O smrti smrťoucí....

I když to někde hluboko asi už tušíte, nikdo vám jako studentům na medicíně "na plnou hubu" neřekne, že uzdravování lidí je z velké části hlavně o umírání. A tak se "sestřička smrt" stane vaší věrnou a výkonnou spolupracovnicí stejně jako  primář, co všechno ví; staniční, co všechno zařídí; sestřička, co všechno stihne ; a sanitář, co všechno zvládne.

Můj první "překlad na Nebeské oddělení" se uskutečnil po dramatické resuscitaci už 4.den po nástupu na moje první pracoviště. Od té doby jsem měla čest doprovodit na druhou stranu už možná víc jak čtyři sta pacientů (ne, nedělám v hospici...tam jsem strávila jen krátkou - avšak velmi krásnou - epizodu mojí  praxe) a násobně více pacientům jsem oznámila, že na Nebeském oddělení na ně už brzy čekají....

Proč "čest"? Protože to skutečně čest je, stát u dveří něčeho tam posvátného, tak velikého, že to vlastně ani rozumem nelze pochopit. Ten moment, kdy se dotkne Země a Nebe...a vy můžete stát opodál, a dívat se na ten zázrak.  Truchlím pro každého svého pacienta...někdy mám dokonce takový "den truchlení" - to se mi obvykle někdo připomene a spolu s ním další a další....V nemocnici na truchlení nebývá mnohdy dostatek času...protože další pacienti jsou stále omezeni naší realitou a potřebují péči teď a tady. Přesto si  nemůžu odpustit aspoň malý křížek na čelo, kousek Korunky k Božímu milosrdenství...Jsem vždycky smutná, na druhou stranu už vím (a jsem si tím jistá) "že teď už se má můj milý pan/paní dobře - tam v náručí primáře Nebeského oddělení už ho nic nebolí, ani tělo ani duše, a je krásnější a živější víc než kdy předtím...."

Jestli se bojím smrti?  NE, URČITĚ NE! Bude to můj svatební den....zavřu oči a ve chvíli, kdy je znovu otevřu, tak kousek od mé tváře spatřím Tvář Toho, Koho Miluji. Ne, nebojím se!

Umírání je druhá věc: umřít ve 90-ti či v 20-ti? náhle či pomalu? v kruhu rodiny či přístrojů? Jak to bude se mnou - ptám se já  a se mnou asi i každý člověk. Přesto věřím, že následuje-li po tomto procese "sestřička smrt" a To, co nám svým příchodem otvírá, dá se to "přežít". Aspoň na pokojných tvářích mých pacientů - těch poklidně zesnulých i těch, o jejichž život bylo do posledního momentu vášnivě bojováno, se to dá vyčíst.

 

Žalm 27, 4

 

Jedno od Hospodina žádám a po tom toužím: 

abych směl přebývat v Hospodinově domě 

po všechny dny svého života,

abych požíval Hospodinovy něhy a patřil na jeho chrám. 

 

Odpočinutí věčné dej všem zemřelým , ó Pane, 

a světlo věčné ať jim svítí...

Ať odpočívají v pokoji.

 -  milá paní D. Š.,  odpočívejte v pokoji. Byla jste pro nás zdravotníky vzorem trpělivosti, statečnosti, přívětivosti a pokoje! Děkuji, že jsem Vás mohla poznat....

Zobrazeno 3144×
komentáře
dromedar

"na druhou stranu už vím (a jsem si tím jistá), že teď už se má můj milý pan/paní dobře - tam v náručí primáře Nebeského oddělení už ho nic nebolí, ani tělo ani duše, a je krásnější a živější víc než kdy předtím"

A kde tu jistotu, že se milý pán/paní už má dobře v náručí primáře Nebeského oddělení, berete?

IM-POSSIBLE

Pro Dromedara: Beru jí asi stejným způsobem, jako "že Bůh existuje" a "Pán Ježíš se z lásky k nám obětoval na kříži, abychom mohli být s Ním a Otcem a Duchem Svatým v jejich lásce až na věčnost"...a protože vroucně prosím Pána, aby jejich duše přijal k sobě a věřím, že on mě slyší a je to i jeho přání. A věřím, že po mi přeci "nedá hada, když prosím o rybu" :-)

dromedar

Troufám si mít za to, že (jistě i Vy) mnohdy prosíte o rybu, hada sice nedostanete, ale žádanou rybu také ne.

"Bůh existuje" a "Pán Ježíš se z lásky k nám obětoval na kříži, abychom mohli být s Ním a Otcem a Duchem Svatým v jejich lásce až na věčnost" jsou základní pravdy víry, na nichž křesťanství stojí. "Můj milý pán/paní se nachází v náručí primáře Nebeského oddělení" jsou naproti tomu opovážlivé úsudky o skutečnostech, o nichž nám katolické křesťanství žádnou jistotu nedává. (Když pomineme případy, kdy se na přímluvu "Vašeho milého pána/paní" dějí nadpřirozená uzdravení.)

Janaves

Taky si tím nejsem jistá.
Připomnělo mi to legendu o sv. Brunovi, kdy se modlili u těla člověka, který zemřel v pověsti svatosti, tělo se zvedlo a ozval se hlas, ať se nemodlí, že je zatracen. Sv. Brunem to velmi pohlo, žil asketicky a na smrtelné posteli vykonal před spolubratry celoživotní zpověď. Takový respekt měl z Božího soudu.

dromedar

"Připomnělo mi to legendu o sv. Brunovi, kdy se modlili u těla člověka, který zemřel v pověsti svatosti"

Dlužno říci, že se nemodlili jen tak, ale modlili se matutinum z oficia za zemřelé, a tělo se mělo zvednout a své prohlášení vydat, akorát když četli příhodnou pasáž jedné z lekcí.

(věděl jsem, že ten příběh někde online bude)
http://www.ikatolici.cz/potvrzeni-existence-pekla/

Zatímco ten první liturgický text jsem nenašel (nejspíš protože jde o odlišnost tehdejší pařížské liturgie od římské), ten druhý je tady - začátek první lekce druhého nokturnu oficia za zemřelé v jeho předkoncilní podobě http://www.digitalniknihovna.cz/mzk/uuid/uuid:2fde9b70-c3e2-11e3-85ae-001018b5eb5c

Zobrazit 5 komentářů »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.