Ardor

Ardor

Antonín Šimek

*produkt katolického "nic neměňme, ať se to nezkazí"

slachmánek

Rád čtu starší náboženské knihy, protože tam daleko lépe dokážu rozlišit co je časné a co je nadčasové - věčné.
Uchvacuje mě, že Pravda je stále stejná, stále promlouvá i v dnešní době ;-)

meloun

výborný článek a dost dobrá perspektiva v obou částech článku!!!

petisek

První poloviiina úžasná. Vzhled skanzenem je a ti, kteří jsou kompetentní, nejsou schopni s tím hnout. Jen tento stav budeme nějak flastrovat, nebo pokoušet se najít nějakou smířlivou interpretaci, viz. druhá polovina článku. Každopádně velice zajímavý článek.

BBB1

Já souhlasím s tím, že určitá míra konzervativnosti je prospěšná. Na druhou stranu se mi zdá, že je jí v církvi trochu moc. Je třeba si uvědomit, že např. v dobách baroka nebo klasicismu byly kostely na tu dobu moderní a hudba současná. Dnes je doba úplně jiná, ale kostely a hudba pořád barokní...

KarelFalta

To mi připomíná diskuse o latině, jako jediném správném bohoslužebném jazyku. Tam už se to hnulo, ale mnozí by ten posun rádi vrátili zpět.
Šílená zima v kostelích ale asi jen tak odstranit nepůjde ;-)

martini-maria

Bylo by tak těžké pozměnit modlitby např. tím, že se přehodí přídavná a podstatná jména, např. "v hodinu smrti naší" na "v hodinu naší smrti"? Dost tím prastarým slovníkem trpím, a to jsem na tyto texty zvyklá od malička. Co teprv lidi, kteří to v dospělosti slyší poprvé, navíc ještě třeba s neznalostí lingvistického vývoje...

Ardor

Díky všem za komentáře!
Souhlasím, že přílišný konzervatismus v církvi je něco, co by bylo vhodné změnit, ne se s tím jen pasivně smířit... a zdaleka nejde jen o vzhled... Máme-li někde příležitost přiložit ruku k dílu, udělejme to!

slachmánek

Latina má něco do sebe. Osobně přímo miluju latinské vícehlasé písně. Mají takový zvláštní duchovní rozměr. Ale kázání bych chtěl rozumět.

Hali

Ardore napiš mi prosím, na který článek ta reakce původně byla. Ráda bych si ho přečetla:)

Hali

Je také důležitá vyváženost. Ne všechno staré v církvi házet šmahem přes palubu, ale až fanatické lpění na všech tradicích taky není to pravé ořechové. Jak říká Písmo: máme sbírat poklady staré i nové.

ToB

Ano, je.

Ardor

Zatím mě o tom teda nic nepřesvědčilo... takže furt doufám... :D

ToB

Takového kazatele, jak popisujete, bych s klidným svědomím jako psycholog poslal do blázince. Takových, jako on je tam plno :-)

Naštěstí to, co prezentujete, je skutečně jen karikatura Ježíše. Chápu, že to píšete jako provokaci, ale... k čemu je to dobré? Pokud "první Ježíš" mluvil pravdu, pak "druhý mesiáš" musí být blázen a opačně. Logicky...

Ardor

K čemu je to dobré? Třeba uvědomit si, že ani po dvou tisících letech nejsme lepší, než byli ti, co Ježíše ukřižovali. A to nejen jako jednotlivci, ale i jako "organizace", jako církev. Nemáme nejmenší právo jim cokoli vyčítat. My taky hned neuvěříme každému, kdo přijde s nějakým ujetým novým učením...

A možná jako připomenutí,že si máme dávat trochu pozor, a nenechat se hned strhnout k nějaké ptákovině, i když nás k ní vybízí banda souvěrců, třeba i v čele s nějakým tím představeným církve...

Ne, fakt si nemyslím, že by měl přijít nějaký nový mesiáš...:D