Na čem stojí Evropa

Je to už víc než rok, co vyšla knížka s názvem Vzdálená Evropa? Ten otazník je důležitý. Je nám Evropa vzdálená, nebo ne? A co je vlastně Evropa?

 

Foto: Karel Cudlín

 

Odpovědi na takové otázky jsme hledali v rozhovoru s Antonem Otte, sudetským Němcem, který vyrůstal za druhé světové války ve Vidnavě. Otteho první vzpomínky se vážou ke konci války, k osvobození a k zatčení tatínka, který, ač byl řidičem autobusu a nebojoval na frontě, byl odsouzen Lidovým soudem k trestu smrti, aniž by se mohl hájit, aniž se mohl rozloučit s rodinou. Anton byl tehdy malé dítě. Do paměti se mu vryla především bolest matky. A pak nepochopitelný opakovaný zákaz nastoupit do základní školy jen proto, že pocházel ze sudetoněmecké rodiny a jeho otec byl odsouzen k propadnutí majetku a k trestu smrti.

 

O ústrcích z dětství, o ztrátě majetku a rodinného domku Anton mluvil jen málo. Doma byli zvyklí žít „kolem kostela“, naopak si brzy začal uvědomovat válečnou tragédii rozdmýchanou a vedenou nacistickým Německem. „Pocit neurčité viny, že jsem Němec, si nesu v sobě. Myslím, že naše generace to pociťuje podobně a musíme se s tím učit žít.“

 

Samozřejmě se také snažil pochopit, proč vlastně musel jeho otec „dostat provaz“.  Jakmile to bylo trochu možné, hledal materiály v archivech, ptal se pamětníků. Přes všechny dokumenty a svědectví se ale k historické odpovědi nedostal; činy, za které byl otec odsouzen, téměř jistě nespáchal, a Antonovi zůstal jen dopis tatínka na rozloučenou, v němž smířeně píše, že pyká za jiné. 

 

 

V životopisném rozhovoru s Antonem Otte se protínají velké dějiny (poválečné období, Železná opona, bouřlivý rok 1968, sametová revoluce 1989, česko-německá deklarace) s osobními dějinami jednoho člověka. 

 

Rodinu Otte nakonec minulo vystěhování do Německa. Jako aktivní katolíci byli ale pod drobnohledem tehdejšího režimu. Anton nesměl studovat teologii. Až v šedesátých letech se mohli vystěhovat a začít v Německu znovu od nuly. Anton mohl vystudovat a v roce 1967 byl vysvěcen na kněze. Záhy si uvědomil inspirativní sílu odvahy přiznat si vlastní selhání a nabídky ke smíření, jak ji formulovali lidé kolem katolického sdružení Ackermann-Gemeinde. Mnozí z nich pro něj byli vzpruhou namísto ztracené domoviny. Z tohoto myšlenkového prostředí čerpal i jako gymnaziální profesor, vězeňský kaplan a posléze nenápadný hybatel snah o česko-německé smíření.

 

Úběžníkem rozhovoru s Antonem Otte je právě touha po smíření, po osvobození od jha minulosti, po dobrém sousedství a hledání adekvátního politického rámce, jímž je evropská spolupráce. I ta v posledku stojí na vstřícném sousedství, na ochotě ke smíření a velkorysé spolupráci bez kalkulování okamžitých zisků. 

 

Žádné instituce nemohou zajistit prostý zájem jeden o druhého a vzájemnou důvěru. Ta ovšem nevzniká sama od sebe, rodí se z vděčnosti, z křesťanského étosu, ze sdílené naděje. Anton Otte v rozhovoru zmiňuje řadu osobností, s nimiž se setkal, a jejich myšlenky a podněty. Cituje také papeže Františka, jeho známou promluvu o Evropě: dokáže-li Evropa dál psát svůj křesťanský příběh, bude inspirací pro celý svět. Zda Starý kontinent nezapomene na své kořeny i své naděje, záleží už na každém z nás.

 

Anton Otte by mohl mít tisíc důvodů zahořknout, zanevřít na všechno české, a přece nevynechá jedinou příležitost, aby i jako osmdesátník povzbuzoval mladé lidi z Čech, Moravy, Německa či Rakouska k hledání společných vizí, ke společnému dobro-družství. „Jedině církev bohatá na svědky může znovu přivést ke kořenům Evropy čistou vodu evangelia,“ zdůrazňuje Otte slova papeže Františka.

 

Autorem textu je Josef Beránek.

Zobrazeno 1757×
komentáře
Tofl

Díky za článek.
Neděkuji za knihu, ale za to, že se na signálech objevila zmínka o sudetském Němci se kterým mě spojuje podobná minulost.
Otce Antona si velice vážím a i díky němu jsem se víc dozvěděl o sdružení Ackermann-Gemeinde :-)

Alena Theodora Dvořáková

@Tofl: Já děkuji za Tvá slova. Je to skvělý člověk, moc ráda jsem ho potkávala na chodbě, když jsme pracovali ve stejném domě. Bohu díky za každého, kdo bolestí nezahořkne, ale snaží se bolesti uchránit druhé.

Zobrazit 2 komentáře »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.