Emauzy OSB

Společenství tleje, protože v něm nebyla žádná aktivita po více jak tři měsíce.

Popis společenství

Pro všechny, kdo mají rádi toto opatství, založené Karlem IV. původně pro slovanské benediktiny-hlaholáše. Zakládací dekret byl vydán 21. listopadu 1347 v Norimberku. V době husitské zde vznikl…

1880, #Emauzy se chystají na příchod beuronských:

s. 2 - Lehner chystaný příchod prvně ohlašuje
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=893

s. 13 - už dorazili "převor, architekt, varhanník a jiní dva členové rodiny benediktinské" a varhany se stěhují s kruchty dolů; během příštího měsíce dorazí zbytek - celkem asi 40 mnichů
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=904

dromedar

Jedna podivnost: když se o dalších pár týdnů později v Emauzích už čile zpívá, v Cyrillu píšou, že nešpory budou "z Vesperale _Romanum_". Je to chyba (redaktor nevěděl, že mniši mají vlastní breviář a vlastní chorální knihy), nebo tehdy beuronští opravdu užívali místo mnišského oficia římské?
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=927

dromedar

Ukazuje se, že to nejspíš chyba není - ve druhé polovině 19. stol. se pro mnišské oficium vydávaly knihy počítající s tím, že se většina nešporního repertoáru bere z římského/světského antifonáře: https://books.google.cz/books?id=Ce_x3oeHVdwC

Zobrazit 2 komentáře »

https://press.tape.academy/index.php/tape/announcement/view/1
Konference o kněžství pro církev budoucnosti
(podle vizí boomerů)
ve vymírajícím klášteře.

Napsat komentář »

http://depositum.cz/knihovny/ckd/tiskclanek.php?id=c_10007
Obřady přijetí do noviciátu a profese v Emauzích na sklonku montserratské éry, ČKD 2/1837

(Nejen) každého správného ceciliána by musel trefit šlak z pokynu, že průvod před sliby má do kostela vstupovat (po ofertoriu mše, v jejímž rámci se sliby konají) za zvuků trubek a tympánů (s. 332).
Roztomilý je údaj o tehdy již opuštěném zvyku neoprofesovi po požehnání hábitu několika stehy sešít kapuci pod bradou, a že ji po tři dny nesměl sundat (s. 336).

dromedar

ČKD v té době otiskl podobné obřady z více řeholních domů a společností, m.j. i ty břevnovské http://depositum.cz/knihovny/ckd/tiskclanek.php?id=c_10112

tina

Ach ty předkoncilní potridentské výstřednosti!

dromedar

Určitě až potridentské? Na ty zvyklosti ohledně zvlášť kajícího či kontemplativního rázu dnů bezprostředně následujících po slibech (výrazem čehož byla i ta nikdy nesundavaná kapuce - viz barvitější břevnovský rituál) se musím příležitostně podívat do literatury. Skoro bych se vsadil, že budou výrazně předtridentské.

Zobrazit 4 komentáře »
Napsat komentář »

https://www.facebook.com/events/509190594703736/
V úterý v 17:00 v NK přednáška na výsostně emauzské téma. Na fb by měl být stream.

Z cyklu "co se dělo u Gabriela": interiéry kláštera si zahrály vícero lokací do nového zpracování "Na západní frontě klid" pro Netflix.

Napsat komentář »

Z cyklu "co se teď děje u Gabriela":
techno festival (jestli festival je to správné slovo) https://www.facebook.com/events/751094942817204

Napsat komentář »

(Alespoň pro mě) překvapení: základ textů prvního celocírkevně závazného obřadu žehnání medailek sv. Benedikta měl papež Benedikt XIV. dostat od břevnovského opata Benno Löbla. https://cspb.pl/obrzed-poswiecenia-medalika-sw-benedykta-z-1844-r/

Divil jsem se, proč zrovna z Břevnova, když blíž Římu byla celá řada neméně úctyhodných řádových domů a opatů. Odpověď je vlastně jednoduchá a předvídatelná: nebylo to tak, že by Benedikt XIV. chtěl vyhlásit jednotný obřad žehnání medailek a obrátil se pro liturgické texty zrovínka na Břevnov, ale tak, že se z Břevnova starali, aby právě jejich praxe… Zobrazit více

(Alespoň pro mě) překvapení: základ textů prvního celocírkevně závazného obřadu žehnání medailek sv. Benedikta měl papež Benedikt XIV. dostat od břevnovského opata Benno Löbla. https://cspb.pl/obrzed-poswiecenia-medalika-sw-benedykta-z-1844-r/

Divil jsem se, proč zrovna z Břevnova, když blíž Římu byla celá řada neméně úctyhodných řádových domů a opatů. Odpověď je vlastně jednoduchá a předvídatelná: nebylo to tak, že by Benedikt XIV. chtěl vyhlásit jednotný obřad žehnání medailek a obrátil se pro liturgické texty zrovínka na Břevnov, ale tak, že se z Břevnova starali, aby právě jejich praxe dostala římský štempl a nějaké ty odpustky nádavkem k tomu. https://archive.org/details/essaisurlorigine00gu/page/126/mode/2up

Napsat komentář »