířené po celé naší zemi. Je to sice revoluce v kostelní hudbě, ale nebylo stejnou revolucí v renesanci přinést do kostela nástroje jako cello nebo flétnu?

Freddie

Příteli,
samozřejmě úpadek liturgické hudby byl dán mimo jiné vývojem v 19. století. Bohužel moje osobní paměť do tohoto věku nesahá, přesto mohu tvrdit, že situace nebyla pravděpodobně taková, jak říkáš. Duchovní hudba té doby měla buď charakter romantismu, který musí být považován za seriózní hudební sloh nebo se jednalo o lidové duchovní písně.
Jestli máš na mysli zpěv písní z kancionálů věz, že první kancionály se začaly objevovat již ve středověku. V období renesance se kancionálové hnutí šířilo díky literátským bratrstvům. Největší rozmach kancionálů byl na našem území v období baroka, tedy v 17. a 18. století. V celé historii byly tyto písně doprovázeny
Lidové duchovní písně navíc začaly kdysi vznikat právě z varhanami, takže se nejedná o novum století 19.

Freddie

Navíc lidové písně začaly kdysi vznikat právě z chorálu, který byl sám, obzvlášť jednalo-li se o zpěv sboru nebo lidu, doprovázen varhanami stejně jako lidové duchovní písně.
Je tedy nesmyslné tvrzení, že varhany vytlačily chorál. To je jen moderní nezasvěcená a mylná představa.
Dokonce byly v některých obdobích varhany považovány za jediný nastroj, který byl zcela vhodný k liturgii.
Produkce folkových skladeb s doprovodem kytary zatloukla poslední hřebíček do rakve kvalitní liturgické hudby.
Není problém v tom, jaké nástroje hrají, ale co se na ně hraje. Sám jsem velkým příznivcem kvalitní rockové hudby a jsem přesvědčen tom, že lze napsat kvalitní liturgickou hudbu v tomto žánru. To se však neděje.

Freddie

"Kytarovky", které často v kostelech zaznívají, jsou v naprosté většině hudebně i literárně primitivní. Jsou založeny na kombinacích nejrůznějších kýčovitých prvků a masové kultury. Pokud někoho lákají, pak jedině svou podbízivostí. Jsou pusté jakékoli kvality.
Navíc se v žádném případě nejedná o revoluci, ale o plynulý úpadek. (Styl těchto písní byl populární v 60. letech a nelze jej tedy považovat za něco nového.)
Text těchto písní bývá sice velice zbožný, ale z literárního hlediska je to většinou balast.
Proč nemáte rádi kvalitu?

PS: Cello v renesanci ještě neexistovalo a flétna byl v té době poměrně mladý nástroj.

vitekk

Obzvláště ten komentář Milana Glasera je nesmírně zajímavý.

Zobrazit 5 komentářů »

Říkají o něm

sluníííčko říká o něm:
Twist and shoooout!!! Pařmen jak cip:
kinc2 říká o něm:
kořeň z Rozseče... (a co tam mají?? Rozsečský rumobraní...to je pecka)
Blesk říká o něm:
Franta je borec..zve nas na rumobrani :-)
ivanakvetenska říká o něm:
František je fakt borec, co slovo, to perla! Ještě s ním nikdy nebyla nuda !
lukasurban říká o něm:
Tak další člen Medžurodinky. A hlavně nejlepší zpěvák, kterýho znám. Když to rozjede tak je to super.