Tridentská liturgie a další rity latinské církve
Mnozí z nás známe tu "naši" mši v češtině. Přesto tu existuje ještě celá škála dalších liturgických slavení, která jsou někdy velmi exotická (například syro-malabarský ritus, který je domovský pro otce Villa a Manjackala), jiná jsou naopak našim regionům a srdcím velmi blízká. Podle stavu současného zkoumání se v současnosti v celé České republice celebruje mezi 5-6 rty z nichž po mši sv. Pavla VI. je nejznámější mše svatá většiny věků, která dnes má podle jednoho ze svých původních misálů přídomek "tridentská".
Danieli, prosím Vás a jaké další rity se u nás celebrují? Ze západních ritů to jsou asi jen obě formy římského ritu nebo se pletu?
Ano - obě formy počítám jako dva rity, protože společného toho mají dost málo. Více je totiž starší tridentská liturgie podobná až téměř shodná s dominikánským ritem, který se aktuálně slouží jednou měsíčně v Olomouci a příležitostně v Praze. Dále pak tu je ritus byzantský, který však má ještě pod-liturgii svatého Basila a nakonec ritus arménský, ó kterém sám vím pramálo, ale dle sdělení jednoho patera se slouží pro arménskou diasporu v Praze.
Že toho mají dost málo, o tom s tím nemohu souhlasit.
V rámci bakalářské práce o pohřebních obřadech jsem mohl srovnávat starší a novou formu a co do struktury a formy jsou si velice podobné, co do současného praktikování lze pak konstatovat, že 3 zastavení už jsou téměř minulostí, ale ve formulářích Pohřebních obřadů se to zatím nikterak neodrazilo.
Vzhledem k tomu, že se aktivně účastním i krásné staré římské mše, mohu svobodně konstatovat, že mají mnoho společného co do struktury i prožívání, dala by se o tom udělat podobná práce.
Nemám žádné možné srovnání dalších dvou v pravém slova smyslu ritů Ambroziánského a Mozarabského.
Byzantský ritus patří do východní sféry a "podliturgie" sv. Bazila neexistuje - to je jen normální součást byzantského ritu v určitou roční dobu, kdy po většinu roku se jede liturgie sv. Jana Zlatoústého a asi 2 konkrétní měsíce se užívá liturgie sv. Bazila.
Kromě Arménského ritu, který zde z pochopitelných místopisných důvodů nemáme existuje ještě několik liturgií východu spojených s římským biskupem, ale v těchto ritech nejde o západní tradici.
Když navštívíš Izrael a baziliku Božího hrobu, máš tam různé oltáře, např. Koptský nebo Syrský. To jsou další tradice spojené s apoštolským stolcem.
Pravoslavnou tradici jakožto jiné východní tradice s platnou svatou liturgií, ale neuznávající římského biskupa jako viditelnou hlavu církve do toho neřadím, ale myslím, že mají liturgií ještě víc.
Možná se v některých tvrzeních mýlím, ale zhruba jsem se snažil uchopit, jak to s tou liturgií vlastně máme.
Je tedy správné tvrdit, že římská liturgie od Pavla VI. (řádná forma) i stará římská od Jana XXIII. (mimořádná forma) jsou skutečně dvě formy jednoho ritu, jak to ostatně psal i papež Benedikt XVI. Jeho rozhodnutí v té věci považuji za velmi moudré a prozíravé tak, jak bylo napsáno, nikoli tak, jak si to obě strany vykládají každá blíže sobě.
V rámci bakalářské práce o pohřebních obřadech jsem mohl srovnávat starší a novou formu a co do struktury a formy jsou si velice podobné, co do současného praktikování lze pak konstatovat, že 3 zastavení už jsou téměř minulostí, ale ve formulářích Pohřebních obřadů se to zatím nikterak neodrazilo.
Vzhledem k tomu, že se aktivně účastním i krásné staré římské mše, mohu svobodně konstatovat, že mají mnoho společného co do struktury i prožívání, dala by se o tom udělat podobná práce.
Nemám žádné možné srovnání dalších dvou v pravém slova smyslu ritů Ambroziánského a Mozarabského.
Byzantský ritus patří do východní sféry a "podliturgie" sv. Bazila neexistuje - to je jen normální součást byzantského ritu v určitou roční dobu, kdy po většinu roku se jede liturgie sv. Jana Zlatoústého a asi 2 konkrétní měsíce se užívá liturgie sv. Bazila.
Kromě Arménského ritu, který zde z pochopitelných místopisných důvodů nemáme existuje ještě několik liturgií východu spojených s římským biskupem, ale v těchto ritech nejde o západní tradici.
Když navštívíš Izrael a baziliku Božího hrobu, máš tam různé oltáře, např. Koptský nebo Syrský. To jsou další tradice spojené s apoštolským stolcem.
Pravoslavnou tradici jakožto jiné východní tradice s platnou svatou liturgií, ale neuznávající římského biskupa jako viditelnou hlavu církve do toho neřadím, ale myslím, že mají liturgií ještě víc.
Možná se v některých tvrzeních mýlím, ale zhruba jsem se snažil uchopit, jak to s tou liturgií vlastně máme.
Je tedy správné tvrdit, že římská liturgie od Pavla VI. (řádná forma) i stará římská od Jana XXIII. (mimořádná forma) jsou skutečně dvě formy jednoho ritu, jak to ostatně psal i papež Benedikt XVI. Jeho rozhodnutí v té věci považuji za velmi moudré a prozíravé tak, jak bylo napsáno, nikoli tak, jak si to obě strany vykládají každá blíže sobě.
Komentář upraven .
@Ferenc "Danieli, prosím Vás a jaké další rity se u nás celebrují? Ze západních ritů to jsou asi jen obě formy římského ritu nebo se pletu?"
Daniel odpověděl-neodpověděl výčtem převážně východních ritů, tak já si dovolím odpovědět-neodpovědět pro změnu odkazem na jeden západní ritus, který se u nás už (dávno) neslaví.
http://kralovskedilo.ktf.cuni.cz/lokality/Praha-%E2%80%93-Klaster-sv-Ambroze
(Občas někdo počítá jako extra ritus tkzv. "hlaholskou mši", ale to je samozřejmě chyba, neboť jde - ať ve formě před- či pokoncilní - o mši římského ritu, akorát s texty v církevní slovanštině.)
Daniel odpověděl-neodpověděl výčtem převážně východních ritů, tak já si dovolím odpovědět-neodpovědět pro změnu odkazem na jeden západní ritus, který se u nás už (dávno) neslaví.
http://kralovskedilo.ktf.cuni.cz/lokality/Praha-%E2%80%93-Klaster-sv-Ambroze
(Občas někdo počítá jako extra ritus tkzv. "hlaholskou mši", ale to je samozřejmě chyba, neboť jde - ať ve formě před- či pokoncilní - o mši římského ritu, akorát s texty v církevní slovanštině.)
V Miláně to pořád drží :-)
Bylo by smutné, kdyby ne. Ale o tom, že by byla nějaká stálá instituce celebrující ambrosiánský ritus mimo milánskou diecési, nevím nic. Za Karla IV. to šlo :)
Nevymyslíme pro radost Daniela nějaký český ritus západního typu? P. František by si z toho mohl udělat doktorát.
Ano na plzeňských právech ;) :D
(plzeňská právnická fakulta je dobrá je to jen pošramocená značka)
@VVRH "Nevymyslíme pro radost Daniela nějaký český ritus západního typu?"
Není třeba vymýšlet. Praha měla svůj vlastní diecésní ritus až do 17. stol. (a [již jen] svatovítská kapitula ho pravděpodobně držela do stol. 18. nebo ještě déle - doufám, že v příštích letech budu moci tenhle poslední údaj významně upřesnit)
Není třeba vymýšlet. Praha měla svůj vlastní diecésní ritus až do 17. stol. (a [již jen] svatovítská kapitula ho pravděpodobně držela do stol. 18. nebo ještě déle - doufám, že v příštích letech budu moci tenhle poslední údaj významně upřesnit)
To je dobře, jen by to chtělo vyzkoumat a zrekonstruovat podobně jak se zrekonstruovala mimořádná forma římského ritu.
Že by se to stalo je zcela nepravděpodobné. Bylo by na to potřeba povolení z míst nejvyšších a není žádný dobrý důvod ho vydávat.
Zatím je jistá malá pravděpodobnost, že zjistím, že svatovítská kapitula se "pražského ritu" nikdy nevzdala, ani zákonně nevyšel z užívání, a podle "Summorum pontificum" by ho tak mohla znovu užívat, jako užívají dominikáni svého předkoncilního ritu řádového. Ale pochybuji, že by někdo z nynějších kanovníků chtěl užívat takového práva, i kdyby nakrásně existovalo.
Zatím je jistá malá pravděpodobnost, že zjistím, že svatovítská kapitula se "pražského ritu" nikdy nevzdala, ani zákonně nevyšel z užívání, a podle "Summorum pontificum" by ho tak mohla znovu užívat, jako užívají dominikáni svého předkoncilního ritu řádového. Ale pochybuji, že by někdo z nynějších kanovníků chtěl užívat takového práva, i kdyby nakrásně existovalo.
To je škoda, Daniel nebude mít další ritus.
Co se vlastně myslí slovem ritus? Mešní řád? Kalendárium? Struktura hodinek?
Ritus - mešní obřad
Základní dělení je západní a východní, přičemž těch východních ritů je více.
Základní dělení je západní a východní, přičemž těch východních ritů je více.
"dominikánský ritus", "pražský ritus" a další západní diecésní a řádové rity jsou varianty ritu římského (v anglickojazyčné literatuře se terminologicky rozlišuje "rite" x "use"), s vlastním kalendářem, propriálními texty a určitými strukturními zvláštnostmi ve mši i oficiu.
Nejde o samostatné rity v silném slova smyslu, jako ritus ambrosiánský nebo mozarabský, kde je struktura mše i oficia mnohem výrazněji odlišná.
Nejde o samostatné rity v silném slova smyslu, jako ritus ambrosiánský nebo mozarabský, kde je struktura mše i oficia mnohem výrazněji odlišná.
@Ferenc říkající "Ritus - mešní obřad" má asi pravdu (přiznávám na své straně terminologickou nejistotu), protože se nikdy nemluví o "benediktinském/mnišském ritu" (benediktini mají v potridentské době vlastní breviář, ale římský misál) a o "cisterciáckém ritu" se mluví jen v souvislosti se mší (cisterciáci vlastní misál měli, ale v potridentské době byl postupně pořímšťován, až z něj nic nezbylo; vlastní breviář podrželi celou dobu).
Jednoduše - ritus = obřady pro liturgii (západ - římská tradice / východ - byzantská tradice)
Mešní řád = pořad jednotlivých částí mše podle římského misálu
Kalendárium = kalendář s průběhem liturgického roku (termín se používá i pro světský kalendář - jména, výročí... viz stejnojmenný pořad v neděli dopoledne na ČT1)
Struktura hodinek = hodinky jsou denní modlitba církve v určitých časech - ráno, během dne, večer, v noci, modlitba se čtením a z čeho všeho se tyto "hodinky" skládají.
Bratr Dromedar to píše velice přesně, krásně a odborně, což je chválihodné, tak jsem se pokusil o jednoduchý laický výklad kterého je v naší společnosti taky zapotřebí, když se nás neznalí třeba zeptají, co je za zkratku NSO.
Mešní řád = pořad jednotlivých částí mše podle římského misálu
Kalendárium = kalendář s průběhem liturgického roku (termín se používá i pro světský kalendář - jména, výročí... viz stejnojmenný pořad v neděli dopoledne na ČT1)
Struktura hodinek = hodinky jsou denní modlitba církve v určitých časech - ráno, během dne, večer, v noci, modlitba se čtením a z čeho všeho se tyto "hodinky" skládají.
Bratr Dromedar to píše velice přesně, krásně a odborně, což je chválihodné, tak jsem se pokusil o jednoduchý laický výklad kterého je v naší společnosti taky zapotřebí, když se nás neznalí třeba zeptají, co je za zkratku NSO.
o. František to trochu zkrátil, ritus se týká liturgie (liturgie +/-řekněme náboženských obřadů) jako celku, nejen mše svaté.