Evangelizuj sdílením

Současný svět a moderní technologie nám umožňují komunikovat snadno, z pohodlí domova a s velkým dosahem i k úplně cizím lidem. Ideální nástroj k evangelizaci. Ježíšova výzva Jděte do celého světa a hlásejte evangelium všemu tvorstvu by se dala přeformulovat na jděte do celého internetu… :) 

 

zdroj: www.pixabay.com

 

Dokonce i to „hlásejte“ si můžeme zjednodušit na sdílejte evangelium. Každý to tlačítko zná. Tak proč ho více nepoužívat i pro Boží království? V prvním období církve byly misie a evangelizace chápány jako samozřejmé poslání každého věřícího. Evangelium je pravda, která osvobozuje. Proto je nejlepší službou spoluobčanům jeho hlásání! (srov. Evangelii nuntiandi, Redemptoris missio). Ano, využívat jen sociální sítě a internet není vše. Ale je to alespoň něco! Ruku na srdce, kdo z nás chodí evangelizovat do ulic nebo vypráví nevěřícím o životě Ježíše Krista? Bůh může promlouvat skrze slovo, text, video, obrázek. To nejmenší, co pro to můžeme udělat, je poslat to dál. Jedno kliknutí.

 

Evangelizace 2.0, #evangelizujsdilenim

 

Promlouvat k dnešním lidem znamená komunikovat způsobem, na který jsou zvyklí. Poselství evangelia zůstává stále stejné, ale způsob, jakým jej představujeme lidem, je třeba přizpůsobit tomu, aby se dostalo k lidským srdcím“ (P. Michel Remery). Palec nahoru 👍 za každé veřejné svědectví o Kristu. A my ho můžeme navíc sdílet dál. „Ježíš evangelium přinesl a jeho lidé jsou tu proto, aby jej roznesli (Pavel Korosin). A papež František dodává: „Pokřtěný, jenž necítí potřebu hlásat evangelium, není dobrý křesťan.

 

A co na to sociální sítě?

 

Ke sdílení nebo prezentaci můžeme použít mnoho moderních platforem a nástrojů. U nás je stále nejrozšířenější Facebook, který ale má své záludnosti. Náš příspěvek se po zveřejnění zobrazí jen hrstce našich přátel nebo fanoušků. Teprve jejich reakce na něj určuje, zda ho uvidí i další lidé. Čím víc reaguje první „testovací“ vzorek (kliká na příspěvek, komentuje, hodnotí, sdílí), tím většímu počtu ostatních fanoušků bude Facebook příspěvek zobrazovat. Facebook organický dosah (neplacený dosah, přirozené šíření) příspěvků neustále snižuje. Jeho algoritmus je nemilosrdný. Vždy ale funguje podle určitých pravidel. 

 

Facebook přiřazuje příspěvkům různou míru významnosti, a to na základě jejich typu. Například příspěvky obsahující live přenosy hodnotí lépe než příspěvky s fotografií. I ty jsou ale lepší než holé statusy. Stejně tak je pro něj komentář od uživatele hodnotnější než pouhé stisknutí tlačítka Like. Aktuální příspěvky mají vyšší dosah než starší. Nižší kvalitou jsou hodnoceny i příspěvky, které nevyvolají pár minut po zveřejnění dostatečný počet reakcí (na prvním místě je sdílení, komentáře a z emotikonů nejlépe srdíčka). Vybízejte k aktivitě.

 

Facebook má rád fotografie, ale ještě více upřednostňuje videa a live přenosy

 

Klasický uživatel Facebooku se chce bavit, ale nechce pro to vynakládat moc úsilí. Impulz, aby příspěvek dál sdílel nebo se zapojil do diskuze, mu budete muset dát vy. Běžný uživatel není schopen shlédnout ani polovinu nových příspěvků, které mu Facebook každodenně servíruje. Facebook tvrdí, že pro něj jsou hlavní mezilidské vztahy a nikoli firemní propagace (tj. i obsah stránek organizací nebo farností). Proto začátkem roku 2018 omezil jejich dosah. To znamená, že „firemní neplacený příspěvek“ uvidí menší počet uživatelů než stejný příspěvek z osobního profilu. Navíc je potřeba počítat s tím, že s počtem fanoušků stránky se její dosah zmenšuje (Facebook předpokládá, že když máte více fanoušků, máte i více peněz na reklamu). Aby vaše sdělení mělo co největší dosah, musí přimět čtenáře k akci ve formě lajků nebo sdílení. Pozor, algoritmus Facebooku ale obsahuje i potlačení dosahu příspěvků s clikbaitovými titulky (především zavádějícími a falešnými)! Je dobré také vědět, že Facebook používá rozdílné algoritmy pro určování, co ukáže na počítači a co na mobilním Facebooku.

 

  • Zkuste se s příspěvky dobře trefit do doby, kdy jsou vaši fanoušci online (dobré časy jsou dopoledne mezi osmou a devátou, v době oběda, okolo čtvrté odpoledne a hlavně v sedm / osm hodin večer). Velkou roli hraje také den v týdnu (sobota je například na Facebooku hodně ospalá) a vše ovlivňují další aspekty – počasí, státní svátky, program v televizi apod.
  • Publikujte pravidelně, zajímavě, střídejte formáty, přicházejte s novými tématy.
  • Buďte kreativní a vylaďte vizuální podobu. Laťka je dnes extrémně vysoko.
  • Komunikujte s fanoušky - ptejte se, pokládejte hádanky, vtáhněte je do dění, publikujte v tématických skupinách. Využívejte své zaměstnance nebo fanoušky. Dosah jejich příspěvků bude vyšší než vaší organizace.
  • Pokud chcete dostat příspěvek opravdu dál, neobejde se bez finanční dotace. O to Facebooku jde především.

Algoritmy a sociální bubliny

 

Algoritmy sociálních sítí jsou nastavené tak, aby na nich jejich uživatelé strávili co nejvíce času, aby je sociální sítě bavily. Například Youtube se snaží nabízet videa, která jsou hodně šokující, překvapující. Jde o využití našeho přírodního instinktu, kdy se snažíme dozvědět se více, zjistit, co nám zatajují. Algoritmus, pokud je nastavený správně, nás může přivést ke spoustě nového a hodnotného obsahu. Ve skutečnosti jsou ale algoritmy tvořeny převážně tak, aby svým majitelům vydělaly co nejvíce peněz. Algoritmy sociálních sítí nás tak uzavírají do svých bublin. S hodně silnými stěnami. 

 

Algoritmy vycházejí z informací, které na internetu poskytujeme:

  • koho sledujeme
  • koho sledují lidé, jako jsme my
  • kolik času (v sekundách) kde strávíme
  • na co klikáme, co sdílíme, co lajkujeme, co nakupujeme
  • co vyhledáváme apod.

Každý na Facebooku (Instagramu apod.) má proto svou zeď úplně jinou a tím vzniká sociální bublina. Každý den zde uživatelé dostanou svoji dávku informací, které je nejvíc zajímají, podporují jejich zaměření, jejich pravdu. Vzniká iluze, že algoritmem vytvořená zeď je realita. 

 

Sociální sítě dělají, co nám slibují – spojují nás s lidmi, přináší nám zajímavý obsah, takový, který se nám líbí. Ale současně nás tím rozdělují. Výsledkem je, že pak často ve svém okolí nemáme ty, kteří nám oponují nebo mají jiný pohled na svět. Vytrácí se pojem o potřebách a problémech lidí, kteří žijí jinak. Pokud člověk nechce skončit v sociální bublině, musí se snažit o vyváženost informací, které konzumuje. 

 

  • Neodebírat pouze stránky, které máme rádi, ale sledovat i média z opačného názorového spektra.
  • Diskutovat s lidmi, se kterými nesouhlasíme.
  • Ověřovat fakta a zajímat se.
  • Nečíst pouze titulky, ale celé články.
  • Dávat pozor na to, jaká data na internetu sdílíme.

Svoboda v ohrožení

 

U sociálních sítí, které jsou právě na zájmovém obsahu založené, je prakticky nemožné v bublině nebýt. Personalizace sama o sobě není špatným nástrojem. V mnoha případech umožňuje rychle získat informace, které zpravidla vyhledáváme. Abychom ale příliš nepodlehli uzavírání se do názorových stereotypů, potřebujeme být vybaveni kritickým myšlením a znát technické možnosti, jak z takové bubliny vykouknout. Nejen na sítích, ale i v reálném životě. Každá bublina má své hranice, jen bývá těžko odhalitelná. Zvláštní na bublinách je míra neporozumění, které její členové vůči jiným mají (viz např. Windows vs. Linux, politické skupiny, benzin vs. nafta apod.). 

 

Na fenomén sociálních bublin si musíme dávat pozor neustále. Pro nás křesťany je důležité si uvědomit, že často žijme i v jiných uzavřených bublinách – napři ve své farnosti nebo církvi. V ohrožení je pak míra porozumění, kterou máme k lidem jiného vyznání. Z láskyplného přístupu se stane boj za „naši pravdu“. Proto je důležité umět z takové bubliny vystoupit. Na internetu a sociálních sítích potřebujeme znát technické řešení, ale v reálném životě můžeme třeba občas zajít na bohoslužbu jiné církve, popovídat si s bezdomovcem, snažit se porozumět homosexuálnímu páru, číst Bibli, hledat Boha a naslouchat mu. Křesťanství se nesmí stát naší bublinou a náboženství svazujícím algoritmem. S dětmi se můžeme zapojit do pomoci chudým nebo navštěvovat staré a nemocné. Pomáhat formovat zdravé myšlení je úkol nejen rodičů a vychovatelů, ale všech, kteří mají vliv a moc. 
 


 

Použité zdroje:

https://www.pastorace.cz/tematicke-texty/evangelizace-proc-co-kdo-jak

https://www.vaticannews.va/cs/papez/news/2018-07/pokrteny-jenz-neciti-potrebu-hlasat-evangelium-neni-dobry-kres.html 

https://ebrana.cz/blog/jak-zvysit-dosah-svych-prispevku-na-facebooku

https://www.2mluvci.cz/4-duvody-proc-klesa-organicky-dosah-na-facebooku/

https://blog.hootsuite.com/facebook-algorithm/

https://www.ecommercebridge.cz/dobre-a-spatne-tipy-jak-ziskat-fanousky-na-facebooku/

https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/191206konference-o-mladezi-2019-mluvme-jazykem-soucasnosti

http://www.nicm.cz/kovy-o-socialni-bubline-jak-algoritmy-ovlivnuji-na-co-se-divame

https://www.i60.cz/clanek/detail/21893/socialni-bubliny-se-stavaji-problemem

https://www.internetembezpecne.cz/algoritmy-na-socialnich-sitich-dobry-sluha-zly-pan-co-jsou-vlastne-zac/

https://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/21419/JAK-VYKOUKNOUT-Z-INFORMACNI-BUBLINY.html/

https://archiv.ihned.cz/c1-66003130-vse-o-socialnich-a-informacnich-bublinach

 

www.signaly.cz/podporte
Zobrazeno 358×
komentáře
dromedar

"Využívejte své zaměstnance nebo fanoušky."

To, že ho zaměstnavatel zkoušel přimět ke sdílení firemního obsahu na Facebooku, asi zažil skoro každý - já též a ne jednou. Ale že by mě zaměstnavatel zkoušel přesvědčit k šíření jeho oblíbeného náboženství, to se mi ještě nestalo. Svým způsobem škoda. Vítaná příležitost v pracovní době se hádat o náboženství.

Mirec477

Pre obohatenie tejto témy odporúčam, aby ste si prečítali aj: https://mirec477.signaly.cz/2003/apostolska-internetova-kampan

deFlegmatique

A pre dokreslenije celkového obrazu odporúčam projít si celý blog: https://mirec477.signaly.cz/

Adalberto

Jediná smysluplná evangelizace na internetu je skrze memes.
https://www.facebook.com/pg/CatholicMemebase/posts/

Zobrazit 4 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.