Diskutuj o víře, ale i všedních věcech

Naslouchej a prohlub své pochopení skrze sdílení s ostatními. Více o signály.cz »

Zaregistrovat se

Diskuze » Hudba, film, kultura

Film

« Předchozí 1 2 Následující »
Mám až škodolibou radost, že Marhoul v Benátkách neuspěl. Totálně neuspěl. O to víc mě potěšilo, že si porota všimla filmu Joker.

Nad Marhoulovým filmem se vznáší jedna otázka: kdo potřebuje jeho film, pakliže to není jen on sám. Po filmech jako Jdi a dívej se, Démanty Noci či Evropa Evropa, Evropa, je tohle pravděpodobně zbytečný spektákl. A vysvětluje někde Marhoul proč je film ČB a má takovou kvalitu rozlišení? Kde je tam umělecký záměr?
V Benátkách si toho všimli docela dost. Třeba restaurované Extase, za což Národní filmový archiv dostal ocenění :-)
https://ct24.ceskatelevize.cz/kultura/2917784-zive-v-benatkach-vrcholi-filmovy-festival-sanci-na-zlateho-lva-ma-i-vaclav-marhoul

No nevím, Marhoul má za sebou docela povedné snímky jako Mazaný Filip nebo Tobruk.
A Nabarvené ptáče není jen tak pro každého. Už je to, že snímek byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope o něčem svědčí. Nejspíš právě umělecký záměr.
https://www.csfd.cz/film/167371-nabarvene-ptace/zajimavosti/?type=film
"A Nabarvené ptáče není jen tak pro každého."

To je dost vachrlatá estetická kategorie, která spíše dává za pravdu jeho kritikům.
Jakože od teď přibude nové značení ratingu? Neobhajitelné.


"Už je to, že snímek byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope o něčem svědčí."

Ano, svědčí to pouze o tom, že film byl natočen na černobílý 35 mm negativ ve formátu Cinemascope. To ještě samo o sobě o uměleckém záměru nic nevypovídá. Právě proto jsem se na něj dotazoval.
Každí snímek chce svůj čas. Je mnho filmů, které v době, kdy šli do distribuce moc nezaujaly a po letech se z nich staly oblíbené a vyhledávané snímky.

Tím, že je černobílý, tak na to dnešní člověk není zvyklý.
Pouze filmový fanoušci a lidé, pohybující se kolem filmu, tak těm to přijde normální.
Ale pro ostatní je to zvláštní, protože většina je zvyklá na barevné kvalitní HD rozlišení v Dolby Surround.
Proto půjde o často diskutovatelný film.
Já bych ho přirovnal k filmům od Quentina Tarantina. Ten má taky dost "zajímavé" a "nekorektní" snímky :-)
"Každí snímek chce svůj čas. Je mnho filmů, které v době, kdy šli do distribuce moc nezaujaly a po letech se z nich staly oblíbené a vyhledávané snímky."

Ano, to se dá vypočítat. Vtip je v tom, že podle traileru Marhoul s ničím novým nepřišel. Vzal si za předlohu dost kontroverzní román, protože za kvalitní scénář v našich podmínkách se musíte upsat ďáblu. Marhoul se tak rozhodl jít do pekla přímo. Nejde o to, že se něco stane časem. Čas na tom žádný podíl nemá. Samozřejmě, že má škodolibá radost je poučená, samozřejmě, kdyby v porotě v Benátkách seděl někdo jiný, tak možná vyhraje Marhoul. Ta škodolibost vychází z estetiky. Ten Marhoulův film je čistě festivalový projekt, proto taky ten mezinárodní casting atd... . No a tenhle festivalový prefabrikát prohraje hned na první velkém festivalu s Jokerem, za kterého bych rád dal ruku do ohně, ale nevím, holky a kluci z DC cinematic universa už sakra potřebují úspěch. Proto taky třeba v Cannes vyhrál film Pulp Fiction, protože v porotě byl předsedou Roman Polanski… . O nic lepší to není u Césarů, Oscarů, Davidů a jiných... . Když se vám totiž nepodaří vzít ty, kteří hlasují a "násilím" je přinutit, aby viděli zrovna váš film, tak nemáte šanci. A vzhledem k tomu, že Marhoul je lepší obchodník než tvůrce, tak má pořád velké šance s tímhle "prodejným" dílem uspět. Proto ta škodolibá radost.
Krátké recenze:

Mazaný Filip je učebnicový příklad, že když se štáb baví na place ( a zde plac neznamená jen místo natáčení, ale i divadelní jeviště, jelikož jde o filmovou adaptaci divadelní hry- vesměs stejný realizační tým), tak je skoro vždy výsledek těžkotonážní nuda.
Tobruk je zpackaný film. Marhoul se rozhodl natočit film o konkrétní době a místu. Proč ne, to je v pohodě, ale v nějakém okamžiku si sám všiml toho, že lidi by nemuselo bavit se koukat jak parta ochotníků civí do pouště. A tak co už bylo poděláno, podělal ještě víc, když se tam za každou cenu snažil narvat nějakou hloubku, nějaký humanistický poselství, že jako třeba válka je fuj atp..
"Tím, že je černobílý, tak na to dnešní člověk není zvyklý.
Pouze filmový fanoušci a lidé, pohybující se kolem filmu, tak těm to přijde normální."

To je pověra.
Vůbec nevím podle jakých estetických paradigmat rozlišujete
- dnešního člověka a
- filmového fanouška
- někoho pohybujícího kolem filmu

"Ale pro ostatní je to zvláštní, protože většina je zvyklá na barevné kvalitní HD rozlišení v Dolby Surround.
Proto půjde o často diskutovatelný film."

Ten film pokud nezíská nějaký hype, tak na něj nikdo extra nepůjde, tudíž nebude o čem (s kým) diskutovat). Pokud získá nějaký hype ať už v podobě toho, že vyhraje Oscara za neanglicky mluvený film nebo protože se ve filmu prý má objevit (co mám teď narychlo vymyslet) třeba vagína Jitky Čvančarové, tak se nebude diskutovat o konkrétním filmu, ale o tom jestli ten detail vagíny skutečně patří Jitce Čvančarové nebo nějaké "dablérce".
Uvidíme a necháme se překvapit, až kam to "Marhoul" se svým černobílým snímkem dotáhne :-)

Každopádně děkuji za zajímavý rozebrání a pohled na "Marhoulovo" ptáče.

Mazaný Filip možná, ale Tobruk zase tak špatný není pro ty, kteří se v historii orientují.

Kritéria mám jednoduchá:
Dnešní obyčejný divák je zvyklý spíš na barevný patos v HD kvalitě, který nic hlubšího neobsahuje.
Fanoušek si cestu ke svému filmu najde sám a u lidí pohybujících se ve filmu je to složité, protože někteří jen točí a o filmy se nezajímají a pak tam jsou co točí a o filmech mají dost přehled.

Určitě se ale shodneme na tom, že Nabarvené ptáče nepatří mezi top filmy jako jsou jiné.
Pro mě je třeba klenotem mezi filmy Casablanca (1942).
Existují jinak různé pořadníky kvalitních filmových snímků, ale často je to o vkusu samotného diváka.
Ale jeden povedený žebříček jsem objevil letos na jaře a je dobrý.
https://www.reflex.cz/nejlepsi-filmy-vsech-dob
Sorry nechci vám brát iluze, ale Tereza Spáčilová je zaostalá. V samotném výběru to není. Taky tam mám pár oblíbených. To co je naprosto nepřijatelné náleží do jejich zdůvodnění "proč". Je zjevné už od pohledu, že tohle je generační a geopolitický výběr. Není to o (rozdílném) vkusu, ale o tom, že přistupuje k filmům jako ke knížkám, v lepším případě klasickým závěsným obrazům.
Mě je úplně ukradený autor článku i server, na kterém to bylo. Včetně popsaných důvodů "proč".
Spíš jsem chtěl poukázat na to, že jsou tam snímky, které jsou klenoty mezi filmy.

Je fakt, že je rozdíl mezi filmem "vycucaným" z prstu a filmem, který vychází z knížní předlohy.
Jinak výběr "top" filmů bude vždy záležet na geopolitice, generačním rozdílem a aktuálním stavem ve společnosti.
To co se líbilo v určité době, tak dnes nestojí za nic a opačně. A jsou tase snímky, které ve své době nezaujali a postupem času se staly legendami.
« Předchozí 1 2 Následující »