BětkaV
BětkaV / Alžběta Marie Magdalena Vašků
@slachmánek: Bezesporu. Jak píšu, ty kategorie jsou příliš obecné a každý je má rozvržené individuálně, ale řekla bych spíše, že jde víc o to rozvržení než o pojmenování. I když (ačkoli jsem psala, že "odpočinek" není ideální), určitě to není špatný pojem. Navíc se ty kategorie u někoho budou i prolínat, já jsem například během mateřské chodila odpočívat do práce. A i čas strávený studiem byl pro mě v podstatě odpočinkový.
Autorky si taktéž vážím a ani by mě nenapadlo považovat kohokoli za sobě nerovného. Jsem prostě šetrnější člověk.:)
"kdyby vědomé a dobrovolné." To snad doufejme hrozí jen zcela výjimečně až bych řekla raritně, ne-li nemožně. Těžko si představit, že by někdo vynaložil tolik úsilí a námahy (i když na kýč či nevkus se vždy stráví nepřiměřeně námahy), aby zhotovil něco záměrně bezbožného.
(po várce obligátního spamu pokus o seriosní odpověď)
"Co vlastně máme tak neodolatelného, aby to někoho dostalo ke křtu?"
Nic. "Ke křtu člověka dostává" zpravidla buďto oportunismus (křesťanství je říšské náboženství spojené s výhodami / náboženství mé snoubenky / nepokřtěný bych neměl nárok na svatbu v kostele / když se nenechám pokřtít, budu popraven), nebo Boží milost, sloužící si nezřídka těmi nejpodivnějšími nástroji.
Církev je poslána hlásat bláznovskou zvěst a pokřtít ty, kdo by z toho případně uvěřili, ne "dostávat lidi ke křtu".
Křesťanství, konec konců jako i ostatní náboženství, o kterých mám nějakou povědomost, řešily vždy jednu jedinou otázku: Jaký je Bůh?
A řešily jí na pozadí paradigmatu, o kterém panovala shoda, a proto nebylo předmětem náboženských úvah. To paradigma bych shrnul do tří bodů:
1) Přesažná autorita je a do života člověka zasahuje.
2) Život člověka bude posouzen a jeho další osud závisí na výsledku tohoto posouzení.
3) Člověk ponechán sám sobě tak, jak je, se nachází v pěkném svrabu - průšvihu.
Na pozadí tohoto paradigmatu dává Evangelium (dobrá zvěst) dobrý smysl. Bez něj smysl nedává. Rovněž "pouze" řeší otázku, jaký je Bůh.
Rovněž příkaz "jděte, učte, křtěte" funguje jen v rámci tohoto "všelidského" povědomí.
Hodně odpovědí na tyhle otázky se dá najít v Orkových knížkách :) https://tanciciskaly.cz/
Myslím, že to umí pěkně srozumitelně podat jak pro veřící, tak pro nevěřící :)
A úplně nejlepší, aspoň pro mě, je knížka Neumělcům života :)
https://lukashala.signaly.cz/1412/neumelcum-zivota-marek-orko-vacha
@JiKu: jak to myslíte? Orko snad myslí kolenem? :-D
Dle mého názoru je v jeho textech hodně hlubokých námětů k přemýšlení.
@dromedar "Církev je poslána hlásat bláznovskou zvěst a pokřtít ty, kdo by z toho případně uvěřili, ne "dostávat lidi ke křtu".
pokud církev hlásá bláznovskou zvěst, které pak někdo uvěří, stala se prostředkem, díky kterému se člověk nechá pokřtít, tedy jistou zkratkou dostala člověka ke křtu. byť s nemalým přispěním Boží milosti. otázka je, jak tuhle bláznovskou zvěst hlásat, aby ji někdo vůbec vzal vážně.
@JiKu dobře, víme, proč radostná zvěst nefunguje tak jak dřív. ale co s tím dělat?
příkaz "jděte a křtěte" je v základu existence církve. když křesťanství není hlásáno, něco zásadního mu chybí.
stačí hlásat něco, co v současném paradigmatu nemá smysl? je lepší hlásat evangelium blbě nebo vůbec?
@Lukáš Hala díky, kdysi jsem to už četla. jestli najdu chvilku, někdy se k tomu vrátím.
Výše jsem trestuhodně zapomněl na "dostat někoho ke křtu" skrz "spásu podle člověka".
- Najdeme někoho, kdo je sociálně nebo jinak slabý a jeho nouze se dá alespoň částečně zalepit něčím, co církev má skladem (jseš sám, zbytečný, nemáš co dělat? Pojď k nám, každý den ministrovat!) a společnou víru ochotně přijme v rámci socialisace.
- Najdeme někoho, kdo je na tom nějakým způsobem zle a je přístupný náboženským řešením, a náboženské řešení (typicky nějakou reinterpretaci situace ve světle vykoupení a naděje ve věčný život) mu poskytneme.
(Asi ne nutně, ale velmi snadno) #proselytismus
BětkaV „pokud církev hlásá bláznovskou zvěst, které pak někdo uvěří, stala se prostředkem, díky kterému se člověk nechá pokřtít, tedy jistou zkratkou dostala člověka ke křtu. byť s nemalým přispěním Boží milosti. otázka je, jak tuhle bláznovskou zvěst hlásat, aby ji někdo vůbec vzal vážně.“
já si myslím, že Církev jste Vy, já, dromedár, JIKU atd. Nejlepším hlásáním je podle mne vlastní život, aby „se ptali po příčinách vaší naděje“. Jestliže „to“ (myslím hlásání víry) nefunguje, pak něco nefunguje především v nás křesťanech. Chce to prostě statečné a zapálené lidi – třeba takový Kuffa na Slovensku dělá pro hlásání víry víc, než celá biskupská konference dohromady...
@dromedar fungovala třeba během šíření křesťanství v pozdním Římě a raném novověku. z různých důvodů se z křesťanství stalo nejrozšířenějším náboženstvím v Evropě.
zdůrazňuji ty různé důvody. vím o nich, vím, že se křesťanství ne vždycky šířilo v rukavičkách. na druhou stranu, svatých misionářů, co nepotřebovali meč, je taky docela dost.
jo, a nejde mi o globální hlásání (vím, že taková Čína, Afrika nebo Jižní Amerika si v tomhle jede úplně jinak), ale o hlásání v našich podmínkách, kde ne že by se o spáse nevědělo, ale nepotřebuje se.
Křesťanství není hlásání zásad dobrého chování. Je to zpráva o tom, že Ježíš Nazaretský je Boží Syn, který pro mne a pro tebe z lásky položil život, vstal z mrtvých a odešel nám v nebi připravit místo jako své milované nevěstě. To všechno ostatní z toho vyplývá.
I pohané se chovají hezky. Díky Bohu (doslova) se celkem často řídí přirozeným zákonem a s pomocí Boží milosti (nevědomky) tak plní Boží vůli. Mají v srdci vrozenou touhu vidět Boha a pokud jen trochu přemýšlí, tenhle pozemský svět jim k opravdové spokojenosti nemůže stačit.
Bez Boha ovšem ztrácí smysl i samotný pojem mravního "dobra". Proč ateista označuje nějaký skutek za "dobrý"? Protože při jeho konání má "dobrý pocit"? Protože přináší dobré pocity a prospěch jiným? Proč by na dobrých pocitech a prospěchu mělo opravdu záležet, když my jsme jen shluky atomů a naše pocity víření molekul v mozku? Proč je jedno uspořádání hmoty a energie "morálně lepší", než druhé"? Proč záleží na tom, jak jednám, když nakonec všichni umřeme a jednou zanikne i vesmír? Matka Tereza i Hitler skončí stejně. Vesmíru je to jedno.
Náš pocit empatie s utrpením druhých je podle ateistů "jen" produktem náhody a nutnosti fyzikálních, chemických a biologických procesů ve světě. Je to "jen" biologická adaptace výhodná pro přežití jedince a druhu, nic víc. Kdo nemá empatii, není nutně "lepší", protože je jen "jiným" "produktem" nahodilých procesů. Zabít, nebo nezabít nevinného v nás může vyvolávat různé "pocity". Ale jak ateista dokáže, že je první skutek "horší", než druhý?
Medjugorie když je tady řeč o kuffovi tak taky přispějí svou troškou do mlýna božího, https://m.facebook.com/comment/replies/?ctoken=375556703016054_375767516328306&ft_ent_identifier=375556703016054&gfid=AQBtzzrWqs2ShZ55¬if_t=feed_comment¬if_id=1549580580296891&ref=m_notif
Jeden člověk na resp. pomýlený křesťan obhajující gender ideu, potraty a hlavně hájící kuffu že nic neví , co říká atd no zkrátka zajímavá debata posuďte sami.
Myslím, že hlásání evangelia nemůže fungovat tak, jak fungovalo dřív. Pokud půjde misionář do pralesa za indiány, nepoznamenanými civilizací, tak určitě má velkou šanci, že uspěje a že mu budou naslouchat.
Pokud stejný misionář půjde do centra Brna a bude oslovovat kolemjdoucí, případně na ně volat, že Ježíš je miluje, tak se mu z většiny vysmějou. A bude to mít zcela kontraproduktivní účinek.
Moderní civilizací poznamenaný člověk je zahlcen neustálým proudem informací a hlavně díky vytrvalé negativní mediální masáži je mu vtloukáno do hlavy, jak je ta církev zkažená a nenasytná a že čemukoliv souvisejícímu s náboženstvím je lépe se vyhnout.
Pokud člověk sám aktivně neprojeví zájem o víru a nezačne se vyptávat, tak nějaké přesvědčování argumenty nebo citacemi z Písma nemá moc význam.
Víra není o tom, že se člověk chová morálně dobře. Víra je o osobním vztahu se svým Stvořitelem. A vědomí toho, že vesmír a člověk není vedlejším produktem nepředstavitelně velké posloupnosti různých náhod, ale že za těmi všemi dokonale fungujícími přírodními zákony je nesmírná inteligence, které to všechno naprojektovala a vytvořila.
Myslím si, že to jediné, co může nevěřící oslovit, je osobní životní příklad a projevovaná radost z víry a naděje, že smrtí nic nekončí :) A to taková radost a láska k druhým lidem, že se začnou sami vyptávat na její původ. Jak to napsala @Medjugorje.
Ale uvědomuju si, jak je to náročné a jak se mi to samotnému nedaří a že se člověk tím světem nechá občas semlít :) Ale je to něco, co se člověk musí učit celý život. Hlavní je se nevzdát :)
"v nebi bude všechno. a žádná kocovina"
Tak by bylo od Vás milé v nějakém dalším článku o něm (všechno) něco napsat.
"No... protože ne vždycky máme sílu být dobří, protože ne všechno můžeme zvládnout... pak je fajn spolehnout se na Všemohoucího... "
Ne, přece právě to, že to nemůžeme zvládnout je to co je "spicy". Když prostě běžíte 200 metrů a netrénovaný(á) to od startu rozpálíte, tak cítíte, že těch pár posledních (desítek) metrů nedoběhnete. Tady vám žádný Bůh nemůže nic pomáhat zvládnout. Tam kde se spoléháte skrze víru jsou přece věci, které jsou mimo způsob zvládání, které nemůžete ovlivnit.
"že vesmír a člověk není vedlejším produktem nepředstavitelně velké posloupnosti různých náhod, ale že za těmi všemi dokonale fungujícími přírodními zákony je nesmírná inteligence, které to všechno naprojektovala a vytvořila"
Ten Vácha má na Vás špatnej vliv..., že prej přírodní zákony..., a stejně tak představa, že ateismus má dogma postavené na náhodě, to berete taky od Váchy?
Když už: jak poznáte (rozeznáte od sebe) co je náhoda a co projekt inteligence?
@spitfire Kde píšu, že ateismus má dogma postavené na náhodě? :) Ve vědě je všechno jen hypotéza, kterou je možné kdykoliv vyvrátit. Včetně velkého třesku, strunové teorie a nevím čeho všeho (i když u některých teorií je jejich vyvrácení velice nepravděpodobné, například to, že země je kulatá. Jedině, že by všichni kosmonauti špatně viděli :) ).
Zrovna spojení poctivého vědce Marka Váchy s "dogmaty" je docela úsměvné a myslím, že on je ten poslední, kdo by něco takového tvrdil :)
Jinak v podstatě ani ve vědě náhoda neexistuje. Protože když budete znát všechny vlastnosti všech částic v uzavřeném systému (energii, rychlost, směr atd.), tak teoreticky dokážete dopředu spočítat všechno, co se stane.
Takže odpověď na otázku "co je náhoda a co projekt inteligence" je, že náhoda neexistuje :)
@JiKu jsem si vědom teorie nekonečného množství vesmírů, případně jednoho nekonečně velkého vesmíru, kde stačí dostatek času a vznikne tam cokoliv si dokážete představit. A jsem si vědom antropického principu :) Četl jsem Hawkingovu Stručnou historii času :)
Pak se ale dostanete k otázce kde se vzal a proč existuje nekonečný vesmír, případně nekonečně mnoho vesmírů atd. atd. atd. :)
Nekonečno samo o sobě je jen jakási teoretická abstrakce, bez které se neobejdete v matematice, kde potřebujete popsat jinak neuchopitelné. V reálném světě nekonečno jen tak nepotkáte :)
"Nekonečno" klidně může být jen další z Božích jmen :-D Jméno "Jsem, který jsem" v podstatě v sobě obsahuje pojem nekonečna :)
@astmarevmainkonti-kat "Až bude věda znát polohu i hybnost všech … "
Stačí prohlásit Boha za vědce par excellence a je to v suchu.
Myslím, že v současnosti je chleba přinejmenším stejně drahý nebo i levnější, než v době, kdy stál 2,50 Kč(s). Vzhledem k inflaci a k současným mzdám. Průměrná meziroční inflace je kolem 5%. Ceny jsou hodně relativní ;)
Pokud byste měl pivo za 1 korunu, tak byste měl mzdu asi tak 500 Kč. Což by se vám asi nelíbilo :)
To s tou přesností nastavení vlastností částic máte asi taky od Váchy.
Otázka KDE se vzal vesmír je doslovně (ne)místna.
Provádíte velký epistemologický skok. Skok mezi mikro světem částic a makro světem (něco tak komplexního jako život). Výsledkem je mezera, kterou zaplnite bohem. To není korektní.
@spitfire "Vás příklad částic a vaší znalosti jejich vlastností nic nedokazuje. Pouze vám vystavím legitimaci člena klubu popíračů svobodné vůle."
Ale já netvrdím, že to tak stoprocentně je. Že když budu mít extrémně výkonný kvantový superpočítač, tak dokážu spočítat budoucnost, která by tak byla předem daná. Já jen popisuju, co říká věda, aniž by brala v úvahu existenci duchovního světa, který ten fyzický svět přesahuje :)
Člověk má svobodnou vůli, protože má duši, která ovlivňuje jeho rozhodování "nad rámec" pohybu částic a pouhých elektrických impulzů v mozku :)
@astmarevmainkonti-kat
Bůh se vědcem samozřejmě nestává, je dokonalým vědcem představujícím nejdokonalejší vědeckou metodiku, totiž vědění všeho.
@astmarevmainkonti-kat
Tím je ovšem otřesena má jistota nejen o Bohu-Vědci, ale i o mnoha takzvaných vědcích v dějinách lidstva.
@JiKu
Metodika ukazuje pouze na rozdíl mezi Vědcem dokonalým (vědcem prostě je) a nedokonalým (vědcem se stává uplatněním metodiky), uznávám ale argument @astmarevmainkonti-kat týkající se akademických titulů.
@spitfire
Svobodnou vůli má snad samotná duše, ne? Tělo je jen pozemská schránka :)
No právěže ovlivňuje. Přesahuje ho ve smyslu, že je jeho nadmnožinou.
@JiKu: Dobře, svobodnou vůli má člověk, skládající se z duše a těla. Může být? :)
@astmarevma: Požádejte RomanaS. Má v tom lepší vysvětlovací schopnosti, než já.
Princip je nekonečný regres, resp. jeho nemožnost.
Kdyby byla forma věcí, měla by svou formu a ta zase svou formu atd ...
@astmarevmainkonti-kat Proč by tedy duše - forma - neměla být věcí?
Aby se mohlo říci, že člověk není agregátem, ale jednotou duše a těla ;-)
sigis: věříte na existenci duše, tím myslím i třeba bez náboženského kontextu.
Já pouze za podmínky, že je (ten ta to) duše mimo tělo furt, že nemá s tělem nic společného.
Tohle mi totiž přijde v jádru nemožné:
"Když tělo duši má, je člověkem. Když nemá, je mrtvolou."
Líbí se mi · + Modlím se · před okamžikem
Já osobně si myslím, že jedna z klíčových otázek je:
1) Proč v církvi není vidět Boží moc?
Kdesi jsem slyšel, že my nemůžeme lidi obrátit na víru - to je práce Ducha svatého - takže bysme měli přestat chtít zachránit svět a měli bychom se vrátit ke staré dobré poslušnosti - a s tím souvisí druhá věc:
2) Jak naslouchat Bohu a nechat se Jím vést?
@spifire
Já věřím skromně a nudně na jáství organismu, nemyslím si, že by "přežilo" fyzickou smrt následovanou rozkladem těla. Ale disputovat o jiných konceptech je zábavné.
To je hezké zamyšlení. Trochu se bojím protože ty diskuse mi moc nejdou,ale zaujala mě otázka "jak vysvětlit sobě,že Boha a církev nutně potřebuju,když se dá takhle jednoduše žít i bez nich...". Můžu zpívat spirituál, že je víra kterou měli už mí prapra...je pro mě dobrá dost. Můžu si připomínat ty Boží doteky které jsem prožila při modlitbě,při a po zpovědi a které mě tak zasáhly. A ve chvílích kdy je blbě se ozve úplně jasné "já jsem s tebou,neboj..." takže sama sebe přesvědčovat nemusím☺ Ale bude tohle moje svědectví radostnou zvěstí pro druhé? Nevěřím. Spíš někoho naštvu nebo vyprovokuju k výsměchu.
Ani mně;-) A přitom když pozveme nevěřícího na mši, on tam třeba uslyší žalm, že blízký je Hospodin všem kdo ho vzývají, nebo okuste a vizte jak je dobrý Hospodin, možná ho Bůh může oslovit..Já mám známého,který se rozsypal do slz když přišel do kostela na popeleční středu a při udílení popelce z kůru znělo zahlaď Bože mou nepravost...možná jak píše @psycho-kat výše, "zapadlo mu to do sebe,když byl ve s..čce"...
slachmánek „Proč v církvi není vidět Boží moc?“ To je naprosto zásadní otázka a konečně ji někdo vyslovil. Možná ale, že Boží moc viditelná je, ale na jiném „levelu“. Myslím si, že přesvědčování „nevěřících“ se musí dít kultivovaně a hlavně spoluprací s Boží mocí, která vidět zdánlivě moc není, ale... Mám za to, že když si kdokoli přečte knihu Bůh je, já jsem Ho potkal - je jiný svět, tak to s ním musí „něco“ udělat. Proč tedy na ni neupozornit? Pokud lidem servírujem Halíky a Váchy, pak se nelze divit, že je Církev nijak neosloví.
@spitfire "Cože? To přesahování vám neberu. Přesah sem přesah tam, ale jak ovlivňuje?"
Představuju si to tak, že duchovní svět je ten skutečnější, dokonalejší. A ten fyzický, ve kterém dočasně žijeme je součástí toho duchovního (byl v rámci něho stvořen Bohem), ale my většinou vnímáme (až na mystiky) převážně tu fyzickou složku.
Asi jako dítě v těle matky, které vnímá jen to prostředí matčina lůna a okolní svět mu je až do narození skryt. Občas sice může uslyšet zvuky zvenčí, případně cítit dotek maminky, ale vůbec nemá tušení, co to znamená a jak to bude vypadat až se narodí.
Podobně člověk až do své smrti může jen tušit, jak to bude vypadat, až se "narodí" do věčného života. Do té doby může ale zakusit různé Boží doteky, případně zázraky, uzdravení, "nakopnutí" správným směrem, a pod.
Mám se spisovatelkou to samé dilema. Jak šířit víru. Když kolikrát mi příjdou bližší otázky těch ateistů. O co to mám těžší šířit když mnoho křesťanů se chová hůře, než někteří ateisté. Prostor by i byl protože mám více kamarádů mezi ateisty než mezi křesťany. Dá se s nimi kolikrát bavit normálněji.
@HelenaH to máte dobré, mě se to "neboj se, já jsem s tebou" ozývá poměrně sporadicky... vlastně od puberty čím dál míň. takže musím zdroj svojí víry hledat jinde. resp. jinak.
@sigis a spol. je fakt, že ta disputace je trochu mimo téma, ale pokud někde pokračujete, řekněte kde, jsem ten člověk, co si bere popcorn a sleduje, co se bude dít dál :D
a obecně: jasně, my víru nikomu dát nemůžeme, tu dá Bůh. ale když na ty hovory o víře přijde, co s tím? vlastní zkušenost předat nemůžu. začít vykládat Bibli taky hned tak nemůžu, bo tomu nikdo nebude rozumět. co mu teda můžu předat?
"Představuju si to tak, že duchovní svět je ten skutečnější, dokonalejší. A ten fyzický, ve kterém dočasně žijeme je součástí toho duchovního (byl v rámci něho stvořen Bohem)"
Pokud je ten hmotný svět součástí toho duchovního, tak zjevně nebude jeden skutečnější než ten druhý. Už ten váš příměr nedává žádný význam. V těle matky je ten svět stejně skutečný, jako ten svět mimo tělo matky. Zjevně uvažujete nějaké dva světy (hmotný / duchovní) bez toho, že byste to měl nějak promyšlené.
Běty, myslím, že moc řešíš, jestli jsi někoho obrátila nebo ne, případně jak někoho obrátit. Pak není divu, že Tě to takhle vyčerpalo. Hlavní je si uvědomit, že Bůh sám je ten, kdo lidi obrací. My jsme tu pouze jako jeho prostředníci - snažíme se jen nevěřícím lidem pokud možno ještě více nezkazit jejich pohled na Boha, případně jim v něm nezaclánět, odmlžit ho, ne-li rovnou zaostřit. Ale to je vše, co můžeme udělat. Velmi dobře to pochopila Matka Tereza: "Dřív jsem si myslela, že musím lidi obracet, ale dnes už vím, že musím lidi milovat a Bůh si je obrátí sám." Když tohle pochopíš, přestaneš se rozčilovat nad tím, proč někteří lidé nevěří i přes tvou snahu, jednoduše proto, že je to dar a jen Bůh ví, proč a kdy ho komu dá.
Koneckonců se vůbec nemusíš rozčilovat ani nad tím, že někomu stačí žít dobrý život bez víry a není to špatně! Přece pokud budou žít dle mravního zákona v sobě, pak s nimi stejně bude Boží milost, která je nakonec k Bohu dovede - vždyť tak je to psané i v katechismu. Prostě každé lidské srdce je stvořeno jinak a má svou originální cestu k Božímu srdci - protože tak se to Bohu zalíbilo. Nejsme stvořeni a povoláni k tomu, abychom posuzovali proč někdo věří a někdo ne, nebo abychom někoho přesvědčovali - jsme primárně povolaní a stvoření k lásce; to má být naší prioriotou.
@Dáška-el: Apoštol Pavel si evidentně myslel něco jiného - když se přel s židy a snažil se je přesvědčit. Vy sice říkáte (Bětku poučujete) jak je to a ono, ale současně tvrdíte, že Nejsme stvořeni a povoláni k tomu, abychom posuzovali proč někdo věří a někdo ne, nebo abychom někoho přesvědčovali. Přitom zde přesvědčujete o své iracionální víře-daru, který jedni mají (a proto věří) a druzí nedostali (a tak nevěří) atd.
"Přece pokud budou žít dle mravního zákona v sobě, pak s nimi stejně bude Boží milost, která je nakonec k Bohu dovede - vždyť tak je to psané i v katechismu."
- Přesně. Pokud můj mravní zákon ve mně říká, že Árijci jsou herrenvolk a všichni ostatní musejí být buďto pokořeni nebo zničeni, pak člověk nemůže skončit jinak, než u Boha, s Bohem a v Bohu,
Dáši, jak jsem psala dole v článku, já se z toho fakt nehroutím, od toho mám jiné problémy 😀 akorát mi to poslední dobou vrtá hlavou, tak mě zajímalo, co na to kdo tady řekne.
navíc mi právě trochu nesedí tahle pasivita. jo, nejsme všemohoucí a víra je dar, jehož předání nezávisí jenom na nás.
ale na druhou stranu, misijní poslání církve je, myslím si, jasné a je to dokonce jeden z hlavních důvodů její existence. a i když je Bůh vsemohouci, hodně věcí nechal na nás, včetně šíření evangelia. a jako všechno, co je nechano na nás i tohle jde dělat dobře, blbě nebo vůbec. takže tady řeším, jak to dělat dobře. a necekam jasný recept. čekám podněty k dalšímu přemýšlení.
@BětkaV: Pro některé lidi je vrtání v hlavě a hroucení identický stav, a proto informace "vrtá v hlavě, ale nehroutím se" nepochopitelná.
..."říct mám pravdu a ty ne se skoro rovná urážce..." tahle věta se mi.tedy osobně zdá lehce vyhrocená:-) Proč by se to mělo rovnat urážce? Když se dáme do debat o víře, budeme nevěřícího (nebo nekatolíka) přesvědčovat,že máme pravdu a on ne. Jde o to,jestli mu naše přesvědčování pomůže aby tu pravdu přijal. Můžeme být vybaveni výmluvností,znát katechismus nazpaměť....ale když při tom nezasáhne moc z Výsosti a sám Bůh tomu člověku neotevře srdce, budou to jen slova a argumenty...
https://www.signaly.cz/videa/765905?autoplay=1
Je tohle liberální výklad?
Jestli jo, pak nejsem liberál.
Provádí takhle svatý Petr po nebi ateistu, buddhistu a evangelíka. Ukazuje jim jak to tam chodí, kde co je...a říká "máme to tady rozdělené na několik sálů. V jedničce jsou Židé, ve dvojce prtestanti, ve trojce ateisti...teď tady kolem čtyřky projdeme potichu jo? V pětce jsou hinduisti, v šestce buddhisti, v sedmičce muslimové a v osmičce všichni ostatní. Zjistili jsme, že se stejně vždycky lidi scházejí nejvíc s těma, s kterýma jsou si blízko svou vírou, tak abyste to měli jednodušší. Ale samozřejmě se můžete být kde chcete. Jen kolem tý čtyřky prosím potichu. Někdo nějaký dotazy?"
"Petře, prosímtě, a co je v tý čtyřce, že to je tak tajný?"
"Ale, tam jsou katolíci. Oni ještě pořád věřej, že jsou tady sami."
V nebi nebudou muslimové, budhisti atp. Budou tam Ti, co budou oslavovat Jediného Syna Boziho, Ježíše Krista, Beránka Vítězného. "Druzit se s lidmi se stejnou vírou?" V nebi bude jedna víra, bude(me)te jeden lid, jedna Nevěsta svého Nebeského Ženicha... smutný je, že při podobných vtipech se lidi vzájemně poplacaji po zádech a přestane jim na spase světa záležet..
@RomanS .. a Jó! Pak uvidíme tváří v Tvář.. (Muže mi někdo říct, proč tyhle vtipy krestani používají, když je to proti Písmu i Tradici?!! Tyhle mlhy...)
@psycho-kat "Muže mi někdo říct, proč tyhle vtipy krestani používají, když je to proti Písmu i Tradici?!! Tyhle mlhy..."
Vy jste tak vážná, že mu to snad ještě budu muset lajknout.
@BětkaV: "vlastní zkušenost předat nemůžu" - to sice ne, ale můžu říct, co jsem prožil s Bohem, kolik zázraků jsem prožil a jak se o mě Bůh staral... a kolikrát to i pro mě bylo velmi dobré si to připomenout.
@BětkaV: A jinak moc děkuju za diskuze s tebou - moc mi to pomohlo při zbavování se protestantských předsudků ;-)
A taky si myslím, že pokud někdo jde do "diskuze" s tím, že chce ostatní přesvědčit, že má pravdu... :-(
Každý člověk chce žít dobrý život, proto je potřeba naslouchat! Nikdo se vědomě nerozhoduje pro život ve lži. Ale až když lidem začnu naslouchat, tak teprve můžu zjistit, která lež jim ničí život... a pak stačí jedna otázka, která jim změní život.
@slachmanek "Nikdo se vědomě nerozhoduje pro život ve lži..."... pardon, ale to je desna naivita nebo desna blbost :)
@psycho-kat: To, co napsal slachmanek lze interpretovat dvěma způsoby:
a) Nikdo se nerozhoduje pro určitý styl života, aniž by si uvědomil, že je to život ve lži (lež jako prostředek). A to je blbost, jak píšete.
b) Nikdo nemá život ve lži jako cíl. A to bude patrně pravda.
Ovšem pokud najdu tu lež svého bližního, tak samozřejmě ta jedna otázka k jeho obrácení nestačí. Díky kognitivní disonanci je drtivá většina žijících život ve lži odsouzena k tomu tak i dožít. Otázka neotázka.
Ta otázka stačí v jediném případě: Když se dotyčný trápí tím, že žije život ve lži, je odhodlán to změnit a jen nemůže přijít na to, která konkrétní lež to je.
@psycho-kat: "Muže mi někdo říct, proč tyhle vtipy krestani používají, když je to proti Písmu i Tradici?!! Tyhle mlhy..."
To mi připomnělo jiný vtip:
"Neberte život příliš vážně. Stejně z něj nevyváznete živí" :)
A teď vážně :)
To si opravdu nesmíme sami ze sebe dělat srandu? Jestli nemá Bůh smysl pro humor, tak do nebe nechci!
Ale věřím, že smysl pro humor má.
A jak k tomu přijdou chudáci muslimové, židé a budhisti, kteří byli od malička vychovávání v jejich víře a neměli jedinou šanci poznat Ježíše a uvěřit v něj? Opravdu si myslíte, že budou zazvrženi, i když se celý život chovali dobře?
Jinak myslím, že jisté je jen jedno. V nebi to bude stoprocentě výpadat úplně jinak, než si kdokoliv z nás představuje :)
"A jak k tomu přijdou chudáci muslimové, židé a budhisti, kteří byli od malička vychovávání v jejich víře a neměli jedinou šanci poznat Ježíše a uvěřit v něj?"
— Jako slepej k houslím :-)
„ Opravdu si myslíte, že budou zazvrženi, i když se celý život chovali dobře?“
— Jak se chcete chovat dobře, když nevíte správně, co je dobré a co zlé?
Běty, já ale nepsala, že se z toho hroutíš.. jen že tento způsob pojetí evangelizace je dost vyčerpávající a mně to prostě přijde zbytečné. To není pasivita, ale prozíravost. Už jsem se oprostila od spasitelského syndromu a domnění, že musím přesvědčit a spasit všechny, že jen moje argumenty je přivedou na tu správnou cestu - to je dost egocentrická evangelizace. Přestala jsem toto řešit - právě to, na co Ty se ptáš: JAK evangelizovat. Prostě proto, protože Jan 14, 26 "Ale Přímluvce, Duch svatý, kterého pošle Otec ve jménu mém, ten vás naučí všemu a připomene vám všecko, co jsem vám řekl." Chce to trochu více sázet na Hospodina než na sebe. Moje zkušenost je, že moje připravené argumenty nikdy nikoho nepohnuly k tomu, aby víru začal brát v potaz.
Naopak, když jsem neměla připravené vůbec nic, lidé si z toho odnesli něco, co by mě nikdy nenapadlo, že by je mohlo oslovit. Za mě není podstatou evangelizace řešit JAK evangelizovat v neevangelizovatelném světě, jako spíš BÝT s těmi, kdo to potřebují, v neevangelizovatelném světě. Kdyby mě chtěl někdo "přesvědčovat" o jeho víře, tak ho pošlu do háje, protože to slyšet nechci a ani mě to nezajímá. Proč cpát lidem, co nechtějí slyšet? Spíš s nimi setrvat v tom co prožívají. Hospodin už si to použije ke své slávě. Přesvědčování je hrozné a je znesvobozující druhého člověka, proto to sama nikomu nedělám - jen jsem Ti chtěla nastínit zbytečnost tohoto snažení.
@Lukáš Hala: Neměl byste se vzdělat, co Církev odedávna říká o spáse nekatolíků, kteří neměli jedinou šanci poznat Ježíše a uvěřit v něj?
@RomanS: Myslím, že můj názor je zcela v souladu s učením katolické církve. Možná byste se měl vzdělat vy, "co církev odedávna říká o spáce nekatolíků" ;)
http://www.katechismus.cz/paragraf.php?sel_paragraf=1260&x=23&y=4
@Lukáš Hala: Vy jste položil otázku: "Opravdu si myslíte, že budou zazvrženi, i když se celý život chovali dobře?" Vy si myslíte, že tady si někdo myslí, že budou zavrženi?
@RomanS No evidentně si to myslí @psycho-kat
viz "V nebi nebudou muslimové, budhisti atp...", na což jsem reagoval. Už se chytáme? :)
"A jak k tomu přijdou chudáci muslimové, židé a budhisti, kteří byli od malička vychovávání v jejich víře a neměli jedinou šanci poznat Ježíše a uvěřit v něj?"
— Jako slepej k houslím :-)
Já se spíš divím, že se Lukáš Hala diví. On je totiž v tom svém prohlášení dost nekorektní, cituji:
A jak k tomu přijdou CHUDÁCI muslimové, židé a budhisti.
@Lukáš Hala
Není to až tak evidentní. Mohlo to míněno tak, že ti spasení už nebudou muslimové, budhisti atp.
Nicméně není snad už nutné se v tom rýpat. Vlastně jste došli ke shodě.
Ani @psycho-kat si to nemyslí. A napsala to dobře. Jen se trochu snažit porozumět tomu, co napsala!
@Lukáš Hala: "mohlo, ale v tom případě to bylo značně nejednoznačné" - jednoznačné a katolicky pravověrné to bylo a pochopili jsme to všichni včetně ateisty (že v nebi nebudou budhisti atd - ale pouze Kristovci). Že jste to nepochopil vy a otočil to do nekatolického tvrzení o nespáse těch, kteří nepoznali Krista, je k zamyšlení pro vás.
(PS: to byla především reakce na @spitfire a podobné hnidopichy
vaše osvětová beseda je příliš laskavá
Katolicky pravověrné je, že uslyšíme (kéž to uslyšíme) ne "pojď,jsi pravověrný Kristovec navíc katolík...." ale "pojďte požehnaní mého Otce ....protože jsem....však všichni víme jak je to dál. A nejúžasnější je to,že ten pozvaný požehnaný ani nebude vědět,že vlastně kdykoli se v životě (i jako žid,muslim,hinduista,ateista) Bohu-libě zachoval ke svému bližnímu, zachoval se tak k samotnému Bohu.
@psycho-kat Pokud jste to opravdu myslela tak, jak to popsal RomanS, tak se omlouvám.
O to víc ale přestávám rozumět vašemu pohoršení nad oním vtipem... Kvůli čemuž jsem původně na váš komentář reagoval.
Pak tu diskuzi ale bohužel místní rádoby-intelektuálové stočili jiným směrem, místo aby mi bez zbytečné omáčky okolo rovnou napsali, že jsem to pochopil blbě. Mám pocit, že tu někteří pouze provozují velmi pokročilý způsob prokrastinace :)
@HelenaH: Kdybyste se aspoň trochu snažila pochopit, co druhý říká... V nebi nebudou modláři, uctívači všemožných božstev, bezbožníci, ateisti, vrazi a všemožní zločinci, přestože ti, kteří tam budou, to všechno někdy za pozemského života dělali. Budou tam pouze Kristovci - lidé, kteří oblékli božskou přirozenost - díky tomu, že on oblékl tu lidskou.
@Lukáš Hala: Dokud se budete na druhé dívat jako na místní rádoby pseudo-něco a řídit se svým pocitem, že provozují cosi fuj, dá se to jednoduše vyjádřit takto: myslíte si, že jsou to (více či méně méně zlí) blbečci. Zkuste vylézt z téhle své (blbé) ulity.
To "pochopení co druhý říká..."to je taková vaše účinná mantra Romane. A teď jste bohužel vůbec vy nečetl nebo nepochopil můj komentář. Píšete "bezbožníky,vrahy,modláře..." já jsem jmenovala žid,muslim,hinduista....Měl byste si to označování "těch druhých" kteří "nebudou v nebi" trochou více rozmýšlet.
Bylo to tak nepochopitelný, co jsem napsala? Myslela jsem, že to bylo napsaný dost zřetelně a že to hlavně je logický ... Přece nemůžete stát tváří v Tvář Bohu a "říct Mu" jó Ježíš, to je jeden z velkých proroků, ale Mohamed je ten, kdo přinesl pravou Boží zvěst .. nebo jiný než křesťanský věrouky prostě ..?!
@psycho-kat "Přece nemůžete stát tváří v Tvář Bohu a "říct Mu" jó Ježíš, to je jeden z velkých proroků, ale Mohamed je ten, kdo přinesl pravou Boží zvěst .. nebo jiný než křesťanský věrouky prostě ..?!"
Ale takhle já to nepochopil, ani by mě nenapadlo si něco takového myslet :) Prostě jsem pochopil váš komentář tak, že kdo nepoznal Ježíše, nemůže se dostat do nebe a nedělejme si z toho srandu. To že se v onom vtipu lidé škatulkují do různých místností podle jejich pozemského vyznání je jaksi podstatou toho vtipu, jinak by to nebylo vtipné :) Ale vtip není nauka církve. To snad chápe každý a nevěřímu, že tenhle vtip někoho přivede k přesvědčení, že v nebi budou muslimové stále oslavující Mohameda atd...
K tomu vtipu: Já osobně bych ho přešel. Ale když už se stal kamenem úrazu, tak se k němu vrátím: Ten vtip obsahuje jakousi zkomoleninou katolické víry (že v nebi budou jenom ti, kteří byli nominálně katolíky), kterou zde jistě nikdo nezastává. Obsahuje ovšem i velmi rozšířený blud: že náboženství jsou pouhé lidské konstrukty. Bůh (v tom vtipu sv. Petr) se nad nimi shovívavě usmívá a blahosklonně je respektuje. Na tohle vážně reagovala psycho-kat tím, že v nebi žádní jinověrci nebudou. (Ani víra tam nebude, bude/JE tam sám živý předmět katolické víry: trojjedinný Bůh - a ti, kteří na něho blaženě patří.)
Kdo chce, může se zamyslet, zdali, byť jen lat́entně, tomu bludu nepodléhá.
@Lukáš Hala: "Jestli ono to nebude tím, že..." - řekl bych, že nebude. Ale současně bych řekl, že pokud k nám nebudete napříště přistupovat tak předpojatě (rádoby pseudo, trollové), brzy byste mohl být v obraze.
Ten vtip přece není o tom jak to bude jednou vypadat v nebi. ten vtip přece obsahuje určitý druh kuželosečky. Poukazuje nikoli na život v předpokládané budoucnosti, ale na aktuální život (jinak by to nebyl vtip, ale sci-fi).
Do pasti toho vtipu se chytil i sám Lukáš Hála, když přidal svoji kuželosečku řka:
"Jestli nemá Bůh smysl pro humor, tak do nebe nechci!"
V rámci toho vtipu je to pokoj číslo XY, kde věří, že Bůh má smysl pro humor.
Přitom jinde píše:
"V nebi to bude stoprocentně vypadat úplně jinak, než si kdokoliv z nás představuje :) "
SV. Petr v tom vtipu není Bůh. Je to znak, tak silný znak, že v roli portýra, uvaděče, průvodce respektive komentátora si ponechává své výrazné klubové barvy. Tady se chytil do pasti toho vtipu i RomanS, když jinde tvrdí, že "v nebi nebude víra", tak najednou jsme podle něj dle obsahu v tipu v nebi, kde figuruje jeden z hlavních představitelů křesťanství jako symbol Boha.
@slun-nicko "Anonymních?"
Bohužel víc než polovina diskutujících jsou neověřené profily. A z nich velká část nemá v profilu ani své jméno, pouze nick. Škoda. Možnost ověřených profilů považuju na Signálech za jednu z největších výhod oproti třeba Facebooku.
@RomanS Nevím, jestli je to předpojatost, když někteří to trollení už mají obsažené ve svém nicku a víceméně se k němu přiznávají :)
A už to neřešme, beztak už jsme hodně mimo téma.
@RomanS V tom případě asi vidíte za mými komentáři něco co tam není. Více vašich příspěvků je mi záhadou. Asi se myšlenkově a názorově hodně míjíme. Ale to se stává :)
A neberte si to osobně, proti vašemu profilu vůbec nic nemám:)
@LukášHala: Přestože jste ověřený profil, nezbývá nám, než usuzovat na to, co je za vašimi komentáři, pouze z toho, co je ve vašich komentářích.
Z čeho usuzujete, co je za našimi komentáři, pokud ne z toho, co je v našich komentářích, to je mi záhadou.
@JiKu šlo mi jen a pouze o to, že trollení a anonymní profily spolu často souvisí (tím v žádném případě nechci říct, že každý neověřený profil je troll). Tečka. A už končím, protože si začínám připadat jak ověřený troll, protože jsme těžce off-topic :-D
Ono je docela legrační, že si Lukášův komentář o trollení anonymních...na sebe vztáhli neanonymní,kteří tu jsou s fotkou a jménem. Přitom RomaneS, Lukáš vám jasně píše,že mu je pouze spousta vašich příspěvků záhadou a že se myšlenkově a názorově míjíte. Takže buďte v klidu,jen se míjíte (je nás víc se kterými se míjíte;-) Ale nejste ani troll ani anonym. To že člověk který tak často nediskutuje jako vy má nedůvěru k nickům bez jména a fotky...to není odporné. To je pochopitelné
@slu-nicko Tak řeč je i o trollení, o klacku a úhybném manévru.
A Romanovi přeci @LukášHala jasně píše, ať si to nebere osobně protože proti jeho profilu vůbec nic nemá.
Řekl bych, že tu jsou tři druhy profilů:
- anonymní (pouze nick, kdy nevím, jestli je to muž, žena, robot, případně jestli někdo nemá víc takových účtů vytvořených vyloženě za účelem trollení - i takové situace se tu řešili, včetně psaní nenávistných komentářů, než byly tyto profily smazány adminy)
- zaregistrovaní včetně jména a fotky, podobné anonymním, ale přece jen důvěryhodnější, i když to je jen o důvěře, že ten člověk se nevydává za někoho jiného (jsme na internetu a nejsem naivní, že se to neděje :))
- ověřené dle dokladu totožnosti
Narážel jsem jen na tu první skupinu. To jen pro ujasnění. Takže komentář od @HelenaH je naprosto relevantní. A nerad bych to dál rozpitvával :)
@HelenaH "To že člověk který tak často nediskutuje jako vy má nedůvěru k nickům bez jména a fotky...to není odporné. To je pochopitelné"
Děkuji. Navíc, když je člověk ajťák (jo, taková ta divná skupina lidí :) ), který má nějakou potuchu o tom, jak to v tom virtuálním světě chodí a co všechno je možné a co se často děje...
Koneckonců Signály ještě patří k těm relativně bezpečnějším koutům internetu. A za možnost ověřených účtů jsem velmi vděčný :)
@Lukáš Hala: Můžeme se vrátit a navázat nit: Píšete: "Více vašich příspěvků je mi záhadou."
Abych si to dokázal spojit, uveďte pár konkrétních příkladů. Mohlo by to být zajímavé (nejen pro mě, ale pro ostatní) taková sonda do povahy konkrétního míjení, do příčin, které to mají na svědomí.
Přátelé a kamarádi z Olomouce, třeba se tu najde někdo, komu se bude tahle nabídka hodit :)
Hledám si 2 spolubydlící do bytu 4+1 kousek od zastávky Nádraží město. Cena 4500. Pokud víte o někom, kdo by rád bydlel sice ještě v centru, ale zároveň v nádherném klidu a ještě k tomu se mnou a mojí skvělou spolubydlící z Turecka (moc ráda vaří! :) ), tak pište :)