Emauzy OSB
Popis společenství
Pro všechny, kdo mají rádi toto opatství, založené Karlem IV. původně pro slovanské benediktiny-hlaholáše. Zakládací dekret byl vydán 21. listopadu 1347 v Norimberku. V době husitské zde vznikl…
1880, #Emauzy se chystají na příchod beuronských:
s. 2 - Lehner chystaný příchod prvně ohlašuje
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=893
s. 13 - už dorazili "převor, architekt, varhanník a jiní dva členové rodiny benediktinské" a varhany se stěhují s kruchty dolů; během příštího měsíce dorazí zbytek - celkem asi 40 mnichů
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=904
Z cyklu "co se děje u Gabriela": erotika
https://www.tschechien.news/post/on-the-edge-eine-provokante-reise-der-sinne-im-kloster-gabriel-loci-in-prag
https://press.tape.academy/index.php/tape/announcement/view/1
Konference o kněžství pro církev budoucnosti
(podle vizí boomerů)
ve vymírajícím klášteře.
http://depositum.cz/knihovny/ckd/tiskclanek.php?id=c_10007
Obřady přijetí do noviciátu a profese v Emauzích na sklonku montserratské éry, ČKD 2/1837
(Nejen) každého správného ceciliána by musel trefit šlak z pokynu, že průvod před sliby má do kostela vstupovat (po ofertoriu mše, v jejímž rámci se sliby konají) za zvuků trubek a tympánů (s. 332).
Roztomilý je údaj o tehdy již opuštěném zvyku neoprofesovi po požehnání hábitu několika stehy sešít kapuci pod bradou, a že ji po tři dny nesměl sundat (s. 336).
ČKD v té době otiskl podobné obřady z více řeholních domů a společností, m.j. i ty břevnovské http://depositum.cz/knihovny/ckd/tiskclanek.php?id=c_10112
Určitě až potridentské? Na ty zvyklosti ohledně zvlášť kajícího či kontemplativního rázu dnů bezprostředně následujících po slibech (výrazem čehož byla i ta nikdy nesundavaná kapuce - viz barvitější břevnovský rituál) se musím příležitostně podívat do literatury. Skoro bych se vsadil, že budou výrazně předtridentské.
Socha s hlaholským nápisem před sídlem OSN v New Yorku
nevábná fotka, ale s dobře čitelným nápisem
https://www.un.org/ungifts/st-constantine-cyril-st-methodius
fotka opačných předností
https://www.teraz.sk/rok-cyrila-a-metoda/diplomacia-cyril-metod-podujatia/48202-clanok.html #staroslověnština
https://www.facebook.com/events/509190594703736/
V úterý v 17:00 v NK přednáška na výsostně emauzské téma. Na fb by měl být stream.
Pěkný přehled domácí "benediktinologické" literatury
https://journals.us.edu.pl/index.php/SPP/article/view/13646
výstava https://www.kunsthallepraha.org/udalosti/kristof-kintera-sochy-domu-a-divka-s-holubici
obnáší i "sochu" opatského kostela https://www.irozhlas.cz/kristov-kintera-sochy-domu-8860941?fid=10460616
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/kultura-obrazem-pomnicek-brutalismu-kintera-vysochal-nenavidene-budovy-prahy-217888
Stejně jako řada dalších exponátů je částečně destruovaná. Ubouraný sanktusník se dá interpretovat různě.
Z cyklu "co se dělo u Gabriela": interiéry kláštera si zahrály vícero lokací do nového zpracování "Na západní frontě klid" pro Netflix.
https://www.facebook.com/arcibiskupstvi/posts/pfbid028b2BL3QmqtEmc49aX1NuWpDM5wvTK1ohG7ERJRfGRou1NWqa3ZmgoWswiipXVa6Sl
Mše podle "Hlaholského misálu" letos u sv. Jiří v předvečer svátku sv. Ludmily #staroslověnština
Jedna podivnost: když se o dalších pár týdnů později v Emauzích už čile zpívá, v Cyrillu píšou, že nešpory budou "z Vesperale _Romanum_". Je to chyba (redaktor nevěděl, že mniši mají vlastní breviář a vlastní chorální knihy), nebo tehdy beuronští opravdu užívali místo mnišského oficia římské?
http://cyril.psalterium.cz/nahled.php?t=&id=927
Ukazuje se, že to nejspíš chyba není - ve druhé polovině 19. stol. se pro mnišské oficium vydávaly knihy počítající s tím, že se většina nešporního repertoáru bere z římského/světského antifonáře: https://books.google.cz/books?id=Ce_x3oeHVdwC