Andrea Hýblová (Neposeda)

Bože, tys chtěl, aby všichni lidé byli spaseni křížem tvého Syna; dej, ať pochopíme, že jeho smrt na kříži je vítězstvím nad smrtí, a doveď i nás do slávy vzkříšení.

Dej ať pochopím, co to znamená pro mě! Nejen pro budoucnost, ale teď a tady. Já jsem totiž natvrdlá (a především příliš zahleděná do sebe).

Komentáře

JiKu

Plánovat a důvěřovat může jen antropomorfický bůh.

Je to stejně absurdní, jako kdyby člověk plánoval minulost a nebo důvěřoval, že tentokrát na těch schodech nezakopnul.

Andrea Hýblová (Neposeda)

Nečekala bych takovou diskuzi nad jednou modlitbou ze svátku povýšení kříže (právě, že z tohoto svátku). Nabídnu můj pohled: v té modlitbě se fakt ukřižování bere jako historická událost a důraz je (pro mě tedy ano) položen na to, že tato oběť byla přinesena za všechny - v tom je ta Boží vůle. A že potupná smrt Syna ma kříži je vítězstvím nad smrtí, otevřenou cestou k věčnému životu, po níž žádáme být vedeni.
Někdy ráda rozjímám nad různými texty z liturgie mše svaté, a tak také rozvíjím nebo "si pro sebe přeformulovávám" tyto vstupní modlitby. Jsou mi inspirací. A občas to právě i zde sdílím. Odděleně vlastní text a text oficiální. Na mou adresu bych čekala výtky, s tím do toho jdu. Naopak to nabízím...ne k pohádání se, ale k prorozjímání vlastnímu a proč ne taky k inspiraci druhými.

dromedar

@Neposeda Rozjímejte dál, nenechte se rušit - diskuse není o Vašem příspěvku, ale o prvním komentáři k němu.

JiKu

No ale když k tomu textu:

"potupná smrt Syna ma kříži je vítězstvím nad smrtí"

Aniž bych chtěl jakkoli zpochybnit, že právě ta smrt přinesla spásu, tak na ní nelze svalovat všechno. Kdo ví, co by přinesla, kdyby nebyla následována slavným Vzkříšením.

A z tohoto pohledu (a našel bych asi pár míst z Písma (Pavel?), kde explicitně to vítězství nad smrtí nepřinesla ta smrt, ale právě to vzkříšení.

Rex vitae mortuus regnat vivus není velkopáteční zpěv.

Andrea Hýblová (Neposeda)

Ani by mě nenapadlo vynechávat vzkříšení, to je přeci spolujedna věc. i v té modlitbě je to tak formulováno. Potupná pro Židy i Řeky, pro kohokoliv, kdo ve vyvýšeném Ježíši nevidí už oslavení (jak je u Jana), ale lidský/Boží debakl.

JiKu

to je přeci spolujedna věc

No v tomhle se lišíme. Já v tom vidím věci (události) dvě. Svázané, ale dvě.

Aby Ježíš ukázal, že jsou to opravdu věci dvě, poležal si tři dny v hrobě.

Prostě nejsem mystik.

Jiří Zajíc

O tom, že SMYSLEM vtělení Syna skrze Ježíše z Nazaretu je VZKŘÍŠENÍ a pokračující vtělení, snad nikdo z přítomných diskutérů nepochybuje.
Jak říká Pavel: "Nebyl-li však Kristus vzkříšen, je vaše víra marná, ještě jste ve svých hříších,"(1 Kor 15,17).

SOUČASNĚ je důležité vidět, že Ježíš je nejen symbolicky na kříži světa (právě díky tomu vzkříšení) a bude tam až do svého druhého příchodu.

bailamos

Ví někdo, co se ten člověk snaží vyjádřit?

majkiki

@Neposeda: Vlastně nebýt některých faulů v diskuzi nebo rádoby urážek, celá ta diskuze by vlastně byla skvělá. Je přece skvělé, že se nad modlitbou přemýšlí tak do hloubky, že se vedou diskuze. To pro mě znamená, že víra není mrtvá, je žitá, prožívaná, hledaná, přemýšlí se nad smyslem každého slova. Že i obecně známé Pravdy víry někdo stále rozjímá, nepřejímá a hledá jejich pravý smysl a význam. To vnímám velice pozitivně. A jestli tohle vyvolal jeden nedomyšlený nebo unáhleně napsaný komentář, díky Bohu za něj.

Jiří Zajíc

@bailamos
"Ví někdo, co se ten člověk snaží vyjádřit?"
Ví někdo, čím se tenhle člověk snaží přispět k naší debatě?

Zobrazit 63 komentářů »