Andrea Hýblová (Neposeda)

Henry Ossawa Tanner - The Annunciation, 1898.
Včera v rámci on-line rekolekce pro dívky jedna z našich sester mluvila o tomto obraze. Já ho do té doby neznala. Americké umění mi zůstalo téměř neznámé, právě s touto sestrou jsme plánovaly chodit v Bostonu do galerií, stihly jsme to jen jednou v únoru. A newyorské galerie a muzea jsem proběhla jen jako turista.
Nabízím k dnešnímu evangeliu. Najděte si ho v lepším zobrazení.
(Někdo se třeba včera ptal, zda něco znamená ted džbánek za Marií. Já bych měla svůj výklad. Co vy?)

Komentáře

deFlegmatique

Ten džbánek je prozíravá zásoba oleje do kahánku. Symbol připravenosti.

Andrea Hýblová (Neposeda)

@deFlegmatuque to me treba vubec nenapadlo, diky za dalsi inspiraci

sanitan

Dzbanky jsou tam dva. Podobne mivala prababicka, ktera nemela domu vodovod. Ze by Maria taky chodila ke studni?

majkiki

Neporušená nádoba - džbán je od středověku pokládán za symbol neporušené panenské čistoty a taky prostoru pro Ducha Svatého, tedy jeho vtělení. Známe to i z litanií "nádobo Ducha Svatého". Jen na okraj dodávám, že nás může lehce směrovat i charakter nádoby, která se třeba i tvarově může blížit fyziognomickému tvaru, podobě mateřského lůna. Například podobný význam panenské čistoty má čistá bílá rouška, která se hojně na středověkých obrazech ve vztahu k Panně Marii užívala/užívá. Jinak nádoby, porušené nebo neporušené mívají obvykle vždy svůj význam, ale výklad záleží na okolnostech v jakých se vyskytují, stejně tak jako např. zobrazené ovoce, viz obraz Nemocný Bakchus od Carravagia. Ale známých symbolů používaných od středověku je celá řada a někdy může být komplikované je rozklíčovat.

majkiki

Našla jsem si dobrou reprodukci, kterou jsem si ještě nazvětšovala a vypadá to, že hořící kahánek se nachází vedle .Zleva: kahánek, miska a džbánek, takže teoreticky může platit i výklad od @Flegmatique, protože by bylo příhodné, aby nedaleko hořící lampičky byla i nádoba se zásobou oleje. Jenže si nejsem jistá, zda se přímo v takové nádobě olej uchovával, protože Tanner byl znalý reálií, po roce 1986 dostal stipendium ke studiu na Středním východě. Takže by to chtělo zjistit, v jaké nádobě se tradičně na Středním východě uchovává olej a pak prostudovat Tannerovo dílo, abychom si mohli být jisti, zda se drží více tradiční ikonografie, nebo vychází spíše z reálií. Vím, že u něho (i když je moje znalost jeho díla pouze povrchní), to bývá mix, i když stipendium svou roli v používání symbolů v

majkiki

jeho díle znamená bezpochyby posun. Takže je přesně tento obraz ukázkou toho, jak obtížné bývá ikonografické určení u obrazů vytvořených cca od počátku 19. století. Každopádně ani jednu variantu z řečených (viz @Flegmatique) bych nezavrhovala, je také dosti možné, že samotný symbol užil Tanner pro více významů. Tedy, že jeden symbol může odpovídat více interpretacím, což bývá cca od počátku 19. století pro malířství celkem typické. I když k novým poznatkům by nám právě pomohla pomoct identifikace nádoby v jejím reálném kontextu užití, tedy určení typu nádoby pro její užívání.

majkiki

Tak a teď mi došlo, že nádoby jsou tam (mimo misku a lampičku) celkem tři. A to už tedy vnáší celkem jasnou konotaci v interpretaci jejich symboliky. Jedna je vlevo dole, jedna na polici vlevo nahoře a jedna je ta námi diskutovaná. Tedy tři osoby. Bez povšimnutí bych nenechala ani to, že nádoba na poličce, je součástí "kříže" který vizuálně vznikl, když se protnula postava anděla a police na stěně. Takže bych nádobu na polici identifikovala s osobou Syna, nádoba dole vlevo bude symbolem pro osobu Otce, a námi diskutovaný džbán nádoba pro Ducha Svatého, tedy zároveň symbol Marie a jejího mateřského lůna.

majkiki

Každopádně interpretace od @Flegmatique i tak nezavrhuji, neboť stále ještě můžeme takto interpretovat samotnou hořící lampičku - tedy znak bdělého a připraveného způsobu života Mariina.
PS: Pardon za elaborát. Já vím, jde vidět, že mě to baví.:D

Andrea Hýblová (Neposeda)

@majkiki to je krásné, díky. sestry zde v USA kromě lectio divina praktikují i visio divina, přesně v tomto stylu. účastnila jsem se jen jednou, pak jsem měnila komunitu. až mě to mrzí.

majkiki

@Neposeda: Tak to je zajímavé...to co jsem psala je totiž součást mé práce, plody mého studia, mého oboru. Tohle jsme se učili na hodinách ikonografie a metodologie a interpretace malířství. I když se do toho přirozeně promítá i moje víra a moje postoje. Nicméně, může se mi někdo divit, že se těším na návrat ke studiu, že pociťuji lásku ke svému oboru a ke své práci?:D
A za Tebe doufám, že se třeba někdy v budoucnu pro Tebe taková možnost účastnit se visio divina najde.:)

Zobrazit 17 komentářů »