13.6.2020

Ale vaše řeč ať je: ano, ano - ne, ne. Co je nad to, je ze Zlého.


Ale já vám říkám: Vůbec nepřísahejte: ani při nebi, protože je to Boží trůn, ani při zemi, protože je to podnož jeho nohou, ani při Jeruzalému, protože je to město velikého krále; ani při své hlavě nepřísahej, protože ani jediný vlas nemůžeš udělat světlým nebo tmavým. 
                                                      /Mt 5,34-36/

Přísahat – brát si samotného Boha za svědka – je zde chápáno jako zbavení se vlastní zodpovědnosti. Nejsou mé představy o Bohu pokřivené právě mou nespolehlivostí a schováváním se za „jeho vůli“?

1. čtení: 1 Král 19,19-21
žalm: Žl 16
evangelium: Mt 5,33-37

www.vira.cz

Zobrazeno 1371×
komentáře
Matonick

Židovská společnost se v době života Ježíše ráda uchylovala při různých sporech k přísahám, často lživým, a zneužívala je (srov. Mt 23,16-22). A poněvadž Boží jméno bylo posvátné a nesmělo se vyslovovat, obcházela se tato překážka odvoláváním se na nebe, na zemi, na Jeruzalém či na vlastní hlavu. Ježíš od nás požaduje naprostou upřímnost, prostotu, přímost a zdůrazňuje, že slova, jimiž chceme zastírat pravdu, pocházejí od ďábla, který je „lhář a otec lži“ (Jan 8,44). Mluvíme-li pravdu, pak si vystačíme s „ano“ a „ne“. Ježíš učení z židovské tradice dále rozvíjí o jemné nuance. Jeho argument končí výzvou k hodnotám, které jsou i dnes vysoce hodnoceny (ačkoliv ne vždy praktikovány): jednoduchost ve vztazích, poctivost v komunikaci s druhými, transparentnost ve slovech.

Matonick

Odezvou na Kristovo učení je Jakubův list: „Ale především, moji bratři, nechte přísahání. Nepřísahejte ani při nebi, ani při zemi, ani jakkoliv jinak. Když (řeknete) ano, ať je to ano, když (řeknete) ne, ať je to ne, Jinak byste na sebe svolávali odsouzení (Jak 5,12). Pravda evangelia nepřijímá přísahu, neboť prosté slovo věřícího se rovná samé přísaze. To, co je nad „ano“ či „ne“, je přísaháním, nikoli křivá přísaha. Ta je zjevně ďábelského původu a není pouze zbytečná, nýbrž je nepřátelská a hříšná a nikdo by ji neměl vyslovit. „Co je nad to“ (srov. Mt 5,37) je naproti tomu zbytečné, přesahující nutnost a přidávané často z mnohomluvnosti.

Zobrazit 2 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.