Přišla v noci: Simona Peková jako zlý sen třicátníků

Česká komedie Přišla v noci byla oceněna dvěma Českými lvy za nejlepší režii a nejlepší herečku v hlavní roli. Navíc získala tři další výhry u Cen české filmové kritiky, dvě totožné s Českým lvem a navrch vítězství za nejlepší film minulého roku. To je výčet uznání nového snímku autorské dvojce Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar, kteří se společnými silami podíleli na režii i scénáři. Je až s podivem, že takovýto snímek vznikl bez podpory státních institucí a fondů, jen s minimálními náklady. Natáčelo se v pražském bytě jednoho z tvůrců a na rodinné chatě zase toho druhého. Je ovšem Přišla v noci opravdu tak dobrý film, za jaký jej odborná obec považuje? Či se jedná o nadhodnocený snímek pro uzavřenou část publika?

Zdroj: Artcamfilms

Tvůrci nás seznamují s Jiřím a Anetou, párem třicátníků, který bydlí ve starším, ale zrekonstruovaném bytě po Jiřího rodičích. Jiří se živí překladatelstvím, v poslední době pracuje na humorných litevských knihách; zatímco Aneta je ergoterapeutkou v místní nemocnici, jak objasňují svým přátelům na společné večeři u sebe doma. Poté, co návštěva odejde, je cítit určité napětí uvnitř jejich vztahu a to při debatě o dětech. Když to vypadá, že se o tomto problému dozvíme více, náhle zvoní zvonek jejich bytu a ve dveřích nečekaně stojí Jiřího matka Valerie. Promočená, unavená a s kufry v rukou žádá o přespání na jednu noc, poněvadž se právě vrátila z Malty, pohádala se s přítelem a zapomněla si klíče od svého bytu. Mladí samozřejmě souhlasí, jenže vůbec netuší s čím, jelikož z jedné noci se stane mnohem delší doba.

Zdroj: Artcamfilms

Valerie, matka Jiříčkova, jak s oblibou začne oslovovat svého syna, je pro hlavní hrdiny ztělesním té nejhorší noční můry, jakou si kdy uměli představit. To, co zpočátku vypadá jako milé, láskyplné a vlastně „neškodné“ počínání Valerie, jako např. příprava snídaně, uspořádání nádobí či ranní vysávání, se pro ústřední mladý pár postupně mění v nekončící horor. Vším, co Jiřího matka dělá, neustále narušuje jejich soukromí, pohodlí, každodenní zvyky i vůbec chuť do života. Jiříčka, který pracuje z domu, obtěžuje zpíváním písniček z dětství, nostalgickým vzpomínáním na staré časy nebo třeba sexuálními narážkami. Svou budoucí snachu zase Valerie bombarduje například bezostyšným oblékáním jejího oblečení či vstupováním do její intimní zóny, ať už v koupelně či v ložnici.

Zdroj: Artcamfilms

Vůbec samotná postava Valerie je velmi specifická. Na jednu stranu chce být milující, pečující, starostlivou matkou pro třicetiletého samostatného syna žijícího s přítelkyní (ačkoli sama rodinu před lety opustila), na stranu druhou je to vypočítavá, vtíravá, sebestředná a neomalená žena, která se neštítí ničeho. Navíc její výrazné líčení a nevkusné oblečení k tomu dojmu ještě přispívají. Je zřejmé, že je postava místy až přehnaná a za dané vystupování vděčí scénáři, ovšem živou osobu z ní udělala až brněnská herečka Simona Peková. Její živelné podání Valerie je naprosto úchvatné, až mrazivé a zcela po právu obdržela ceny zmíněné v úvodu.        

Zdroj: Artcamfilms

Oba dva mladí partneři jsou jako paralyzováni nesoudným, manipulativním, podbízejícím se a emočně vydírajícím chováním Valerie, že se nedokážou adekvátně bránit, což samozřejmě má vliv na jejich psychiku a i na jejich vzájemné soužití. Aneta se snaží řešit problémy a stres prášky, Jiří spíše rezignuje na nenadálou situaci. Ztvárnění těchto postav se zhostili nepříliš známí herci, a to Annette Nesvadbová a Jiří Rendl, kteří podávají příkladný komorní herecký výkon, který ostře kontrastuje s energickou Simonou Pekovou v roli Valerie.  

Zdroj: Artcamfilms

Co je však pro hlavní dvojici postupem času čím dál větším hororem, je pro samotného diváka po většinu sledování neutichající komedií, která nezná mezí. Je to směs situačního, absurdního, černého až mrazivého humoru, který se stále stupňuje. Na druhou stranu je rovněž zajímavé pozorovat, jak si tvůrci pohráli s některými hororovými prvky. Ať už jsou to úvodní titulky zabarvené do červeno-černé barvy nebo třeba záběry spojené se znepokojující hudbou od Aid Kid, která navozuje děsivou atmosféru, ačkoli se výsledku nic nestane a jsou tu jen pro efekt.

Zdroj: Artcamfilms

Škoda jen nepovedeného a odbytého závěru filmu. Díky otevřenému konci se ani nedozvíme, jak ústřední dvojce a jejich vlezlá spolubydlící skončí. Jinak se však jedná o velice kvalitní a netradiční komedii, která si rozhodně zaslouží jak všechna ocenění, které získala, tak jistě i naši pozornost.


 

Jeden život                                                                           Hodnocení: 80%

 

Česko, 2023, 85 min   

                                                                                  

Režie: Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar
Scénář: Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar
Kamera: Šimon Dvořáček
Střih:  Jakub Vansa
Hudba: Aid Kid 
Hrají: Simona Peková (Valerie, matka Jiřího), Jiří Rendl (Jiří), Annette Nesvadbová (Aneta), Vladimír Kratina (Kocour), Judit Pecháček (kamarádka), Jan Strejcovský (kamarád), Jan Vondráček (pacient), aj.                      

 

Zobrazeno 222×
komentáře
Napsat komentář »

Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.