Film

spitfire
spitfire
Mám až škodolibou radost, že Marhoul v Benátkách neuspěl. Totálně neuspěl. O to víc mě potěšilo, že si porota všimla filmu Joker.

Nad Marhoulovým filmem se vznáší jedna otázka: kdo potřebuje jeho film, pakliže to není jen on sám. Po filmech jako Jdi a dívej se, Démanty Noci či Evropa Evropa, Evropa, je tohle pravděpodobně zbytečný spektákl. A vysvětluje někde Marhoul proč je film ČB a má takovou kvalitu rozlišení? Kde je tam umělecký záměr?
Tofl
Tofl
V Benátkách si toho všimli docela dost. Třeba restaurované Extase, za což Národní filmový archiv dostal ocenění :-)
https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2917784-zive-v-benatkach-vrcholi-filmovy-festival-sanci-na-zlateho-lva-ma-i-vaclav-marhoul

No nevím, Marhoul má za sebou docela povedné snímky jako Mazaný Filip nebo Tobruk.
A Nabarvené ptáče není jen tak pro každého. Už je to, že snímek byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope o něčem svědčí. Nejspíš právě umělecký záměr.
https://www.csfd.cz/film/167371-nabarvene-ptace/zajimavosti/?type=film
spitfire
spitfire
"A Nabarvené ptáče není jen tak pro každého."

To je dost vachrlatá estetická kategorie, která spíše dává za pravdu jeho kritikům.
Jakože od teď přibude nové značení ratingu? Neobhajitelné.


"Už je to, že snímek byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope o něčem svědčí."

Ano, svědčí to pouze o tom, že film byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope. To ještě samo o sobě o uměleckém záměru nic nevypovídá. Právě proto jsem se na něj dotazoval.
Tofl
Tofl
Každí snímek chce svůj čas. Je mnho filmů, které v době, kdy šli do distribuce moc nezaujaly a po letech se z nich staly oblíbené a vyhledávané snímky.

Tím, že je černobílý, tak na to dnešní člověk není zvyklý.
Pouze filmový fanoušci a lidé, pohybující se kolem filmu, tak těm to přijde normální.
Ale pro ostatní je to zvláštní, protože většina je zvyklá na barevné kvalitní HD rozlišení v Dolby Surround.
Proto půjde o často diskutovatelný film.
Já bych ho přirovnal k filmům od Quentina Tarantina. Ten má taky dost "zajímavé" a "nekorektní" snímky :-)
spitfire
spitfire
"Každí snímek chce svůj čas. Je mnho filmů, které v době, kdy šli do distribuce moc nezaujaly a po letech se z nich staly oblíbené a vyhledávané snímky."

Ano, to se dá vypočítat. Vtip je v tom, že podle traileru Marhoul s ničím novým nepřišel. Vzal si za předlohu dost kontroverzní román, protože za kvalitní scénář v našich podmínkách se musíte upsat ďáblu. Marhoul se tak rozhodl jít do pekla přímo. Nejde o to, že se něco stane časem. Čas na tom žádný podíl nemá. Samozřejmě, že má škodolibá radost je poučená, samozřejmě, kdyby v porotě v Benátkách seděl někdo jiný, tak možná vyhraje Marhoul. Ta škodolibost vychází z estetiky. Ten Marhoulův film je čistě festivalový projekt, proto taky ten mezinárodní casting atd... . No a tenhle festivalový prefabrikát prohraje hned na první velkém festivalu s Jokerem, za kterého bych rád dal ruku do ohně, ale nevím, holky a kluci z DC cinematic universa už sakra potřebují úspěch. Proto taky třeba v Cannes vyhrál film Pulp Fiction, protože v porotě byl předsedou Roman Polanski… . O nic lepší to není u Césarů, Oscarů, Davidů a jiných... . Když se vám totiž nepodaří vzít ty, kteří hlasují a "násilím" je přinutit, aby viděli zrovna váš film, tak nemáte šanci. A vzhledem k tomu, že Marhoul je lepší obchodník než tvůrce, tak má pořád velké šance s tímhle "prodejným" dílem uspět. Proto ta škodolibá radost.
spitfire
spitfire
Krátké recenze:

Mazaný Filip je učebnicový příklad, že když se štáb baví na place ( a zde plac neznamená jen místo natáčení, ale i divadelní jeviště, jelikož jde o filmovou adaptaci divadelní hry- vesměs stejný realizační tým), tak je skoro vždy výsledek těžkotonážní nuda.
Tobruk je zpackaný film. Marhoul se rozhodl natočit film o konkrétní době a místu. Proč ne, to je v pohodě, ale v nějakém okamžiku si sám všiml toho, že lidi by nemuselo bavit se koukat jak parta ochotníků civí do pouště. A tak co už bylo poděláno, podělal ještě víc, když se tam za každou cenu snažil narvat nějakou hloubku, nějaký humanistický poselství, že jako třeba válka je fuj atp..
spitfire
spitfire
"Tím, že je černobílý, tak na to dnešní člověk není zvyklý.
Pouze filmový fanoušci a lidé, pohybující se kolem filmu, tak těm to přijde normální."

To je pověra.
Vůbec nevím podle jakých estetických paradigmat rozlišujete
- dnešního člověka a
- filmového fanouška
- někoho pohybujícího kolem filmu

"Ale pro ostatní je to zvláštní, protože většina je zvyklá na barevné kvalitní HD rozlišení v Dolby Surround.
Proto půjde o často diskutovatelný film."

Ten film pokud nezíská nějaký hype, tak na něj nikdo extra nepůjde, tudíž nebude o čem (s kým) diskutovat). Pokud získá nějaký hype ať už v podobě toho, že vyhraje Oscara za neanglicky mluvený film nebo protože se ve filmu prý má objevit (co mám teď narychlo vymyslet) třeba vagína Jitky Čvančarové, tak se nebude diskutovat o konkrétním filmu, ale o tom jestli ten detail vagíny skutečně patří Jitce Čvančarové nebo nějaké "dablérce".
Tofl
Tofl
Uvidíme a necháme se překvapit, až kam to "Marhoul" se svým černobílým snímkem dotáhne :-)

Každopádně děkuji za zajímavý rozebrání a pohled na "Marhoulovo" ptáče.

Mazaný Filip možná, ale Tobruk zase tak špatný není pro ty, kteří se v historii orientují.

Kritéria mám jednoduchá:
Dnešní obyčejný divák je zvyklý spíš na barevný patos v HD kvalitě, který nic hlubšího neobsahuje.
Fanoušek si cestu ke svému filmu najde sám a u lidí pohybujících se ve filmu je to složité, protože někteří jen točí a o filmy se nezajímají a pak tam jsou co točí a o filmech mají dost přehled.

Určitě se ale shodneme na tom, že Nabarvené ptáče nepatří mezi top filmy jako jsou jiné.
Tofl
Tofl
Pro mě je třeba klenotem mezi filmy Casablanca (1942).
Existují jinak různé pořadníky kvalitních filmových snímků, ale často je to o vkusu samotného diváka.
Ale jeden povedený žebříček jsem objevil letos na jaře a je dobrý.
https://www.reflex.cz/nejlepsi-filmy-vsech-dob
spitfire
spitfire
Sorry nechci vám brát iluze, ale Tereza Spáčilová je zaostalá. V samotném výběru to není. Taky tam mám pár oblíbených. To co je naprosto nepřijatelné náleží do jejich zdůvodnění "proč". Je zjevné už od pohledu, že tohle je generační a geopolitický výběr. Není to o (rozdílném) vkusu, ale o tom, že přistupuje k filmům jako ke knížkám, v lepším případě klasickým závěsným obrazům.
Tofl
Tofl
Mě je úplně ukradený autor článku i server, na kterém to bylo. Včetně popsaných důvodů "proč".
Spíš jsem chtěl poukázat na to, že jsou tam snímky, které jsou klenoty mezi filmy.

Je fakt, že je rozdíl mezi filmem "vycucaným" z prstu a filmem, který vychází z knížní předlohy.
Jinak výběr "top" filmů bude vždy záležet na geopolitice, generačním rozdílem a aktuálním stavem ve společnosti.
To co se líbilo v určité době, tak dnes nestojí za nic a opačně. A jsou tase snímky, které ve své době nezaujali a postupem času se staly legendami.
Tofl
Tofl
Českým divákům se omlouvám, nečekal jsem, že na Ptáče přijdou, řekl Marhoul
https://www.idnes.cz/kultura/film-televize/poutani-rozstrel-nabarvene-ptace-vaclav-marhoul.A190919_155328_filmvideo_spm

Tak to pak nevím, pro koho ten film natáčel ? Pouze pro zahraniční diváky ?
Má docela zkreslené představy o českém divákovi, protože by ho ta čísla návštěvnosti tolik nepřekvapila.
Mimochodem, ten film víc pochopí lidé ve střední a východní Evropě, než ve zbytku světa.
spitfire
spitfire
Tak to pak nevím, pro koho ten film natáčel ?

Ten film je od začátku Marhoulovská snaha "udělat díru do světa". Všichni vědí, že Marhoul je lepší obchodník než tvůrce. Nikdo rozumný nechápe potřebu takového filmu jako je Nabarvené ptáče. Celé se to jeví jako pokroucená snaha vytřít si prdel pseudo-poetikou ala 60. léta. Třeba mu v Americe na to skočí.
Podle toho co o filmu vím, tak je to přesně ta nejhorší možnost: sled brutálních epizod, které nic nespojuje, dokonce ani ten hlavní hrdina.


Mimochodem, ten film víc pochopí lidé ve střední a východní Evropě, než ve zbytku světa.

To je vtip?
Dokoukal jste někdy scénu, kde někomu naturščik z ISIS řeže hlavu? A kolik lidí z východní a střední Evropy takové video dokoukalo? Dokoukal kdy takový záznam Václav Marhoul? To je umění, ty videoarty z islámského státu, jelikož to je (jejich) estetika.
Skutečný hnus není to, že se někdo ukájí nad nechutností.
Skutečný hnus je to, když k tomu někdo potřebuje ten pocit uměleckého prožitku.

Navíc potom zjevení v podobě toho Maďarského filmu už nejde esteticky couvnout.

Tofl
Tofl
Docela silné kafe, porovnávat brutalitu Marhoulova Ptáčete s brutalitou vymytých mozků z DAESH.
To nelze porovnávat.
Mimochodem, mnohem drsnější a krvavější je nový Rambo-Poslední krev, co jde do kin, protože tam je mnohem víc brutálních scén, než u Marhoula. Ptáče je oporti tomu slabý čajíček.

Jinak Marhoul točil převážně pro zahraničí, nikoli českého diváka. Ale jaksi zapomněl, že český divák si vždy najde cestu k filmu, ať už ho natočil kdokolia je o čemkoli.
V ČR je spousta filmových a Artových klubů, kde je docela početná filmová komunita. Proto se divím, že si Marhoul myslel o Ptáčeti, že o něj češi nebudou mít vůbec zájem.
spitfire
spitfire
Mimochodem, mnohem drsnější a krvavější je nový Rambo-Poslední krev, co jde do kin, protože tam je mnohem víc brutálních scén, než u Marhoula. Ptáče je oporti tomu slabý čajíček.

Co jsem zaslechl, tak souhlasím. Rambo respektive Stallone je směšný (jak píše Tetsuo) v tom, že odmítá zestárnout ve svých Rambo-filmech a stává se v posledním dílu monstrem. Pochybuji, že bych stejně jako u Stalloneho našel u Marhoula nějakou nadsázku nebo parodii na sebe sama. Stallone nepochopil, že na začátku série (II, III) to byla určitá nadsázka, ale ta fungovala jen v rámci bipolárního rozdělení světa.



Docela silné kafe, porovnávat brutalitu Marhoulova Ptáčete s brutalitou vymytých mozků z DAESH.

Porovnávám estetiku a v té jsou si ISIS věrní, na rozdíl od Marhoula. který nikdy nenatočí uměleckou výpověď takového dopadu a na tak malém prostoru.

Tofl
Tofl
S tím souhlasím, Stallone už měl dávno jít do filmového důchodu nebo aspoň hrát méně "akční" filmy.
Rambo vypadá víc komicky, než aby to někoho oslovilo (kromě skalních fanoušků Ramba). Stejné je to i u Arnieo, který se vrací jako přestátlý Terminátor.
Oba jsou už dávno za zenitem a neměli by se pouště do podobných projektů. To už grotesky mají svou cenu :-)
KMirjam
KMirjam
Mohu se pánové zeptat, kdo z vás ten film viděl že o tom oba tak zasvěceně diskutujete?
Já mohu soudit pouze podle ukázek a statických snímků, které mohu po umělecké stránce pravda vysoce ocenit. Má to atmosféru, ducha, i potřebné tajemství.
Ovšem tím, že podle různých recenzí znám byť jen zprostředkovaně děj i způsob ztvárnění, rozhodně se na něj nechystám. Zdá se mi, že tam jde o koncentrované zlo, brutalitu a surovost. To nemám zapotřebí. Je možné, že se snažil návratem ke klasickému černobílému filmu aspoň trochu tuto krvelačnost utlumit či potlačit, (přeci jen stříkající rudá krev je na pohled děsivější, než v čb). Na druhou stranu je čb provedení fenomen, který více abstrahuje ( však také proto nikdy nebude ve filmu ani ve fotografii barvou překonáno), a tím vlastně celé to filmové ztělesnění zla posouvá kamsi do nadčasovosti, kam rozhodně nepatří.

Pokud tedy mohu ze skládanky, kterou mi zprostředkovaly ukázky a recenze, říci něco závěrem. Ryze výtvarně, po stránce umělecké, je to jistě dílo kvalitní. Kéž by mělo ovšem jiný děj... asi tak :)

Komentář upraven .

Tofl
Tofl
@KMirjam: S tím souhlasím, po stránce umělecké je to povedený snímek. Ale po stránce tématické je to už náročné a film není pro každého.
Už jen ten dlouhý čas bez slov a hudby (jen 9 min dialektu z více jak tříhodinové filmu je málo) a pro dnešního obyčejného diváka je to náročné, když je zvyklý na neustály zvuk a další hlasité výjevy.

Na Ptáče se chystáme s Petrem St. do kina, tak snad nám to vyjde a pak dáme vědět, jaké to bylo.
KMirjam
KMirjam
@Tofl tak, pokud se tam téměř nemluví, další plus. Pro kvalitní filmy je příznačné, že se tam mluví minimálně, případně vůbec. Takový film si totiž vystačí s ryze filmovou, uměleckou řečí. Před časem jsem viděla pár filmů od íránského režiséra Kiarostamiho, ve dvou z nich se nejenže nemluvilo vůbec, ale ani kamera nenabízela žádné zvlášť rozmanité záběry. Třeba v jednom takovém dvou a půl hodinovém filmu šlo v podstatě o pohled do hlediště kina. Střídaly se jen záběry na jednotlivé diváky, kteří sledují na plátně film.Sledovat jen ty drobné záchvěvy v obličeji a proměňující se světlo, které film na jejich tváře vrhal, byl prostě koncert. Koncert pro oko. Podobně mlčenlivé bývají filmy japonské. Ale filmovou řeč bez podpůrného použití řeči dokáží samozřejmě využívat i evropští režiséři.

Jinak si myslím, že není třeba předem rozlišovat diváky "obyčejné" a neobyčejné. Zkrátka každý film si své diváky najde a diváci své filmy. To není nutné rozhodovat, co a proč je nějak náročné nebo ne a řešit pro koho a proč. Důležité je, jaký to udělá dojem na tebe, a co si z toho odneseš.
Pak taky nevím, co myslíš tím, že "náročnější filmy" sledují jen "lidé kolem filmu" nebo "filmoví fanoušci" (mimochodem kterým filmům takoví filomoví fanoušci fandí? Krom toho, má-li film fanoušky, nejspíš právěže nejde o nějaký zlatý fond kinematografie, ale povětšinou o brak. Kultivovaný divák nemůže být fanouškem už ze své podstaty, nefandí, protože naopak tiše a především samostatně přemýšlí přímo o věci samé ). Leda že bys tím chtěl říct, že náročnější filmy nejsou pro tebe? :))

Je nebezpečné dělit diváky, čtenáře a další na ty "běžné a jednoduché", kteří si vystačí s Babovřesky a ty vznešené, kteří sledují filmy "náročné".

Spíš se těším na tvé postřehy až film uvidíš. :)
spitfire
spitfire
Mohu se pánové zeptat, kdo z vás ten film viděl že o tom oba tak zasvěceně diskutujete?

A to je co? Nějaké stigma, že jsem film neviděl.
Podívejte se na svůj text jak jste zmatená, protože nemáte jasný estetický rámec, tak šaháte po berličkách tzv. umění. Nemáte žádný poznávací nástroj, aby jste mohla odmítnout videa z ISIS jako umění.

Taky když jsem četl o tom fenomenálním Maďarském filmu, tak jsem neměl nic v ruce a udělený Oscar tu jistotu moc neprohloubil. To, co bylo jiné, bylo, že jsem ten film chtěl vidět, protože vytvářel určitou estetiku. A to bylo to, co mě provokovalo a zajímalo. Nikoli to o čem to bylo. Ten film je barevný a jsou tam normální srozumitelné dialogy. Pokud bych viděl Marhoulův film a spadl z něj pod stůl, rád to uznám, ale kvůli tomu nebudu přehlížet informace o tom filmu, které mám.

Z odborného hlediska (teď nevím jestli psychologie či psychiatrie) není moc dobrým vysvědčením o tvůrci, který používá ve filmu nějakou nesrozumitelnou vymyšlenou hatmatilku.
Vím co je správné a jsem si tím jistý. Nepodělal jsem se ze Schindlerova seznamu, nepodělám se ani z Marhoulova Nabarveného ptáčete. Je-li to geniální dílo - poznám to.

Komentář upraven .